Go! Aviationille leasingsopimukset kolmesta PC-12 NG -koneesta

OHGGO_4_102016Kotimainen Go! Aviation on solminut sopimukset kolmen kahdeksanpaikkaisen Pilatus PC-12 -koneen vuokraamisesta. Ensimmäiset kaksi konetta tulevat Suomeen loppuvuoden aikana ja varsinainen lentotoiminta käynnistyy suunnitellusti joulukuussa 2016.

Kaksi ensimmäistä konetta on jo identifioitu. Ensimmäisenä Suomeen saapuu yhtiön avauksessakin esitelty D-FDHR, joka liitetään uudelleen suomalaiseen ilma-alusrekisteriin. Uudelleen rekisteröinti käynnistyy lokakuun puolivälissä, jolloin koneen tunnus on jälleen OH-GGO.

GO_PC12_upToinen koneyksilö on myös esitelty Suomessa Go! Aviationin tilaisuudessa. Puolasta hankittu SP-SAB saapuu Suomeen joulukuun alkupuolella ja saa rekisterin OH-GOA. Vuoden 2017 helmi-maaliskuussa laivastoon liittyvää kolmatta konetta ei ole vielä identifioitu mutta sopimus leasingyhtiön kanssa on solmittu myös sen osalta.

Lentotoiminnan harjoittamiseen tarvittava liikennelupa on tulossa voimaan heti, kun ensimmäinen kone saapuu laivastoon. Liikenneluvan vaatimuksena on mm. lentotoimintalupa, talous- ja vastuullisuusasioita sekä olennaisena osana myös itse lentokone.

Rahoituksellisesti yhtiön toiminta on vakaalla pohjalla ja lennot aloitetaan ilmoituksen mukaan joulukuun aikana. Tarkka päivämäärä julkaistaan kuitenkin vasta lähempänä aloitusta. Myynti- ja markkinointikampanjat pääsevät lähipäivinä täyteen tehoonsa.

GOA_Riikka”Myyntikampanjamme pyörähtää pian täyteen vauhtiin monella eri tavalla, sosiaalinen media mukaanlukien. Kysyntä on ollut vahvaa ja keskustelut ovat käynnissä usean potentiaalisen asiakkaan kanssa. Tarve konseptille on selkeästi olemassa”, sanoo Go! Aviatonin toimitusjohtaja Riikka Oksanen.

Ensimmäisen koneen saavuttua Suomeen, sillä lennetään koululentoja. Vielä ennen varsinaisten jäsenlentojen aloittamista konetta ja toimintaa esitellään myös asiakkaille ja sijoittajille. Marraskuun puolivälissä on määrä lentää ensimmäisiä tilauslentoja.

GOA_SAB_kabiini_1Varsinaiset jäsenlennot aloitetaan aiemmin ilmoitetun mukaisesti joulukuussa ja reitteinä ovat Helsinki-Kuopio-Helsinki ja Helsinki-Tallinna-Helsinki. Tammikuussa 2017 operoidaan jo kahdella koneella. Toinen koneyksilö toimii alkuun varakoneena, jonka lisäksi sillä lennetään tilauslentoja.

Go! Aviation pyrkii palvelemaan asiakkaitaan yksityiskoneen ja reittiliikenteen parhaiden puolien avulla.

”Haluamme palauttaa lentomatkustuksen helppouden ja nopeuden. Tavoitteena on tarjota asiakkaalle koko matkaketju kotoa kohteeseen taksitilauksia myöden”, kertoo sijoittajasuhteista vastaava johtaja Jari Tähtinen.

GOA_JariReittivalikoimaan otetaan kaupunkipareja joita molempia palvelee jo nykyisin vilkas lentoasema. Vaihtoehtoisesti taas operoidaan suuremmasta kohteesta kaupunkiin, jonka lentoyhteydet eivät ole vielä kunnossa.

Erityisen kiinnostavia ovat kohteet, jotka sijaitsevat 1-1,5 tunnin etäisyydellä toisistaan. Näillä matkoilla Pilatus PC-12 NG ei häviä liikennelentokoneella matka-ajassa juurikaan. Matkustaja saa itselleen kuitenkin erityistä lisäarvoa, kun koneeseen pääsee nopeasti ilman jonotusta eikä lentoasemalla tarvitse olla tunteja aikaisemmin.

Go! Aviationin lennnot lähtevät lentoasemien pienemmistä liikelentoterminaaleista ja yhtiö pyrkii mahdollisuuksien mukaan lentämään suoraan kaupunkien keskustojen läheisyydessä sijaitseville lentokentille.

GOA_ohjaamo_1Mahdollisuus operointiin Malmin lentoasemalta on yhä yksi yhtiön tavoitteista. Se mahdollistaisi nopeamman matkaketjun Helsinkiin saapuville ja sieltä lähteville asiakkaille. Lisäksi lähellä keskustaa sijaitseva Malmi mahdollistaisi nopeat jopa 15 minuutin kääntöajat maassa.

Myös muun lentoliikenteen vaikutukset matkantekoon olisivat vähäisemmät. Rullausmatkat ja erityisesti siihen käytetty aika jäisi huomattavasti lyhyemmäksi kuin operoitaessa Helsinki-Vantaalta.

GOAviation_app”Malmin lentoaseman käyttö toisi yhtiölle merkittävät säästöt per koneyksilö. Nyt näyttää siltä, että rahaa joudutaan polttamaan kerosiiniin taivaalla”, avaa Tähtinen.

Lennettäessä ruuhkaisten suurten lentokenttien sijaan pienten, nopeasti ja joustavasti toimivien lentokenttien välillä matkustajalta säästyy helposti kokonaisia työpäiviä.

Asiakkaille on luvassa oma helppokäyttöinen sovellus, jonka avulla lennon voi varata muutamalla klikkauksella myös mobiililaitteilla. Yhtiö myy joulukuulle erikoishintaisia lippuja, jotka ovat voimassa 30 päivää lentojen aloittamisesta.


Lentoturvallisuus ykkösenä – koneita ohjaavat kokeneet lentokapteenit

Go! Aviation on kouluttanut jo seitsemän ohjaajaa ensimmäisen koneen operointiin sekä varatumiseksi toisen koneyksilön saapumiseen. Sen jälkeen lentäjiä tarvitaan viisi per kone.

GO_PC12_ulkoa_front_1Uuden yhtiön tulo markkinoille on ollut ilouutinen aloitteleville suomalaislentäjille. Oman värinsä tähän on tuonut Finnairin kasvusuunnitelma. Sen takia osa Go! Aviationin jo valitsemista ja osittain koulutetuista lentäjistä on lähtenyt suuremman yhtiön palvelukseen.

”Finnairin kasvu ja rekrytointi on haitannut merkittävästi omaa rekrytointiamme. Toisaalta asia on myös positiivinen ja olemme Finnairin haun avulla onnistuneet varmistamaan ohjaajiemme sitoutumisen Go! Aviationiin”, kertoo Kekäläinen aloittavan yhtiön yllättävistä haasteista työvoiman osalta.

GOA_RoopeKekäläinen kertoo myös, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on omissa auditoinneessaan ollut erityisen kiinnostunut yhtiön sitoutumisesta lentoturvallisuuteen sekä vastuullisten johtajien suhtautumisesta asiaan.

”Palveluksessamme olevilla lentokapteeneilla on pitkä lentokokemus PC-12 NG -koneiden lentämisestä Suomen Ilmavoimissa”, avaa Kekäläinen olennaista lentoturvallisuusasiaa.

OHGGO_3_102016Go! Aviationin lentäjien koulutuksesta vastaa suomalainen Blue Skyes -yhtiö, jossa on parhaillaan koulutettavana kahdeksan seuraavaa ohjaajaa. Varsinaiset viranomaishyväksyntää vaativat koulutukset aloitetaan, kun ensimmäinen kone saapuu Suomeen. Lentokoulutuksesta vastaavat kokeneet PC-12 -koneella lentäneet lennonopettajat Suomesta ja ulkomailta.

Lentokoneiden huollot tehdään huolto-ohjelman mukaisesti valtuutetulla Pilatus-koneiden huolto-organisaatiolla. Go! Aviationin operoinnissa huoltoväli on noin kolme viikkoa, kun huolto on tehtävä jokaisen 100 tunnin jälkeen.


Kohti Skandinaviaa ja muuta Eurooppaa

”Olemme tehneet perusteellisia markkinatutkimuksia uusien kohteiden osalta. Nyt parhaillaan on käynnissä kartoitus seuraavista kohteesta”, kertoo toimitusjohtaja Oksanen.

goaviation_watersaluteMahdollisina kotimaisina kohteina on aiemmin mainittu mm. Turku ja Vaasa. Ulkomailta mukana on ollut mm. Pietari. Nyt toisella koneella suunnitellaan avattavaksi reittiä Helsingistä Tukholman keskustaan Bromman lentokentälle. Lentoaika sinne on Helsinki-Vantaalta aika tarkkaan tunnin verran.

Karttaa tarkastellessa yhtiön mainitsemalla tunnin tai puolentoista lentoajalla löytyy Tukholmasta eteenpäin katsellessa myös seuraavia potentiaalisia kohteita - Oslo ja Kööpenhamina.

”Toiminnan aloittamisen jälkeen avataan uusi sivu yhtiön toiminnassa. Katseet suuntautuvat Suomen ulkopuolelle Eurooppaan”, kertoo lentotoiminnasta vastaava johtaja Roope Kekäläinen.

GOA_lakki_1Go! Aviation on käynnistämässä viiden miljoonan euron rahoituskierrosta, joka investoidaan kasvuun ja lisäkoneisiin. Kasvusuunnitelmissa on seuraavan neljän koneen hankkiminen kesällä 2017.

Ne ovat mahdollisuuksien mukaan uusia koneita suoraan tehtaan tuotantolinjalta mutta myös käytetyt koneet nähdään vaihtoehtona toiminnan laajentamiselle. Uusien koneiden osalta tilaus olisi tehtävä noin puoli vuotta aikaisemmin.

”Suunnitelmissamme on nopea kasvu. Erityisesti pankkimaailma ja teollisuus ovat olleet kiinnostuneita ratkaisusta. Go! Aviation mahdollistaa yksityiskonemaisen matkustamisen reittiliikennelipun hinnoilla”, kertoo Tähtinen.

GO_PC12_matkustamo_1Vaiheittain etenevä laajentuminen lähtee liikkeelle Skandinaviasta, jonka alueella tulee toimimaan kuusi ensimmäistä PC-12 NG -konetta. Sen jälkeen on määrä jatkaa pidemmälle Eurooppaan kolmella koneella. Ensimmäiset kohteet Euroopassa on jo valittu.

Go! Aviation pyrkii ottamaan irti tarjolla olevat kasvumahdollisuudet yksimoottorilentokoneiden markkinoilta. Euroopassa vastaavia yksimoottorikoneella kaupallisia mittarilentoja mahdollistavia SE-IMC AOC -lupia on myönnetty vasta erittäin rajallisesti.

Suomesta löytyy yhä rahoitusta lentoyhtiötoimintaan ja Go! Aviationin omistus halutaankin pitää kotimaisena myös jatkossa. Nykyisin yhtiön suurin omistaja on Go! Aviationin Roope Kekäläinen. Yhtiön entisen toimitusjohtajan omistus on siirtynyt loppukesän aikana lähes kokonaan muiden Go! Aviationin sijoittajien haltuun.

GOA_tiimiGo! Aviation muuttaa vielä kuluvan vuoden aikana nykyiseltä Espoon pääkonttoriltaan Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen palvellakseen asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Kartoituksen kohteena on useita sopivia toimistotiloja.

Käynnissä on myös rekrytointi mm. lentoasemien asiakaspalvelutehtäviin sekä myyntiin. Nykyisellään yhtiö työllistää jo yhdeksän henkeä ja määrä kasvaa merkittävästi lentotoiminnan alkaessa.

Lue myös: