Yhdysvaltain liikenneministeriö otti lisäaikaa Norwegianin operaattoriluvan kanssa

Norwegian_787_PeacockYhdysvaltain liikenneministeriö (DOT) on ottanut lisäaikaa päätöksenteossa Norwegian Air Internationalin ulkomaalaisen yhtiön operaattorilupaan Yhdysvaltoihin. Norjalaisoperaattori on hakenut lupaa Euroopan Unionin Open Skies -sopimuksen mukaan. Ammattiliitot ovat vastustaneet suunnitelmia näkyvästi.


"DOT:n päätös viivästää yli puolivuotta vireillä olleita asioita edelleen on valitettavaa. Norwegian Air International pysyy kannassaan tuoda kilpailua transatlanttisille markkinoille ja odottaa saavansa operaattoriluvan ilman uusia viiveitä", sanoi NAI:n toimitusjohtaja Asgeir Nyseth.

Norwegian Air International Ltd (NAI) on osa Norwegian Air Shuttlea, joka on laajentanut toimintaansa kovalla vauhdilla lähiliikenteestä kaukoliikenteeseen. Norwegian on hakenut toimilupaa jo joulukuussa 2013 ja se pitää asioiden viivästymistä erittäin ikävänä käänteenä.

Norwegian_Dreamliner_GatwickNorwegianin mukaan päätöksellä ei ole vaikutuksia yhtiön Euroopan ja Yhdysvaltain väliä operoiviin lentohin, jotka jatkuvat olemassaolevan luvan turvin.
Norwegian Long Haul voi jatkaa laajentumistaan norjalaisen operaattoriluvan (AOC) turvin noudattaen Norjan lakeja.

Ilmailualan työntekijäliitot Atlantin molemmin puolin ovat lobanneet näkyvästi Norwegianin laajentumissuunnitelmia vastaan #DenyNAI -kanpanjallaan. Liitot ovat syyttäneet norjalaisoperaattoria työehtojen shoppailusta eli Norwegian pyrkiin niiden mukaan ottamaan eri maista sille sopivat hyödyt ja välttämään Norjan vero- ja työlakeja.

Norwegianin toimia vastustavat mm. Euroopan lentäjäliitto ECA, Norwegianin lentäjäliitto, PARAT, kansainvälinen lentäjäliitto IFALPA, Southwestin lentäjäliitto, Yhdysvaltojen suurin lentäjäyhdistys ALPA, American Airlinesin lentäjiä edustava APA, matkustamohenkilökuntaa edustava CWA sekä yhdysvaltalainen ilmailualan työntekijöiden osasto TTD AFL-CIO.

"Yhdysvaltain liikenneministeriö teki ison kannanoton reilun kilpailun kannalta kieltäen Norwegian Air internationalin luvan operoida lentoja Yhdysvalloissa", kommentoi ALPA:n puheenjohtaja Lee Moak.

"Olemme iloisia nähdessä DOT:n kunnioittavan sitoumuksia työntekijöitä kohtaan Euroopan ja Yhdysvaltain välisillä avoimilla markkinoilla. Päätös osoittaa, että sosiaalisesti vastuullinen toiminta ja reilu kilpailu ovat mahdollisisa. Reilu kilpailuasetelma tarkoittaa sitä, että kaikki lentoyhtiöt pelaavat samoilla säännöillä noudattaen lakeja", sanoi Euroopan lentäjäliiton ECA:n puheenjohtaja Nico Voorbach.

"AFA on lähes 70 vuoden ajan puolustanut matkustamohenkilökunnan työuria antaen vahvan äänen työntekijöille. DOT:n päätös kunnioittaa AFA:n vuosikymmenten aikana tekemää maailmanlaajuista työtä", lausuu", matkustamohenkilökuntaa edustava Association of Flight Attendants-CWA (AFA) tiedotteessaan.

DOT: Ulkomaalaisen yhtiön operointilupa Yhdysvaltoihin

Save Our Skies and the #DenyNAI - kampanja