Finnairin MD-11-kaukoliikennelaivaston korvaamisen aloittanut A340-kone lähti romutukseen

OH-LQA_cFinnairin kaukoliikennelaivaston uudistuksen vuonna 2006 aloittanut ensimmäinen Airbus A340-300 (OH-LQA, MSN58) poistui yhtiön laivastosta hieman vajaan kymmenen vuoden käytön jälkeen. LQA lennetään Yhdysvaltoihin todennäköisesti romutettavaksi.

Finnairin ensimmäinen A340-300 -matkustajakone OH-LQA käynnisti vuonna 2006 yhtiön McDonnell Douglas MD-11 -kaluston korvaamisen. Kone saatiin yhtiön laivastoon käytettynä Virgin Atlanticilta.

OH-LQA_aKoneyksilö saapui Helsinki-Vantaalle yöllä 13. kesäkuuta 2006. Sen sisustus oli aluksi outo yhdistelmä Finnairin sinistä kangaskuosia ja Virginin punaista nahkaa.

OH-LQA esiintyi Finnairin laivastossa ensimmäisenä A340-koneena sinipyrstöisessä (kuva jutun lopussa) maalauksessa ennen kuin sekin maalattiin nykyisin käytössä olevaan maalauskaavioon.

Nyt lähes tarkalleen kymmenen vuotta myöhemmin 8. kesäkuuta 2016 Quebec Alfa nousi viimeiselle Finnair-lennolleen kokovalkoisena. Ohjaajat vaaputtivat perinteen mukaisesti koneen siipiä alkunousussa hyvästiksi Helsinki-Vantaan kotikentälle ja Finnairin laivastolle.

OH-LQA_bFinnair korvaa nelimoottoriset A340-300 -koneensa uusilla Airbus A350-900 -koneilla. Viimeiset A340-300 -koneet poistuvat Finnairin laivastosta vuoden 2017 aikana.

Finnairin alkuperäinen A350-tilaus tehtiin jo joulukuussa 2005. Tuolloin tilattujen, A330-koneeseen perustuvien A350-koneiden toimitus kuitenkin viivästyi, koska Airbus päätyi markkinoiden paineen alla muokkaamaan siitä kokonaan uuden A350 XWB -koneen. Finnair päätyi tilaamaan myös sen ja väliajaksi saatiin A340- ja A330-koneita.

OH-LQA_dLQA:lla on edessään viimeinen lento AY8927 Tucsoniin ja sieltä edelleen Roswellin, jossa kone todennäköisesti puretaan osiin. Koneyksilö on lentänyt jo lähes 100 000 tuntia ja se vaatisi runkotuntien tullessa täyteen mittavan remontin.

Viimeiset viikot OH-LQA on lentänyt Singaporen-reitillä Finnairin tekstit ja logot poistettuina.

Finnair_A340_LQA

Lue myös: