NATO:n RQ-4D Global Hawk nousi ilmaan Kaliforniasta Palmdalen lentotukikohdasta 20. marraskuuta kello 10.00 paikallista aikaa ja laskeutui 22 tuntia myöhemmin uuteen kotitukikohtaansa eli AGS:n päätukikohtaan Italian Sigonellassa.
Kyseessä on 15 liittoutuneen valtion eli Bulgarian, Tsekin, Tanskan, Viron, Saksan, Italian, Latvian, Liettuan, Luxemburgin, Norjan, Puolan, Romanian, Slovakian, Slovenian ja Yhdysvaltain yhteishankkeesta. Kaikkiaan näitä miehittämättömiä valvontakoneita sijoitetaan Eurooppaan siis viisi kappaletta. Ne kaikki lentävät erilaisia koelentoja ja saavuttuaan Sigonellaan aloitetaan seuraava vaihe, jossa varmistetaan järjestelmien toimivuutta. Alunperin vuonna 2004 tehdyn päätöksen myötä AGS-hankkeen laivastossa piti olla miehitettyjä Airbus A321 -koneita ja miehittämättömiä Global Hawkeja. Puolustusbudjetteja kuitenkin leikattiin ja vuonna 2007 luovuttiin sekalaivastosta ja päädyttiin pelkän UAV-ratkaisun käyttöön.
AGS NATO RQ-4D -UAV:t perustuvat Yhdysvaltain Ilmavoimien Block 40 Global Hawkeihin ja ne tarjoavat viimeisintä ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) -kykyä NATOlle. Maasto- ja merivalvontakyky tarjoaa joukoille jatkossa lähes reaaliaikaista tilannekuvaa toimitna-alueelta. AGS-hankkeen on määrä saavuttaa operatiivinen kyky vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana.
Global Hawk on 39,8 metrisellä siipien kärkivälillään leveämpi kuin Airbus A321. Pituutta sillä on 14,5 metriä eli vain 2,5 metriä vähemmän kuin F/A-18 Hornetilla. Korkeutta on 4,7 metriä. Global Hawkin maksimi lentoonlähtöpaino on 14 628 kg josta hyötykuormaa voi olla noin 1400 kg. Pisimmillään se voi lentää jopa 16 113 kilometriä ilman lisätankkausta eli yhtä kauas kuin Airbus A350-1000 -matkustajakoneella. Lue myös:
|
|||