Rovaniemellä toimiva Atol Avion perusti kesällä 2017 Yhdysvaltoihin Mainen osavaltioon Atol USA Inc:n vastaamaan myynnistä ja markkinoinnista Pohjois-Amerikan markkinoille. Kotimainen Atol Avion omistaa yhtiöstä puolet ja toinen puoli on amerikkalaisen sijoittajaryhmän hallussa.
Atolin tuoreimmain Yhdysvalloista saaman tilauksen mukaisen koneyksilön kokoonpanon on määrä käynnistyä vuoden 2018 aikana ja se toimitetaan asiakkaalle vuoden 2019 aikana. Yhdysvalloissa tehtävän tuotannon osalta kaikki puuosat on kuitenkin suunniteltu tehtäväksi Suomessa. Yhtiön tavoitteena on tehdä puuosat itse myös Suomen tuotantoon. Komposiitti ja metalliosien tuotannossa käytetään alihankintaan.
Tammikuussa saadun tilauksen lisäksi Atolin tilauskirjassa on neljä muutakin tilausta. Ne valmistetaan Rovaniemen tehtaalla. Tilauksista kaksi on kotimaasta, yksi Yhdysvalloista ja yksi Australiasta. Lentokonevalmistajan tavoitteena on toimittaa avausasiakkaan kone Rovaniemen tehtaalta syksyn 2018 aikana. Parhaillaan koneeseen valmistetaan osia ja niiden kokoonpano on käynnissä. Lähiviikkojen aikana edessä on vielä ATOL 650 LSA:n rungon koekuormituskokeet, joiden jälkeen aloitetaan varsinaisten runkojen teko. ”Ensitoimituksen odotetaan tuovan merkittävästi lisätilauksia ja niiden myötä tarvitsemme myös lisätiloja. Kartoitamme useita potentiaalisia vaihtoehtoja joita on tarjottu ympäri Suomea. Tuotantotavoitteemme on aluksi yhden koneen kuukausitahti”, kertoo Rekula.
ATOL 650 LSA (Light Sport Aircraft) -amfibiolentokone perustuu Markku Koivurovan jo 90-luvun alussa kehittämään Atol Amfibio-lentokoneeseen. Vaikka koneen ensiversion lennosta on jo yli 30 vuotta on 650 LSA täysin uusi konetyyppi. Vanhan koneen kaikki osat on käyty läpi ja niitä on kehitetty edelleen. Muutokset on Atol Avionin mukaan tehty siellä missä uusi teknologia antoi paremman lopputuloksen. Siipi on sen sijaan rakenteeltaan lähes entisellään. Aikanaan konetta esiteltäessä nimen ATOL kerrottiin olevan lyhenne sanoista "Amazing Take-Off and Landing".
Lentokoneen voimanlähteenä on 100-hevosvoimainen Rotax 912iS-moottori, joka käyttää 95 tai 100LL polttoaineita. Valmistaja lupaa koneelle 170 kilometrin tuntinopeuden matkalennossa ja toiminta-aikaa on kahdeksan tuntia. Koneen nykyinen hinta on 149 000 euroa (alv.0).
”ATOL 650 LSA on täysin uusi lentokone, jonka vahvuuksia ovat mm. rakenteen keveys ja materiaalien tuoma korroosiovapaus”, painottaa Rekula viitaten koneen rungon puukomposiittirakenteeseen. Nykyisellään Atol Avionilla on käytössään yksi koelentokone OH-XNA. Koelentojen lisäksi sitä on kuljetettu näyttelyissä ympäri maailmaa. Seuraavaksi edessä huhtikuun Aero Friedrichshafen, jonka jälkeen kone laivataan jälleen kohti Yhdysvaltoja ja Oskosh-ilmailutapahtumaa. Lue myös:
|
|||