Yhdysvaltain lentoturvallisuusvirasto FAA on myöntänyt lentokonevalmistaja Boeingille luvat koelentosarjaan Boeing 737 MAX -koneilla. Koelennoilla evaluoidaan valmistajan tekemiä muutoksia automaattisiin lennonhallintajärjestelmiin. Konetyyppi on ollut maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta 2019 lähtien. FAA ja Boeing suorittavat kuluvan viikon aikana sarjan koelentoja, joilla halutaan varmistua surullisen kuuluisan Boeing 737 MAX -koneen MCAS-järjestelmään (Maneuvering Characteristics Augmentation System) tehtyjen muutosten turvallisuudesta. Ensimmäinen koelento on suoritettu maanantaina 29. kesäkuuta Seattlen Boeing Fieldiltä Boeing 737 MAX 7 -koelentokoneella (N7201S). Kyseinen koelento suuntautui Seattlesta Moses Lakeen ja takaisin. FAA:n mukaan koelentosarja kestää arviolta kolme päivää. Koelentojen aikana suoritetaan laaja tarkastelu lentokoneen toimintaan poikkeustilanteissa ja selvitetään täyttävätkö muutostyöt FAA:n tyyppihyväksyntävaatimukset. Koelentoja suorittavat Boeingin ja FAA:n koelentäjät sekä insinöörit. Tyyppihyväksyntälennot ovat kuitenkin vain yksi tärkeä osa ja useita muita vaiheita on edelleen edessä. Konetyypin lentokiellon päättymispäivää ei vielä arvioida. FAA seuraa tarkasti prosessia ja arvioi Boeingin toimia. Lentokielto päättyy vasta, kun ollaan varmoja, että lentokone täyttää tyyppihyväksyntävaatimukset. Yhdeksän ilmailuviranomaisen muodostama Joint Authorities Technical Review (JATR) -työryhmä julkisti omat näkemyksensä 737 MAXin ja sen aiemman tyyppihyväksynnän ongelmista lokakuussa 2019. Ne ovat pohjana myös FAA:n tarkasteluissa. Ainakin Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA saattaa vaatia omia tarkennuksia ja selvityksiä ennen konetyypin palaamista matkustajalennoille Euroopan alueella. Vaatimusten täytyttyä edessä on vielä koneiden muutostyöt sekä miehistöjen asianmukainen kouluttaminen. Boeing 737 MAX -koneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa jo maaliskuusta 2019 lähtien. Taustalla ovat Lion Mentari Airlinesin (Lion Air) lennon JT610 syöksy Jaavanmereen lokakuussa 2018 ja Ethiopian Airlinesin lennon ET302 maahansyöksy maaliskuussa 2019. Näissä kahdessa lentoturmassa menehtyi 346 ihmistä. Aikanaan, kun konetyyppi vapautuu lentokiellosta on sillä edessä vielä yksi haaste eli lentomatkustajien muisti. Nousevatko matkustajat mukisematta turmakoneeksi miellettyyn konetyyppiin vaikka korjaukset on tehty viranomaisvaatimusten mukaan. Lentoyhtiöistä ainakin American Airlines ilmaisi nimittäin huolensa tästä jo vuonna 2019. Mahdollista on myös, että konetyyppi uudelleenbrändätään ja sen historiaa häivytetään. Uusin koneperheen versio MAX 10 ei enää kantanut rungossaan suurta MAX-tekstiä, kun se paljastettiin marraskuussa 2019. Vastaavan toimen on tehnyt jo Ryanair, jonka koneet eivät ole enää nimeltään 737 MAX 8 vaan 737-8200. Halpalentoyhtiön tilaamat koneet ovat 200-paikkaisia versioita. MAX on markkinointinimi ja oikea tyyppimerkintä on esim. MAX 8:n osalta 737-8. Lentokonevalmistaja Boeing on ajautunut 737 MAX -koneiden ongelmien kanssa mittaviin vaikeuksiin. Yhtiö aikoo irtisanoa merkittävän määrä työntekijöistään ja kokonaikustannukset MAX-ohjelman osalta nousevat jo yli viiteen miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Boeing 737 MAX -koneiden tuotantoa oli jatkettu turmien jälkeen, mutta keskeytetty alkuvuodesta 2020. Turmakonetyypin tuotanto on jo käynnistetty uudelleen ja valmistaja arvioi toimitusten jatkuvan vielä kuluvan vuoden aikana. Arvioiden mukaan eri puolilla mailmaa seisoo jopa 800 MAX-konetta. Lue myös:
|
|||