Uusimman blogimme sisältö on siis Simo Virolaisen katsaus nykyaikaisen piparisuihkuliikennekoneen suunnitteluun ja valmistamiseen kotioloissa. Nyt on aika päästää lentävä leipuri ääneen: Helsingin Sanomat on jo vuosia järjestänyt piparkakkutalokilpailun. Edellisten vuosien kilpailuteoksia ihastellessani, en ole voinut välttyä ajatukselta, ettenkö itse voisi suoriutua piparkakkuteoksen väsäämisestä yhtä hyvin, ellen jopa paremmin. Tänä vuonna kilpailun aihepiirin pitää liittyä poikkeukselliseen vuoteen 2020 ja koronavirusepidemian ilmiöihin. Omalla kohdallani koronan vaikutus on ollut ilmeistä toimiessani työsuhteessa Finnairin liikennelentäjänä. Edellinen lento oikealla lentokoneella tapahtui helmikuussa 2020 ja lukuunottamatta muutamia lomajaksoja, olen ollut lomautettuna siitä lähtien.
Varmana omista kyvyistäni uhosin Facebookissa, en pelkästään osallistumisesta HS:n piparkakkutalokisaan, vaan myös sen voittamisesta!
Lento-onnettomuuksista ei taida juuri kukaan olla innoissaan. Vaikka koronan vaikutus lentoliikenteeseen ainakin minun mielessäni vertautuu maailmanlaajuiseen onnettomuuteen. Päätin kuitenkin vaihtaa hieman katsantokantaa. Heivasin idean vaurioituneesta lentokoneesta, mutta Mr. Corona sai jäädä. Päätin rakentaa ehjän Airbus-lentokoneen Mr. Coronan pysäyttämänä. Tällä ratkaisulla uskalsin myös toteuttaa lentokoneen Finnairin väreissä. Ilma-aluksen ohjaamossa noudatetaan tarvittaessa FORDEC-päätöksentekomallia, jonka avulla pyritään hyvään päätöksentekoon, jota voidaan kuitenkin tarvittaessa tarkastella vielä uudelleen. Sitä varten katsotaan ensin tosiasiat ja vaihtoehdot sekä arvioidaan mahdolliset riskit. Näiden pohjalta suoritetaan päätöksenteko ja toteutetaan päätös. Lopuksi tarkastellaan tehtyä päätöstä. Tämän mallin pohjalta rakentui myös piparilentokone. FACTS: Ongelma: Vaikka piparkakkutaikinan valmistaminen onkin suhteellisen helppo tehtävä, sen muovaaminen lentokoneeksi onkin hiukan vaativampaa. Valmiita muotteja saattaa olla hankala löytää. Kaiken pitää olla syötävää, joten koneen väritys ja koristelu on ratkaistava jotenkin. Piparkakkutaikinan mahdolliset lujuusongelmat koneen muotojen toteutuksessa. OPTIONS:
Taikinan värjäys: elintarvikevärit. Koneen väritykseen voisi ostaa valmiiksi värjättyjä sokerikuorrutteita jolloin joutuisi tyytymään valmiisiin väriratkaisuihin ja levittyvyysominaisuuksiin tai tekemällä ja värjäämällä sokerikuorrutteen itse, pystyy valitsemaan haluamansa värisävyn ja vaikuttamaan kuorrutteen paksuuteen ja levitysominaisuuksiin. RISKS: Riskit: Taidot eivät riitä tuottamaan haluamaani tuotetta, kone ei pysy kasassa, siivet taipuvat, laskuteline pettää, aikaa väsäämiseen kuluu päiviä, hankkeen rahoitus saattaa talouden kurimukseen ja mikä pahinta jos koneesta ei tulekaan hieno, joudun kuuntelemaan vinoilua uhoamisestani Facebookissa.
DECIDE: Päätökset: Valmistan taikinan itse ja värjään kiitotieosuuden mustaksi elintarvikevärillä. Valmistan muotit itse. Valmistan ja värjään sokerikuorrutteen itse. Otan riskin epäonnistumisesta, ajankulusta, talouden romahtamisesta ja insinöörivinoilusta. EXECUTION: Toteutus: Taikinan valmistus. Kodin Kuvalehdestä löytyi taikinaohje nimenomaan piparkakkutalon valmistamiseen. Taikinan ominaisuudet: pitää paistettaessa muotonsa eikä paisu uunissa yhtä paljon kuin tavallinen piparitaikina. Alla oleva taikina tehty 1,5 kertaisena alkuperäiseen verrattuna jotta materiaali ei ihan heti loppuisi kesken.
- 600g sokeria
2. Anna taikinan odotella huoneenlämmössä muovikelmun alla seuraavaan päivään. 3. Kauli taikina ohueksi levyksi. Painele pipareita muotilla, nosta pellille ja paista uunissa 200c 8-9 min.
Muotit: Uuniin ei voi oikein laittaa mitä tahansa, joten muottien on oltava vähintään 200c astetta kestävää materiaalia. Koneen pyöreän rungon muotin toteutin leivinpaperista, jonka sisälle laitoin tueksi alumiinifoliota. Ohjaamon profiilin valmistin liittämällä jokaisesta kotitaloudesta löytyvät kiinalaiset keramiikkalusikat päällekkäin alumiinifolion avulla. Lusikkapaketti leivinpaperirungon sisään ja muotti oli valmis. Kaulittu taikina vaan muotin päälle ja uuniin. Moottorit tein kahdesta osasta, joiden muotteina käytin lieriöksi rullattua leivinpaperia ja metallisia leivonnaisten pursotussuuttimia.
Laskutelineet vaativat hieman ronskimpaa otetta koska koko koneen paino lepää niiden päällä. Rullasin leivinpaperia tiukaksi rullaksi jonka päälle sain rakennettua onton piparkakkuputken, jotta lentokone kestäisi kasassa. Siivet, renkaat, sivu- ja korkeusvakaajat leikkasin suoraan kaulitusta taikinalevystä oikeaan muotoon. Jotta siivet pysyisivät kiinni koneen rungossa, valmistin pyöreän rungon alle ”apurungon”, jossa on enemmän tukipintaa siiville ja johon myös moottorit kiinnittyvät.
Mr. Covidin pyöreään muotoon käytin kahta pyöreää jälkiruokakulhoa. Paistettu taikina piti tosin halkaista kahteen osaan kummankin kulhon päältä jotta sen sai kypsänä irti.
Kasaus: Ostin leivontatarvikeliikkestä valmista elintarvikeliimaa, jolla kuvittelin säästäväni aikaa osia liimatessani, ei toiminut.
Sillä homma kävi nopeasti ja liitoksista tuli riittävän vahvat. Mr. Covidin piikkiproteiinit, raajat ja stop-merkin liimasin myös sulatetulla sokerilla. Ohje: Kaada 2dl sokeria laakealle paistinpannulle, lämmitä täydellä teholla kunnes sokeri on sulanut. Pienennä lämpöä kun sokeri muuttuu siirappimaiseksi. Kasta liimattava osa sulaan sokeriin ja liitä haluttuun osaan.
Kuorrute on kuivuttuaan kovempaa ja valkoisempaa kuin tomusokerivesikuorrutus. Allaolevan ohjeen tein nelinkertaisena koska kuorrutettavaa pinta-alaa oli varsin runsaasti. Ainekset: - 1/4 dl kananmunan valkuaista
Tästä pikeeristä värjäsin elintarvikeväreillä osan mustaksi renkaita varten, osan vihreäksi Mr. Covidia varten, osan harmaaksi moottoreiden imurengasta varten ja suurimman osan jätin puhtaan valkoiseksi rungon ja siipien kuorruttamiseen. Punainen väri jäi unohduksissa kauppaan, mutta onneksi vaimo oli ostanut lasten pipareita varten valmista punaista sokerikuorrutetta, jolla sain kuorrutettua stop-merkin, Mr. Covidin silmänympärykset, piikkiproteiinien hatut ja verinorot suuhun.
Koneen ikkunat ja Mr. Covidin silmän mustuaiset tein ohueksi kaulitusta Hopeatoffeesta pyöreää pursotinsuutinta muottina käyttäen, Mr. Covidin suu ja hampaat ovat myös Hopea Toffeeta. Navigointivalot tein vihreästä, punaisesta ja valkoisesta Remix karkista. Loppu Hopeatoffesta ja Remix Choco karkkipussista päätyi koristamaan keskivartaloani.
Koneen muoto oli parempi ilman kuorrutetta, mutta täytyyhän Finnairin koneen olla valkoinen. Mr.Covidin silmänvalkuaiset pursotin valkoisella kuorrutteella. Kiitotien valkoiset merkinnät maalasin pensselillä valkealla elintarvikemaalilla jota saa leivontatarvikkeita myyvistä liikkeistä. Kollegan ehdotuksesta koneen rekisteriksi tuli OH-LVA, joka lensi viimeisen matkansa Englantiin purettavaksi ja kierrätettäväksi 1.12.2020.
Kaikki koneessa, kiitotiessä ja Mr.Covidissa on siis syötäväksi kelpaavaa materiaalia. CHECK: Tarkastelu: Aikaa valmisteluihin, leipomiseen, osien kokoamiseen ja koristeluun kului yhteensä hieman yli 20 tuntia ja rahaa n. 50€. Keittiö on siivottu.
Simo Virolaisen piparilentokoneteoksen nimi on ”FINNAIR 69, TAKE OFF CLEARANCE CANCELLED". Hyvää ja rauhallista joulua! Onnellista ja koronarokotteen täyttämää uutta vuotta toivottaen! Teksti ja valokuvat: Piparkakkutekniikan tohtori Simo Virolainen
|
|||