Hätätilanne Rovaniemellä - suomalaisvalmisteinen ATOL 650 LSA syttyi pakkolaskussa tuleen

(Uutinen päivittyATOL_OH-XNA_03072018nyt kello 20.30) Rovaniemen lentoasemalla oli tiistaina aamupäivällä hätätilanne ATOL 650 LSA -pienkoneen (OH-XNA) tehtyä pakkolaskun maastoon. Savuhavainnon tehneen silminnäkijän mukaan sitä nousi kiitotien 03 loppuosalta. Kone syttyi tuleen, mutta siinä olleet kaksi henkilöä pääsivät omin voimin ulos.

Onnettomuuskone oli kaksipaikkainen suomalaisvalmisteinen ATOL Avion ATOL 650 LSA -amfibio, jonka tuotanto on käynnistymässä Rovaniemen lentoaseman läheisyydessä. Koneen prototyypillä on viime päivinä tehty koelentoja.

Otsikkokuvassa yllä ATOL OH-XNA nousee Rovaniemen lentoasemalta turmalennolle 3. heinäkuuta. Nokkaan on kiinnitetty koelentoihin liittyvä pitkä instrumenttipuomi.

OH-XNA_onnettomuusLentäjät tekivät hallitun pakkolaskun metsäiseen maastoon (kuvassa oikealla kyseistä aluetta kauempaa kuvattuna, koneen palon aiheuttamaa savua näkyy vielä ilmassa) noin parinsadan metrin päähän lähimmästä tiestä.

ATOL syttyi pakkolaskun jälkeen tuleen ja paloi metsässä. Syttymissyy ei ole selvillä, mahdollisesti polttoaineen kokoojasäiliö oli irronnut.

Koneessa oli kaksi ihmistä ja he pääsivät itse poistumaan ohjaamosta. Ilmeisesti kumpikin selvisi tapauksesta toisen ja kolmannen asteen palovammoilla.

Savun havainneen silminnäkijän mukaan onnettomuuspaikka on 2-3 kilometrin päässä lentoasema-alueelta. Liikkeellä oli runsaasti pelastusyksikköjä

Alueelle lähettiin vasteena mm. kolme ensihoitoyksikköä ja FinnHEMS-kopterin maayksikkö. Ensimmäisenä onnettomuudessa mukana olleet tapasi maastossa Puolustusvoimien lääkäri.

Kiitotien 03 myötätuuliosan lopulla sijaitsevaa onnettomuuspaikkaa ei heti löydetty. Alueen yllä lensi Rajavartiolaitoksen Agusta Bell AB412 -helikopteri. Myös Ilmavoimien BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskone kierteli alueella.

IMG-20180703-WA0035Poliisi ja pelastuslaitos eristivät onnettomuuspaikan (kuva vasemmalla). Paikalla ollut henkilökunta käytti putoamispaikalla suojavarustusta koneen palaneen komposiittirakenteen takia.

Poliisi oli kuvannut onnettomuuspaikan tuoreeltaan dronella.

Tapaus tallentui myös Ounasvaaran Live -kameran kuvaan. Kello 10.00 eteenpäin kuvissa näkyy turmapaikalta nouseva savupilvi.


IMG-20180703-WA0034Kuomu avautui kesken lennon

Onnettomuus sattui hieman kello kymmenen jälkeen tiistaina 3. heinäkuuta. Kyseessä oli koelentäjän tutustumislento. Hänellä on noin 15 000 tunnin kokonaislentokokemus, mutta viime ajoilta ei pienkonetiimaa. Molemmat koneessa olleet olivat kokeneita lentäjiä.

ATOL_malmi_1Lento oli sujunut hyvin kunnes kuomu oli auennut kiitotien myötätuuliosalla koneen lähestyessä kenttää. ATOL-koneessa on takareunasta saranoitu kuomu, joka nousee ylös moottoria vasten (kuvassa oikealla).

ATOL Avionin mukaan onnettomuus ei vaikuta konetyypin markkinointiin. Proton nyt tuhouduttua käytännössä kokonaan ensimmäinen tuotantokone jää kuitenkin yhtiön käyttöön.

Jo nyt on päätetty tehdä kuomuun tuulihaka, joka estää sen aukeamisen kokonaan. Koneen tehovipu ja kuomunavauskahvat sijaitsevat vierekkäin koneen vasemmalla ja oikealla puolella (Kuvassa alla). Muita tulevia muutoksia on kokoojasäiliön kumittaminen.

Onnettomuustutkintakeskus ei näillä näkymin ole aloittamassa turvallisuustutkintaa tapahtuneesta lentoturmasta.

"OTKES ei todennäköisesti tutki onnettomuutta. Kyseessä oli harrastelijoiden lentokone eikä turmassa tullut vakavia vammoja", kommentoi Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäharjoittelija Jussi Aaltonen Lentoposti.fi:lle.


Suomalaisvalmistaja on saamassa sarjatuotannon käyntiin

ATOL_ohjaamopenkitRovaniemellä valmistettava puukomposiittirakenteinen kaksipaikkainen ATOL 650 LSA on noin 100 kg kevyempi kuin vastaava hiilikuituvalmisteinen kone.

ATOL 650 LSA -koneen rakenteessa on 2-5 kerrosta suomalaista koivuvaneria, jonka päälle liitetään 5-20 mm PVC-levy ja sen päälle tulee vielä toinen vanerikerros.

Valmistajan mukaan kone voi kuljettaa luokkansa suurimman jopa 275 kilon hyötykuorman. Nimessä 650 tarkoittaakin koneen maksimilentoonlähtöpainoa.

Lentokoneen voimanlähteenä on 100-hevosvoimainen Rotax 912iS -moottori, joka käyttää 95 tai 100LL -polttoaineita. Valmistaja lupaa koneelle 170 kilometrin tuntinopeuden matkalennossa ja toiminta-aikaa on jopa kahdeksan tuntia.

Prototyypin (OH-XNA) ensilento tapahtui Rovaniemellä keväällä 2015. Tuotantolupa saatiin keväällä 2016. ATOL-koneita on tuotannossa kuusi kappaletta. Koneen hinta on 169 000 euroa + ALV.

ATOL 650 LSA (Light Sport Aircraft) -amfibiolentokone perustuu jo 90-luvun alussa kehitettyyn Atol Amfibio-lentokoneeseen. Vaikka ensiversion lennosta on jo yli 30 vuotta, on 650 LSA täysin uusi konetyyppi. T.T, M.H.

 

Päivitys klo 13.15: Uutiseen on päivitetty tietoja kello 13 Rovaniemen lentoasemalla järjestetystä tiedotustilaisuudesta.

Päivitys klo 16.30: Lisätty tietoja ja kuvia tapauksesta.

Päivitys klo 18.17: Lisätty linkki Ounasvaaran Live -kameran taltioimaan kuvaan.

Päivitys klo 20.30: Lisätty kuva koneen noususta hieman ennen lentoturmaa sekä kuva savusta taivaalla.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -uutisia ATOL-koneesta: