Lentoyhtiöt sitoutuivat poistamaan korvausviivästyksiä suurimmasta osasta tapauksia ja rahat palautetaan matkustajille seitsemän päivän kuluessa, kuten EU-lainsäädäntö edellyttää. Matkustajille ilmoitetaan lisäksi selkeämmin heidän oikeuksistaan, jos lentoyhtiö peruuttaa lennon. Toimet eivät kosketa ns. pakettimatkoja. Lentoyhtiöt viestivät asiakkailleen yhtälailla kaikista mahdollisista vaihtoehdoista epäsäännöllisyystilanteissa verkkosivuillaan, sähköposteissaan sekä muissa kommunikointiväneissä koskien uudelleenreititystä, rahojen palautusta ja lahjakortteja, jos yhtiö sellaisia käyttää.
Lentoyhtiöt voivat antaa asiakkailleen lahjakortteja, mikäli asiakkaat itse nimenomaisesti haluavat valita lahjakortit. Useimmat lentoyhtiöt olivat yhtä mieltä, että käyttämättömät lahjakortit, jotka matkustajat joutuivat hyväksymään pandemian alkuvaiheessa voidaan nyt korvata rahallisesti, jos matkustaja niin haluaa. Matkustajat, jotka ovat varanneet lentonsa matkatoimiston tai muun kuin lentoyhtiön oman kanavan kautta voivat lentojen peruutustilanteissa vaikeuksia kohdatessaan kääntyä lentoyhtiön puoleen ja pyytää hyvitystä suoraan lentoyhtiöltä. Vaikka yhteisvalvontahanke lentoyhtiöiden kanssa nyt päättyy tulevat kansalliset kuluttajaviranomaiset seuraamaan toteutetaanko annetut sitoumukset sovitusti. Kansalliset toimijat myös vaihtavat tietoja keskenään tutkimukseen liittyen. Kyseessä on ollut suurin kansallisten kuluttajaviranomaisten suurin yhteishanke ja ensimmäinen, joka perustui EU-komission pyyntöön.
|
|||