Blue1:n strategiaa muutettiin jo aiemmin Suomen sisäistä liikennettä tarjoavasta ja Euroopan kohteisiin lentävästä yhtiöstä selkeästi SAS:n syöttöyhtiöksi. Tähän konseptiin kuului keskeisesti lentäminen maakuntakentiltä Arlandaan ja Kastrupiin. Oululaisen Kalevan mukaan osaa näistä reiteistä oltaisiin ilmeisesti karsimassa. SAS:n tiedotus ei pystynyt vahvistamaan yksittäisiä reittejä koskevia tietoja lehdelle. Wet lease -operoinnissa vuokraaja tarjoaa koneen asiakkaan käyttöön ACMI-periaatteella (Aircraft, Complete crew, Maintenance, and Insurance). Sopimukseen siis sisältyy huollettu ja vakuutettu kone miehistöineen. Vuokralleottaja yleensä vastaa lentojen polttoaineesta sekä erilaisista liikennöimismaksuista.
Uusilla nettisivuillaan Blue1 kertoo myös jatkavansa matkustamojensa uudistusta vaaleilla nahkaistuimilla, jotka tarjoavat entistä enemmän tilaa. Blue1 on alunperin suomalainen lentoyhtiö, joka perustettiin 1988 nimellä Air Botnia. SAS osti sen 1998. Vuonna 2003 Air Botnia uudelleenbrändättiin ja sai nimen Blue1 osana SAS Groupia. Boeing 717 tunnettiin aikaisemmin McDonnell Douglas MD-95 -nimellä kunnes Boeing osti valmistajan. Kyseessä on moderni lentokonetyyppi, joka edustaa regional jet -kokoluokan kärkeä. Niitä valmistettiin vuosina 1999 - 2006 yhteensä 156 kappaletta
Blue1 Charter nettisivut Kalevan uutinen Lue myös
|
|||