Uuden 35 000 neliömetrin rahtiterminaalin kapasiteetti on suunniteltu Finnairin tulevan Airbus A350 XWB -laivaston tarjoaman kasvavan rahdin kuljetuskyvyn mukaan. Investoinnin arvo on noin 80 miljoonaa euroa. Uudessa Finnair Air Cargo Centerisää (ACC1) on erityiset käsittelyalueet lääke- ja life science -teollisuuden tuotteille sekä helposti pilaantuvalle rahdille kuten kaloille ja äyriäisille.
Uuden terminaalin sijainti on määritelty maakuljetusten optimoimiseksi rahtiterminaalista laajarunkokoneiden lähtöporteille Helsinki-Vantaan lentokentällä. Terminaali aiotaan ottaa käyttöön keväällä 2017 Finnairin Tekniikan alueella lähellä Leko 7 -hallia ja nykyistä koekäyttöpaikkaa. Uudisrakennus sijoittuu Vantaan Energian kaukolämpölaitoksen ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen väliin tulevalle Turbiinitielle.
Tulevaisuudessa rahtiterminaalin on lähellä Aviapolista ja etenkin sen Kehäradan aseman pohjoista sisäänkäyntiä. Liikenne rautatieyhteydellä lentoasemalle alkaa ensi kesänä. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||