Flyr ilmoitti tammikuussa 2021 käynnistävänsä rahoitusneuvottelut useiden eri sijoittajien kanssa. Nyt yhtiö vahvistaa saaneensa taakseen jo noin 165 miljoonan Norjan kruunun pääoman eli noin 16 miljoonaa euroa. Lentoyhtiö pyrkii keräämään 600 miljoonaa Norjan kruunua eli noin 57 miljoonaa euroa. Koko rahoituspohja on määrä saada kokoon yksityisiltä sijoittajilta.
Sitovan ilmoituksensa lentoyhtiösijoitukselle ovat antaneet Nordea Investment Management (60 miljoonaa Norjan kruunua), norjalaisliikemies Øystein Stray Spetalen Tycoon Industries AS:n kautta (50 miljoonaa Norjan kruunua), norjalaisliikemies Jan Petter Sissener yhtiönsä Sissener AS:n kautta (30 miljoonaa Norjan kruunua) sekä sijoittaja Arne Fredly Apollo Asset Limiterin kautta (25 miljoonaa Norjan kruunua. Flyr kertoo edellisten lisäksi saaneensa merkittäviä viitteitä muiden sijoittajien kiinnostuksesta yhtiötä kohtaan. Kaupankäynnin Flyrin osakkeilla odotetaan käynnistyvän Oslon pörssissä maaliskuun 2021 alusta lähtien. Flyrin perustan on luonut Erik G. Braathen ja yhtiön johtopaikoilla on Norwegianin entisiä osaajia. Niiden myötä velaton uusi yhtiö on rahoitusmarkkinoilla varmasti velkaista Norwegiania houkuttelevampi kohde ja Euroopan liikenteeseen keskittyminen vanhoin opein voi jopa johtaa onnistumiseen.
Lentoyhtiön hakeman rahoituksen on määrä riittää kolmivaiheisen suunnitelman toteuttamiseen ja 30 Boeing 737-koneen laivaston operointiin. Avauslento on suunniteltu toteutettavaksi Oslosta 1. kesäkuuta 2021. Tuolloin käytössä on määrä olla kaksi Boeing 737-800 -konetta. Ensimmäisten lentokoneiden vuokrasopimuksista neuvotellaan parhaillaan. Flyr odottaa pandemian takia saavansa markkinoilta leasing-koneita historiallisen alhaisella hinnalla.
Lentokoneiden ja miehistöjen saatavuus on hyvä Norjassa erityisesti Norwegianin vaikeuksien myötä. Se mahdollistaa omalta osaltaa nopean skaalattavuuden kysynnän kasvaesssa. Flyr keskittyy ensivaiheessa Norjan markkinoille ja laajentaa sen jälkeen verkostoon Euroopaan suurkaupunkeihin sekä Välimeren lomakohteisiin. Vaikka Flyr kilpailee rahoituksesta lähinnä Norwegianin kanssa tulee se kilpailemaan matkustajista myös SAS:n, Widerøen sekä Norjan markkinoille saapuneen Wizz Airin kanssa. Lue myös:
|
|||