Yhdysvaltain ilmavoimat jatkaa ikääntyvien ilmatankkauskoneidensa korvaamishankkeita. Aiempaa KC-X -hanketta seuraa KC-Y -hanke, jossa hankitaan jo olemassaolevaan lentokonetyyppiin perustuvaa ilmatankkauskonetta. Uusi hankinta koskee aikaa, jolloin kaikki aiemman KC-X -hankkeen Boeing 767 -koneisiin pohjautuvat KC-46A Pegasus -ilmatankkerit on toimitettu.
Tämä siirtymävaiheen ajaksi hankittava KC-Y -ilmatankkauskone perustuu olemassa olevaan ja kehittyvään teknologiaan ja täysin avoin kilpailu. USAF ei hae KC-Y -hankkeessa häiveominaisuuksia tai miehittämättömien ilma-alusten tarjoavia kykyjä. USAF suunnittelee julkaisevansa lopullisen tarjouspyynnön vuoden 2022 loppuun mennessä. USAF suunnittelee hankkivansa KC-Y -hankkeessa 140-160 ilmatankkauskonetta siten, että toimituksia olisi vuosittain 12-15 koneen verran. Uusien ilmatankkereiden tulisi olla operatiivisessa käytössä jo vuonna 2030. Uusi KC-Y -konetyyppi toimii siltana kohti aikaa, jolloin uuden kehittyneen ilmatankkauskoneen kehitystyö on valmis. Aiemmin tätä Advanced Air Refueling Tanker -ohjelmaa kutsuttiin nimellä KC-Z.
Lockheed Martin julkisti syyskuussa 2021 tarjoavansa USAF:lle LMXT-ilmatankkauskonetta, joka on amerikkalaisten Amerikassa valmistama ilmatankkauskone. Tarjottava ilmatankkauskone olisi uusin versio eurooppalaisen Airbusin A330MRTT -ilmatankkauskoneesta. USAF:n valinnan päätyessä Lockheed Martin LMXT-koneeseen tarkoittaisi se Airbusin A330 -koneiden tuotantolinjan avaamista Yhdysvaltoihin. Edellisessä KC-X -hankkeessa Airbusia edusti Northrop Grumman. Tuolloin eurooppalaiskone hävisi mm. sen suuremman koon takia, koska USAF tarvitsi koneita, jotka mahtuvat pienemmille asematasoille. Nyt uudessa hankkeessa suurempi koko voi olla parempi ja ratkaisevaan rooliin voi nousta myös LMXT:n suorituskyky, joka mahdollistaa laajemman lentokenttäverkoston käytön. Boeing tarjoaa USAF:lle todennäköisesti lisätilausta KC-46A Pegasus-koneista.
LMXT -ilmatakkerin takarungossa sijaitsee 17-metrinen Aerial Refuelling Boom System (ARBS) -ilmatankkauspuomi. Sen lisäksi molempien siipien alle tulee myös letku ja kori -menetelmän Cobham 905E -ilmatankkaussäiliöt (ns. Hose and Drogue -menetelmä). Ilmatankkaus voidaan suorittaa millä tahansa korkeudella jopa 35 000 jalan korkeuteen saakka. Käytettävissä oleva nopeusalue on 180-300 solmun välillä. A330 MRTT-koneen toimintamatka on noin 16 100 kilometriä ja maksinopeus on 0,86 Machia. Suorituskykyä tehtävällä kuvaa kyky toimia 1600 kilometrin päässä tukikohdasta 4,5 tunnin ajan. Sen aikana ilmatankkauskontakteissa voidaan tarjota jopa 50 tonnia polttoainetta. Lyhyemmän noin 800 kilometrin etäisyydellä tukikohdasta toiminta-aikaa on viisi tuntia ja tarjottavaa polttoainetta on 60 tonnia.
Airbus toteutti vuonna 2020 ensimmäiset ilmatankkauskontaktit ns. A330 Smart MRTT -versiolla, joka sisältää automaattisen A3R-ilmatankkausjärjestelmän (automatic air-to-air refuelling).
Tarvittaessa LMXT-koneen matkustamoon voidaan asentaa kahdessa luokassa 267 matkustajaistuinta tai yhdessä luokassa jopa 300 istuinta. Matkustamoa voidaan konfiguroida myös muunlaiseen käyttöön.
Medevac-tehtäviä varten matkustamoon voidaan ottaa jopa 40 paareilla kuljetettavaa potilasta ja kone voidaan varustaa lentäväksi sairaalaksi jolloin matkustamossa on myös tehohoitoyksiköitä. LMXT eli Airbus A330 MRTT on voittanut kaikki kilpailutukset, joihin se on osallistunut ohjelman käynnistämisestä lähtien lukuunottamatta USA:n KC-X -ilmatankkerihankintaa. Myös Kanada on korvaamassa nykyisiä CC-150 Polaris -ilmantankkauskoneita STTC-hankkeessaan (Strategic Tanker Transport Capability), jossa vahvoilla on A330 MRTT, kun KC-46A ei täyttänyt hankinnan vaatimuksia. Airbus A330 MRTT oli aikanaan ehdolla myös Suomen Ilmavoimien ja Finnairin yhteishankinnaksi. MH
|
|||