Euroopan ilmatilassa lensi vuonna 1995 noin kuusi miljoonaa lentoa. Nyt 20 vuotta myöhemmin määrä on kasvanut jo yhdeksään miljoonaan lentoon. Voimakkaasta kasvusta huolimatta lentoliikenteen osuus maailman CO2-päästöistä on vain 2,42 prosenttia. Lisäkasvuun tarvitaan kuitenkin uusia menetelmiä joista yksi ratkaisu on vapaan reitityksen ilmatilahankkeet. Euroopan taivaalle on piirretty lentoliikenteen käyttöön valtavan kokoinen reittiverkosto. Kestävän kehityksen jatkumiseksi lentoliikenteen tarpeisiin tarvitaan uusi ratkaisuja. Yksi niistä on vapaan reitityksen ilmatila, jossa lentoyhtiöt voivat suunnitella ja toteuttaa lyhintä tai optimoitua lentoreittiä, ja siten säästää polttoainetta sekä lentoaikaa. Pienempi polttoaineen kulutus tuottaa myös pienempiä hiilidioksiidipäästöjä sekä muita ympäristön kannalta vahingollisia kaasuja ja hiukkasia. Maastrichtin ja Karlsruhen alueilla toteutettavat Free Route Airspace -hankkeet yhdistävät Belgian, Saksan, Luxemburgin ja Hollannin ilmatilat vähentäen tonnikaupalla ympäristöä kuormittavia CO2-päästöjä. Ilmatilan käytön entistä parempi hallinta tarjoaa lentoyhtiöiden käyttöön 466 suoraa reittiä alueen halki. Jopa 80 prosenttia alueen lentoliikenteestä voi hyödyntää uusia reittejä. Niitä käyttämällä voidaan saavuttaa vuosittain jopa 1,5 miljoonan merimailin lentomatkat, joka vastaa 30 000 tonnin vähennystä CO2-päästöissä. Kaikkiaan polttoainetta säästyy 9000 tonnia. Kyseessä on vuonna 2014 Saksan lennonvarmistuspalveluita tarjoavan DFS:n ja Eurocontrollin Maastrichtin MUAC:n aluelennonjohdon ja Lufthansan yhteistyössä aloittama hanke. Projektia on ollut rahoittamassa myös SESAR Joint Undertaking. "Työskentelemme jatkuvasti tarjotaksemme lentoyhtiöille entistä parempia reittejä ja menetelmiä auttaaksemme CO2-päästöjen vähentämisessä ja ympäristön suojelussa. FRAMak-hanke on ollut iso askel kohti vapaan reitityksen ilmatilaan Euroopan yhtenäisellä taivaalla", sanoi DFS:n toimitusjohtaja Klaus-Dieter Scheurle. "Menestyksellinen 466 uuden suoran reitin käyttöönotto päivittäisiin operaatioihin on merkittävä askel kohti entistä tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää Euroopan ilmatilaa jopa keskellä Lufthansan operointialuetta. Kokeneena operaattorina olemme tyytyväisiä tähän merkittävään ilmatilarakenteen parannuksee", kommentoi Lufthansan lentotoiminnasta vastaava apulaisjohtaja ja lentokapteeni Sascha Unterbarnscheidt. "Olemme iloisia nähdessämme SESAR-hankkeen saavan tunnustusta. Se osoittaa, että SESAR:n vapaan reitityksen ratkaisut tuovat etua päivittäisiin operaatioihin. Odotamme innolla Free Route Airspacen käyttöönottoa koko Euroopassa tulevien vuosien aikana", iloitsi SESAR Joint Undertakingin johtaja Florian Guillermet. Vuonna 2008 ilmailusektorista tuli ensimmäinen teollisuudenala, joka ennakoivasti asetti päämäärät ympäristövaikutuksille. Samalla Eurocontrol aloitti vapaan reitityksen ilmatilan kehittämisen ja sen käyttöönoton hankkeet. Free Route Airspace otetaan käyttöön kuluvan vuoden aikana myös Pohjois-Euroopan ilmatilalohkossa (NEFAB), johon Suomikin kuuluu. Suunniteltu käyttöönottopäivä on 12. marraskuuta 2015. Ilmatila laajenee Tanskan ja Ruotsin ilmatilanlohkoihin vuoden 2016 aikana. Hankkeen toteuttajat ovat lennonvarmistuspalvelujen tarjoajat Avinor (Norja), EANS (Viro), Finavia (Suomi), LFV (Ruotsi), LGS (Latvia) ja Naviair (Tanska). Vuoteen 2020 mennessä Borealis Free Route Airspacen on määrä yhdistää ilmatila NEFAB:ssa, Ruotsin ja Tanskan FABeissa Englannin ja Irlannin FABeissa aina Saksaan ja Islantiin saakka. Vapaa reititys on ollut Suomen alueella lentoyhtiöiden käytettävissä yöaikaan joulukuusta 2012 lähtien. Artikkeli: Ilmatilanhallinnan hankkeilla miljoonasäästöt lentoyhtiöille Lue myös Lentoposti.fi:n aikaisempia uutisia ilmatilanhallinnan hankkeista:
|
|||