Finnish Commuter Airlinesin ostaneet Flybe ja Finnair esittelevät yhteisen visionsa pohjoismaisen lentoliiketoiminnan kehittämiseksi

Euroopan suurin alueellinen lentoyhtiö avaa uusia reittejä, tarjoaa edullisempia hintoja piristäen Pohjoismaiden alueellista lentoliikennettä.

Flybe ja Finnair ilmoittivat aamulla Lontoon ja Helsingin pörsseille Finnish Commuter Airlinesin ostosta, jonka toteutuminen edellyttää vielä kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Yritysten yhteisenä visiona on rakentaa Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava alueellinen lentoyhtiö. Finnish Commuter Airlinesin osto toteutetaan perustamalla yhteisyritys, josta Flybe omistaa 60 % ja Finnair 40 %. Flybe vastaa uuden yhtiön operatiivisesta toiminnasta maanantaista 1.8.2011 alkaen.

Uuden lentoyhtiön toimintaa on Suomen lisäksi tarkoitus laajentaa Ruotsiin, Tanskaan, Viroon ja Latviaan, ja yhtiö eroaa merkittävästi kyseisillä markkinoilla ennestään toimivista alueellisista lentoyhtiöistä. Sen suunnitelmissa on tuoda Flyben jo menestyksekkääksi osoittautunut, laadun ja edulliset hinnat yhdistävä konsepti Suomeen, Pohjoismaihin ja Baltiaan, mikä tarjoaa miljoonille liike- ja vapaa-ajan matkustajille mahdollisuuden matkustaa edullisesti. Lisäksi yritys hyötyy Finnairin erinomaisista Euroopan- ja Aasian-yhteyksistä sekä sen paikallistuntemuksesta. Yksinkertaistaen Flybe ja Finnair haluavat kasvattaa ”lentävien suomalaisten” määrää tarjoamalla edullisen lentokonseptin, joka vastaa Suomen kansallisiin tarpeisiin.

Flybe on saanut arvostettuja kansainvälisiä toimiala- ja kuluttajapalkintoja, jotka osaltaan kertovat yhtiön menestyksestä ja sitoutumisesta laadukkaaseen ja asiakaspalvelukeskeiseen kuluttajatuotteeseen. Tarjontaan sisältyy muun muassa liikematkustajille suunnattu Economy Plus -palveluvaihtoehto, ja lisäarvoa tuottaa myös tieto siitä, että heidän valitsemansa lentoyhtiö pani alulle maailman ensimmäisen ilmailualan ympäristömerkkijärjestelmän.

Uusi yhtiö eroaa kilpailijoistaan lentämällä alueellisten lentokenttien välillä suoraan ilman vaihtoja, mikä säästää asiakkaiden aikaa. Tämä niin sanottu point-to-point-järjestelmä mahdollistaa uusien kohteiden avaamisen ja täydentää näin Finnairin kansainvälistä reittiverkostoa. Uuden lentoyhtiön on tarkoitus tukea ja vauhdittaa Pohjoismaiden aluetaloutta samaan tapaan kuin Flybe on jo menestyksekkäästi tehnyt Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja muualla Euroopassa. Esittelemällä uusia alueellisia reittejä, lentoja ja aikatauluja yhtiö pyrkii kehittämään markkinoita, joita muut lentoyhtiöt eivät vielä palvele.

Tarkoituksena on julkistaa elokuun puolivälissä tarkemmat suunnitelmat uudesta, laajasta reittiverkostosta, joka otetaan käyttöön IATA:n talvikauden alkaessa sunnuntaina 30.10.2011. Suunnitellut liiketoiminnan laajennukset täydentävät niitä tärkeitä reittejä, joilla Finnish Commuter Airlines jo liikennöi Suomessa.

Flybe valitsi Finnish Commuter Airlinesin ostokohteekseen, koska sen liiketoiminta antaa pohjan toiminnan laajentamiselle Pohjoismaissa sekä Baltian alueella. Tämän kilpailuedun säilyttäminen on uuden yhtiön tulevaisuuden strategian kulmakivi.

Flyben toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jim French kommentoi yhtiönsä visiota seuraavasti: ”Suomalaiset ja pohjoismaiset matkustajat tulevat kokemaan jotakin sellaista, mitä heille ei aiemmin ole tarjottu. Flyben ja Finnairin aloittamasta aidosta, tasaveroisesta kumppanuudesta on merkittävää etua ei vain suomalaisille lentomatkustajille vaan myös Suomen kansantaloudelle."

”Odotamme innolla sitä, että pääsemme työskentelemään tiiviisti Finnish Commuter Airlinesin henkilöstön kanssa, kun esittelemme laadukkaan, lisäarvoa tuottavan tuotteen suomalaisille matkustajille. Avaamalla point-to-point-reittejä, joille on tarvetta, lisäämällä reittiverkostoon uusia suomalaiskenttiä sekä laajentamalla uusille markkinoille Finnair ja Flybe toivovat luovansa kokonaisen uuden sukupolven ’lentäviä suomalaisia’. Ja samalla tavoitteemme on tulla tunnustetuksi Pohjolan markkinoihin erikoistuneeksi mestariksi.”

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen korostaa uuden yrityksen etuja: ”Olemme yhdistäneet voimamme Flyben kanssa luodaksemme Pohjoismaiden markkinoille vahvan, toimintaamme täydentävän ja kustannustehokkaan toimijan, joka point-to-point-yhteyksien lisäksi muodostaa tehokkaan syöttöliikennealustan kansainvälisille lennoillemme. Koemme, että Flybe on pitkän alueellisen point-to-point-lentokokemuksensa ansiosta paras mahdollinen yhteistyökumppani Finnairin kaltaiselle verkostotoimijalle. Yhteisvoimin pystymme viemään asiakaskokemuksen uudelle tasolle."

”Olemme perustamassa vahvaa toimijaa Pohjois-Euroopan alueellisille lentoliikennemarkkinoille. Uuden yhtiön visio on Finnairin kumppanuusstrategian mukainen ja esimerkki siitä, miten me rakennamme vahvoja verkostoja alan muiden johtavien toimijoiden, kuten Flyben, kanssa. Odotamme, että yhteistyömme tuloksena Pohjoismaiden markkinoille syntyy kilpailukykyinen ja kestävä toimija. Tästä on hyötyä myös niille matkustajille, jotka käyttävät Helsinkiä välilaskupaikkanaan matkalla Aasiasta Eurooppaan tai päinvastoin.”

Finncommin toimitusjohtaja Juhani Pakari kommentoi kauppaa seuraavasti: ”Neuvottelut ovat olleet pitkät ja perusteelliset, ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Ratkaisu on hyvä sekä asiakkaiden että henkilöstömme kannalta. Tämä on erinomainen tilaisuus kehittää uudesta yhtiöstä Pohjois-Euroopan johtava alueellinen lentoyhtiö.”