Niiden myötä Tampere ja lähialueet nousevat merkittävästi matkailumaailman kartalle, sillä latvialaisoperaattorilla on codeshare-yhteistyötä 24 lentoyhtiön kanssa. Niiden joukossa ovat mm. Lufthansa ja SAS sekä Emirates. Tampereen tavoitettavuus ei siis laajene vain kuuden uuden reitin verran vaan merkittävästi suuremmin Lufthansan Frankfurtin ja Münchenin liikenteen solmukohtien ja SAS liikenteen solmukohtien Kööpenhaminan ja Oslon reittiyhteyksillä. Tampere yhdistyy jo näiden yhteyksien kautta maailmankartalla yhdellä välilaskulla merkittävään määrään suurkaupunkeja ympäri maailmaa.
“Euroopassa on paljon Tampereen kaltaisia kaupunkeja, joiden saavuttaminen on vaikeaa. airBaltic tarjoaa yhteyksiä juuri tällaisiin kohteisiin. Olemme aiemmin ilmaisseet, että jonain päivänä siirrymme toimimaan myös Baltian ulkopuolella. Se päivä tuli aiemmin kuin suunnittelimme. Odotimme sen tapahtuvan, kun laivastossamme on 40 A220-konetta. Määrä tulee täyteen vuoden 2022 lopussa. Näimme kuitenkin mahdollisuuden Tampereella hieman etuajassa. Tulevaisuutemme on Baltian maiden ulkopuolella”, sanoi airBalticin toimitusjohtaja Martin Gauss Lentoposti.fi:lle.
“Tampereen seudulla on nyt kaivattu pikatie muualle Eurooppaan ja maailmalle. Uudet, suorat yhteydet helpottavat sekä yritysten kansainvälistymistä, osaajien ja opiskelijoiden houkuttelua, innovointia, matkailua että koko seudun elinvoiman kasvattamista entisestään. Tampereen seudun lisäksi uudet reitit palvelevat myös muun sisäisen Suomen tarpeita”, arvioi Ikonen uusien reittien avaamia mahdollisuuksia.
Kyseessä on siis ensimmäinen kerta, kun 26 vuotta toiminut airBaltic avaa lentoliikenteen solmukohdan Baltian ulkopuolelle. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun kansainvälinen reittilentoyhtiö avaa liikenteen solmukohdan Suomessa muualla kuin Helsinki-Vantaalla.
“Aloitamme yhdellä koneella ja meillä on kovat odotukset Visit Tampereen, Tampereen kaupungin sekä muiden lähikaupunkien aktiivisuuden perusteella. Kyseessä on merkittävä sitoutuminen hankkeeseen. He osoittivat meille, että tämän alueen ihmiset voivat täyttää lentokoneet, kun heille tarjotaan yhteyksiä. Tampere voidaan kuuden suoran reitin avulla saavuttaa merkittävän laajasti. Olemme osoittaneet Baltiassa miten yhdistämme pieniä valtioita kuten Viro, Latvia ja Liettua jo 80 kohteeseen", kertoi Gauss yhtiön laajentamisesta Suomeen. “Toukokuu on hyvä aika aloittaa, kun silloin Tampereella käynnistyy jääkiekon MM-kilpailut. Matkustajat, jotka lentävät sinne kerran haluavat varmasti lentää Tampereelle uudestaan. Se tuo vapaa-ajanmatkustukselle kysyntää. Liiketoimintasuunnitelmaa ei luonnollisesti voi perustaa MM-kisoille, mutta se antaa hyvän aloituspohjan”, kertoi Gauss avauksen ajankohdasta.
“Me olemme lentäneet jo aiemmin Tampereelta Riikaan ja olemme nähneet sen myötä positiiviset vaikutukset verkostossamme. Nyt näemme suorissa lennoissa liiketoimintamahdollisuuksia. Matkustus palautuu, kun rajoitukset poistuvat”, totesi Gauss. “Ihmiset tarvitsevat edelleen tapaamisia kasvokkain. On myytti, että online-tapaamiset vähentäisivät matkailua. Tampereelle matkustamiselle tulee olemaan paljon kysyntää useista eri syistä ja myös liikematkailun osalta. Kysyntää on myös paikallisesti ja AirBaltic tuo heille mukavan matkustuskomuksen ja mahdollisuuden käyttää päivä tehokkaasti”, arvio Gauss näkymiä. Vapaa-ajan matkustusmarkkinoita airBaltic palvelee erityisesti lentoyhteyksillä Malagaan ja Rhodokselle. Suorat Tampereelta avattavat reitit eivät vaikuta Riian kautta tarjottaviin jatkolentoihin vaan ne täydentävät Tampereen saavutettavuutta. AirBaltic panostaa myös olemassaolevaan reittiyhteyteen ja kasvattaa kesäaikataulukaudella lentojen määrää Tampere-Pirkkalasta Riikaan. Reittiä lennetään 28. maaliskuuta 2022 lähtien päivittäin.
“Tallinnassa ensimmäinen kone oli menestys, jonka jälkeen lisäsimme sinne toisen koneen. Tällä hetkellä näyttää, että lisäämme sinne mahdollisesti kolmannenkin koneen. Tampereenkin osalta kaikki riippuu menestyksestä. Jos koneet täyttyvät aina, tulee toinenkin kone sinne nopeasti. Katsotaan miten toiminta käynnistyy, jonka jälkeen teemme tarvittavat analyysit”, arvioi Gauss Tampereen liikenteen solmukohdan kasvumahdollisuuksia. "Tarjoamme yhteyksiä, mutta niiden tulee olla toimivia meille sekä asiakkaille. Koneemme on tehokas reiteillä, joissa ei esimerkiksi ole junayhteyttä myös lyhyiden reittien osalta. Esimerkkeinä lennot Tallinnasta Riikaan. airBalticin lyhimpiä reittejä on myös Riika-Liepaja. Pisin on puolestaan Riika-Dubai. A220 -koneella voisimme lentää Riiasta myös Delhiin ja Addis Abebaan saakka", kertoi Gauss.
Matkustuskysynnän odotetaan nousevan merkittävästi pandemian aikanaan väistyessä. Finavian tilastojen mukaan Tampere-Pirkkalan kautta matkusti vuonna 2019 eli ennen pandemiaa 222390 matkustajaa eli keskimäärin 18500 matkustajaa kuukaudessa. Luvuissa ovat mukana lähtevät ja saapuvat matkustajat. Tästä kokonaismatkustajamäärästä kotimaan matkustajia eli todennäköisesti jatkolennoille suunnanneita matkustajia oli hieman yli 87 000.
“Jos katsotaan matkustajamääriä, joita aiomme lennättää Tampere-Pirkkalan kautta tarvitaan lisää taksikuskeja, lisää bussikuskeja, enemmän ravintolapalveluita, enemmän henkilöstöä siivoamaan ja tankkaamaan koneita, purkamaan matkatavaroita. airBalticin lennot ovat mahdollisuus muille yrityksille ja ne tarvitsevat lisää työvoimaa”, arvioi Gauss tilannetta. Tarve on siis matkustajavirroille Tampereen ja Pirkanmaan alueen lisäksi laajemmalta alueelta Suomesta, mutta myös Euroopasta. Tampere-Pirkkalan lentoaseman kautta kulkevista matkustajista kilpailevat myös Ryanair, Wizz air ja SAS sekä Finnair, joka on korvannut Tampereen lentoja osittain bussikuljetuksella.
“Pandemian jälkeen on erittäin hyvä strateginen askel tarjota yhteyksiä Tampereelle. Annetaan innovatiivisen airBalticin olla Tampereen seudun kasvun veturi", päätti Gauss. airBalticin odotettiin vuonna 2010 tehtyjen julkistusten myötä perustavan liikenteen solmukohdan Ouluun. Hanke kuitenkin kariutui talousvaikeuksiin vuonna 2012. Kohteina Oulusta olivat Riika, Turku, Tukholma ja Tallinna. Tavoitteena oli mm laajentaa reittiverkostoa Norjaan sekä Venäjälle. Tuolloin yhtiö suunnitteli lentävänsä myös mm. Kajaanista ja Kemistä Riikaan, Tallinnaan ja Tukholmaan. Täyden palvelun lentoyhtiö – uudet Airbus A220-300 -koneet
Kustannustietoisille matkustajille on tarjolla economy-luokassa mahdollisuus tilata lennolle lämmin ruoka. Koneissa on tarjolla myös wifi-yhteys, jonka kautta voi tilata ruokaa ja juomaa matkustamohenkilökunnalta. Tarjolla on myös lennonaikainen myynti. Nykyisin latvialaisope airBaltic tilasi vuonna 2018 kaikkiaan 60 A220-300 -konetta. Kyseisestä tilauksesta optioita oli 30 koneen verran. Tuolloin konetyyppi tunnettiin vielä nimellä Bombardier C Series. Ensimmäisen silloisen CS300 -koneensa airBaltic vastaanotti ensimmäisenä asiakkaana vuonna 2016. Suositussa A220-300 -koneessa on 149 matkustajapaikkaa 2+3 konfiguraatiossa. Tämä mahdollistaa jopa 80 prosentille matkustajista ikkuna- tai käytäväpaikan.
Matkustamon ikkunat ovat kooltaan merkittävästi isommat kuin A320- ja Boeing 737 -koneissa. Ainoastaan Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneessa on suuremmat ikkunat kuin A220-koneessa.
Matkatavarahyllyt ovat kategorian suurimmat ja niihin mahtuu 50 laukkua enemmän matkustajia kohden kuin samankokoisessa Boeing 737 -koneessa. Lisätila mahdollistaa merkittävästi nopeamman koneeseen nousun. MH Lue myös:
|
|||