Airbus tukee  perustutkimusta sähkölentokoneiden kehittämiseksi: yhtiö on pääsponsori  eGenius-projektissa, joka kehittää sähkökäyttöistä kaksipaikkaista  lentokonetta. eGenius-koneen käytöstä saatuja kokemuksia analysoidaan  Airbusin Future Projects -tiimeissä teknologian mahdollisuuksien  ymmärtämisen ja jatkokehityksen edistämiseksi.
Stuttgartin yliopiston lentokonesuunnitteluinstituutin kehittämä eGenius-kone esitellään ensimmäisen kerran kansainvälisillä nyt käynnissä olevilla Aero-Expo-messuilla Saksassa.
Airbus  tutkii sähkön mahdollisuuksia vaihtoehtoisena energialähteenä  lentokoneissa sen lisäksi, että pyrkii pienentämään nykyisten  polttoaineiden ympäristövaikutuksia.
”Euroopan ilmailun visiona  on vuoteen 2050 mennessä vähentää hiilidioksidipäästöjä 75 prosentilla,  typpioksidipäästöjä 90 prosentilla ja lentomelua 65 prosentilla vuoden  2000 tasoon verrattuna. Airbus tutkii siksi kaikkia mahdollisia  teknologioita mahdollisina vaihtoehtoisina energialähteinä ilmailulle.  Sponsoroimalla eGeniuksen kaltaisia hankkeita keräämme arvokasta tietoa  ja kokemuksia tulevaa tutkimusta varten”, Airbusin tuotestrategiasta ja  markkinaennusteista vastaavat johtaja Christopher Emerson sanoo.
Airbus  tukee useita tutkimus- ja teknologiahankkeita tiiviissä yhteistyössä  yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Airbus kehittää muun muassa  polttokennoteknologiaa, jonka avulla lentokentällä maassa liikkuvan  lentokoneen päästöt saataisiin poistettua kokonaan. Yhtiö on myös  vahvasti mukana hankkeissa biopolttoaineteknologian kehittämisessä ja  käyttöönotossa ja tukee paikallisten biopolttoainearvoketjujen luomista  eri puolilla maailmaa.
 
eGenius-lentokone lukuina: 
 -        Siipien väli                 16,86 m
 -        Suurin mahdollinen lentoonlähtöpaino                  850 kg
 -        Kantama                   400 km
 -        Matkalentonopeus    enintään 235 km/h
 -        Moottorin teho           60 kW
 Vastaava tehonkulutus 100 kilometrillä matkustajaa kohden: 0,6 l polttoainetta