EADS:n 3D-tulostettu lentokone esillä Farnborough’n ilmailumessuilla

EADS_ALM_lentokoneEADS esittelee Farnborough’n ilmailumessuilla radio-ohjattavan lentokoneen prototyypin, joka on valmistettu myös 3D-tulostuksena tunnetulla Additive Layer Manufacturing -tekniikalla. Siipiväliltään noin puolitoistametrinen lentokone soveltuisi valvonta- ja etsintätehtäviin. 3D-tulostus mahdollistaa lentokoneen aerodynaamisten ominaisuuksien säätämisen aivan uudella tavalla.

Tämänkokoisessa lentokoneessa aerodynaamisten ominaisuuksien muuttaminen olisi hankalaa ja kallista perinteisillä menetelmillä. 3D-tulostuksen avulla siipien muotoa voidaan muuttaa helposti ja nopeasti ja valmistaa kohtuuhintaan esimerkiksi erilaisia siipiä eri tehtäviä ja tarpeita varten.

Additive Layer Manufacturing -tekniikalla (ALM) tuotteita voidaan kasvattaa hienosta metalli-, nailon- tai hiilikuitukomposiittijauheesta. Metalli voi olla esimerkiksi titaania, ruostumatonta terästä tai alumiinia. Tulostettava osa suunnitellaan tietokoneella, joka ohjaa tehokasta laseria. Laser sulattaa jauhetta kerros kerrokselta kiinteäksi kappaleeksi haluttuun muotoon.

EADS:n kehittämä teknologia mahdollistaa jauheiden käsittelyn molekyylitasolla. Tämän ansiosta 3D-tulostettuja tuotteita voidaan käyttää ilmailussa, jossa käyttöolosuhteet ovat vaativia ja turvallisuusvaatimukset erittäin tiukkoja. Verrattuna perinteisillä menetelmillä työstettyihin osiin ALM-tulostetut osat ovat yhtä vahvoja mutta jopa 65 prosenttia keveämpiä.

Farnborough’ssa esillä oleva muovinen radio-ohjattava lentokone on valmistettu vain näyttelykäyttöön. EADS Innovation Works valmistaa lentokykyisen metallisen version Direct Metal Laser Sintering -lasersintrauksella.

Radio-ohjattava lentokone on mitoitettu niin, että siinä voidaan käyttää tulevaisuuden tehonlähteitä, kuten EADS Innovation Worksin parhaillaan kehittämiä kevyitä vetypolttokennoja. Nykyisten akkujen vaihtaminen polttokennoihin lisäisi lentoaikaa kahdesta noin kuuteen tuntiin.

3D-tulostetun lentokoneen on suunnitellut neljä opiskelijaa Leedsin yliopistosta EADS:n Martin Muirin avustuksella.