Kaksi ensimmäistä konetta on jo identifioitu. Ensimmäisenä Suomeen saapuu yhtiön avauksessakin esitelty D-FDHR, joka liitetään uudelleen suomalaiseen ilma-alusrekisteriin. Uudelleen rekisteröinti käynnistyy lokakuun puolivälissä, jolloin koneen tunnus on jälleen OH-GGO.
Lentotoiminnan harjoittamiseen tarvittava liikennelupa on tulossa voimaan heti, kun ensimmäinen kone saapuu laivastoon. Liikenneluvan vaatimuksena on mm. lentotoimintalupa, talous- ja vastuullisuusasioita sekä olennaisena osana myös itse lentokone. Rahoituksellisesti yhtiön toiminta on vakaalla pohjalla ja lennot aloitetaan ilmoituksen mukaan joulukuun aikana. Tarkka päivämäärä julkaistaan kuitenkin vasta lähempänä aloitusta. Myynti- ja markkinointikampanjat pääsevät lähipäivinä täyteen tehoonsa.
Ensimmäisen koneen saavuttua Suomeen, sillä lennetään koululentoja. Vielä ennen varsinaisten jäsenlentojen aloittamista konetta ja toimintaa esitellään myös asiakkaille ja sijoittajille. Marraskuun puolivälissä on määrä lentää ensimmäisiä tilauslentoja.
Go! Aviation pyrkii palvelemaan asiakkaitaan yksityiskoneen ja reittiliikenteen parhaiden puolien avulla. ”Haluamme palauttaa lentomatkustuksen helppouden ja nopeuden. Tavoitteena on tarjota asiakkaalle koko matkaketju kotoa kohteeseen taksitilauksia myöden”, kertoo sijoittajasuhteista vastaava johtaja Jari Tähtinen.
Erityisen kiinnostavia ovat kohteet, jotka sijaitsevat 1-1,5 tunnin etäisyydellä toisistaan. Näillä matkoilla Pilatus PC-12 NG ei häviä liikennelentokoneella matka-ajassa juurikaan. Matkustaja saa itselleen kuitenkin erityistä lisäarvoa, kun koneeseen pääsee nopeasti ilman jonotusta eikä lentoasemalla tarvitse olla tunteja aikaisemmin. Go! Aviationin lennnot lähtevät lentoasemien pienemmistä liikelentoterminaaleista ja yhtiö pyrkii mahdollisuuksien mukaan lentämään suoraan kaupunkien keskustojen läheisyydessä sijaitseville lentokentille.
Myös muun lentoliikenteen vaikutukset matkantekoon olisivat vähäisemmät. Rullausmatkat ja erityisesti siihen käytetty aika jäisi huomattavasti lyhyemmäksi kuin operoitaessa Helsinki-Vantaalta.
Lennettäessä ruuhkaisten suurten lentokenttien sijaan pienten, nopeasti ja joustavasti toimivien lentokenttien välillä matkustajalta säästyy helposti kokonaisia työpäiviä. Asiakkaille on luvassa oma helppokäyttöinen sovellus, jonka avulla lennon voi varata muutamalla klikkauksella myös mobiililaitteilla. Yhtiö myy joulukuulle erikoishintaisia lippuja, jotka ovat voimassa 30 päivää lentojen aloittamisesta.
Go! Aviation on kouluttanut jo seitsemän ohjaajaa ensimmäisen koneen operointiin sekä varatumiseksi toisen koneyksilön saapumiseen. Sen jälkeen lentäjiä tarvitaan viisi per kone.
”Finnairin kasvu ja rekrytointi on haitannut merkittävästi omaa rekrytointiamme. Toisaalta asia on myös positiivinen ja olemme Finnairin haun avulla onnistuneet varmistamaan ohjaajiemme sitoutumisen Go! Aviationiin”, kertoo Kekäläinen aloittavan yhtiön yllättävistä haasteista työvoiman osalta.
”Palveluksessamme olevilla lentokapteeneilla on pitkä lentokokemus PC-12 NG -koneiden lentämisestä Suomen Ilmavoimissa”, avaa Kekäläinen olennaista lentoturvallisuusasiaa.
Lentokoneiden huollot tehdään huolto-ohjelman mukaisesti valtuutetulla Pilatus-koneiden huolto-organisaatiolla. Go! Aviationin operoinnissa huoltoväli on noin kolme viikkoa, kun huolto on tehtävä jokaisen 100 tunnin jälkeen.
”Olemme tehneet perusteellisia markkinatutkimuksia uusien kohteiden osalta. Nyt parhaillaan on käynnissä kartoitus seuraavista kohteesta”, kertoo toimitusjohtaja Oksanen.
Karttaa tarkastellessa yhtiön mainitsemalla tunnin tai puolentoista lentoajalla löytyy Tukholmasta eteenpäin katsellessa myös seuraavia potentiaalisia kohteita - Oslo ja Kööpenhamina. ”Toiminnan aloittamisen jälkeen avataan uusi sivu yhtiön toiminnassa. Katseet suuntautuvat Suomen ulkopuolelle Eurooppaan”, kertoo lentotoiminnasta vastaava johtaja Roope Kekäläinen.
Ne ovat mahdollisuuksien mukaan uusia koneita suoraan tehtaan tuotantolinjalta mutta myös käytetyt koneet nähdään vaihtoehtona toiminnan laajentamiselle. Uusien koneiden osalta tilaus olisi tehtävä noin puoli vuotta aikaisemmin. ”Suunnitelmissamme on nopea kasvu. Erityisesti pankkimaailma ja teollisuus ovat olleet kiinnostuneita ratkaisusta. Go! Aviation mahdollistaa yksityiskonemaisen matkustamisen reittiliikennelipun hinnoilla”, kertoo Tähtinen.
Go! Aviation pyrkii ottamaan irti tarjolla olevat kasvumahdollisuudet yksimoottorilentokoneiden markkinoilta. Euroopassa vastaavia yksimoottorikoneella kaupallisia mittarilentoja mahdollistavia SE-IMC AOC -lupia on myönnetty vasta erittäin rajallisesti. Suomesta löytyy yhä rahoitusta lentoyhtiötoimintaan ja Go! Aviationin omistus halutaankin pitää kotimaisena myös jatkossa. Nykyisin yhtiön suurin omistaja on Go! Aviationin Roope Kekäläinen. Yhtiön entisen toimitusjohtajan omistus on siirtynyt loppukesän aikana lähes kokonaan muiden Go! Aviationin sijoittajien haltuun.
Käynnissä on myös rekrytointi mm. lentoasemien asiakaspalvelutehtäviin sekä myyntiin. Nykyisellään yhtiö työllistää jo yhdeksän henkeä ja määrä kasvaa merkittävästi lentotoiminnan alkaessa. Lue myös:
|
|||