777X-ohjelma on viivästynyt aiemmin mm. muuttuvien tyyppihyväksyntävaatimuksien, koronaviruspandemian vaikutuksista sekä General Electric GE9X -moottoriongelmien takia. Boeingin uusin arvio 777X-lentokoneohjelman toimituksista ovat 777-9:n osalta viivästys vuoteen 2026 ja 777-8F -rahtikoneen osalta viivästys vuoteen 2028.
Entistä suurempi 777-versio voisi kuljettaa 426 matkustajaa tyypillisessä kaksiluokkaisessa matkustamossa jopa 13500 kilometrin päähän. 777-9X:n siipien kärkiväli on 72 metriä ja erikoisuutena on lentoasemaoperoinnin mahdollistamiseksi kehitetyt taittuvat siivenkärjet. Pituutta jättikoneella on 77 metriä. Rahdinkuljetuskykyä on 218 kuutiometriä. Boeing 777X -ohjelma julkistettiin vuonna 2013 Dubai Airshow'ssa ja avausasiakkaita olivat Lufthansa, Qatar Airways, Etihad Airlines ja Emirates. Uutta konetyyppiä ovat tilanneet myös mm. All Nippon Airways ja Singapore Airlines. Monet lentoyhtiöasiakkaat ovat suunnitelleet julkistavansa 777X-koneissa uusia matkustamoratkaisuita, joita on sittemmin alettu asentamaan olemassa olevaan laivastoon. Viiveet saattavat tuoda omat haasteensa myös laivastouudistuksiin esimerkiksi Airbus A380 -koneiden korvauksessa.
Boeing 777X:n koelento-ohjelma käynnistyi tammikuussa 2020.
Lue myös:
|
|||