Helsinki-Vantaan turvatarkastukseen uudet henkilöskannerit ja automaattilinjastot

IMG-20190206-WA0015Helsinki-Vantaan lentoaseman tuoreimman laajennuksen eli Aukion käyttöönoton myötä lentoasemalla avautuu myös uudenlainen turvatarkastuspiste. Ensimmäiset matkustajat pääsevät kulkemaan tämän uuden turvatarkastuksen ja siellä käyttöönotettavien henkilöskannereiden kautta lennoilleen perjantaina 8. helmikuuta.

Helsinki-Vantaalla otetaan käyttöön otetaan kymmenen uutta turvatarkastuksen ns. automaattilinjastoa, joiden yhteydessä on viisi matkustajat sähkömagneettisesti tarkastavaa henkilöskanneria.

IMG-20190206-WA0019Uutta on myös se, että linjasto kuljettaa turvatarkastettavien tavaroiden laatikot automaattisesti läpivalaisun ja niiden tyhjentämisen jälkeen takaisin turvalinjaston alkupäähän. Näillä uusilla turvatarkastuslinjastoilla läpivalaisulaitteiden tiedot etäluetaan toisaalla.

Finavian uuden turvatarkastuspisteen eli ns. Turva 9:n tarkastuslaitteisto on hankittu eri valmistajilta konsortiosopimusmallilla. Mukana ovat mm. läpivalaisulaitetoimittaja Rapiscan, MacDonald Humpfrey, L-3 sekä Rohde-Schwarz. Näistä viimeisin on valmistanut käyttöön otettavat QPS 201 -henkilöskannerit.

Henkilöskannerin toiminta perustuu siis sähkömagneettiseen säteilyyn ja yhden matkustajan skannaus kestää noin 32 millisekuntia. Käyttöturvallisuus on kunnossa ja EU on jo aiemmin kieltänyt vanhemmat röntgenskannerit matkustajien turvatarkastuksissa.

”Laitteet on koekäytetty laboratorioissa eikä käytettävä millimetriaalto läpäise ihoa. Käyttöturvallisuutta voisi verrata kännykkään puhumiseen, josta tulee noin 1000 kertaa enemmän sähkömagneettista säteily kuin henkilöskannerista”, kuvailee Finavian Matti Lehto uutta laitteistoa Lentoposti.fi:lle.

Kymmenen linjaston jatkona on lisäksi 0-linja -nimen saanut ohituskaista, jota käyttävät esimerkiksi lapsiperheet ja liikuntarajoitteiset. Linjaston läpi mahtuvat kulkemaan suuremmat tavarat kuten lastenvaunut, soittimet ja pyörätuolit.

Tälle linjastolle myös voi ajaa liikuntarajoitteisten matkustajien kanssa lentoaseman 4-paikkaisilla golf-autoilla. Matkaa tarkastukseen jälkeen jatkuu jälleen autokyydillä, joka pääsee tarkastuksen sivusta toiselle puolelle. Ensimmäiset tälläiset golf-autot otettiin käyttöön lentoasemalla jo vuonna 2008. Laajennuksen avautuessa niitä on Non-Schengen puolella käytössä kaksi ja Schengen-puolella yksi.

Liikuntarajoitteisten matkustajien määrä on viime vuosina ollut kasvussa ja heidän palveluunsa panostetaan. Kyseinen avustuspalvelu on määritetty EU-tasolla ja se on matkustajille ilmainen.

IMG-20190206-WA0017”Matkustaja asettaa tavaransa turvatarkastuslinjaston hihnalle, jonka jälkeen hän kulkee metallinilmaisimen läpi. Mikäli se antaa metalli- tai satunnaishälytyksen ohjataan matkustaja kulkemaan henkilöskannerin läpi", avaa Lehto tarkastusprosessia.

"Mahdollisen havainnon tehtyään skanneri antaa hälytyksen ja osoittaa hälytyksen antaneet kohdat kuvassa, jossa näkyy neutraali ihmiskeho.Tämän jälkeen löydetyt esineet menevät läpivalaisuun ja matkustaja tarkastetaan uudelleen. Nyt mennään kokoajan linjalla eteenpäin eikä kaksisuuntaista liikennettä enää tarvita uudelleen tarkastuksia varten. Henkilöskannerin kautta kuljetaan siis vain jos metalli-ilmailisin antaa hälytyksen”, kertoo Lehto.

Linjastoja on koekäytetty aiemmin henkilökunnan avulla mutta keskiviikkona 6. helmikuuta kolmen linjaston läpi pääsi kulkemaan 200 ulkopuolista testimatkustajaa. Kyseisen koeryhmän kokemusten myötä linjastoon voidaan tehdä vielä muutoksia. Tavoitteena on ottaa linja käyttöön siten, että perjantaina 8. helmikuuta sen kautta voitaisiin tarkastaa jo yhden tai kahden todellisen lennon matkustajat.


Henkilöskannereita koekäytetty jo aiemmin

Henkilöskannerit eivät ole uusi tuttavuus Helsinki-Vantaalla. Muutamien vuosien aikana lentoasemalla on koekäytetty ainakin kolmen eri valmistajan laitteita. Yksi näistä oli Rohde-Schwarzin QPS 200. Myös muiden laitevalmistajien tarjontaa tutustuttiin laajasti.

Turva_kuvannus_QPSTestivaiheessa huomattiin, että QPS pesi kilpailijat. Sen skannausasento on usealle matkustajalle helpompi, kun käsiä ei tarvinnut nostaa niin ylös. Lisäksi laitteen hälytystarkkuus merkitsee hälytyksen aiheuttaneet alueet tarkimmin.

”Henkilöskanneri merkitsee alueen aina, mutta pyrkii myös piirtämään esineen ääriviivat. Esimerkiksi kännykän erottaa kuvasta selkeästi. Henkilöskannerin pituusraja on noin 120 cm, ja näissä tapauksissa käytetään metallinilmaisinporttia ja rähjähdysaineilmaisinta.”, sanoo Lehto.

Käyttökokemusten perusteella Helsinki-Vantaalle valittiin laitteen uusin versio eli QPS 201. Laitteet asennettiin paikalleen tammikuun 2019 alussa, jonka jälkeen aloitettiin turvatarkastajien koulutus.

IMG-20190206-WA0016”Nyt on koulutettu jo noin 240 kaikkiaan noin viidestäsadasta Airpron turvatarkastajasta. Uudessa turvatarkastuskonseptissa kuvantulkintapätevyys on kaikilla turvatarkastajilla, vaikka käytössä on etätarkistus. Koulutusta on pienryhmissä kaikkiaan 1,5 päivää, joista puolikas on kertausta. Koulutusvastuu on siirtymässä palveluntuottajille, mutta Finavian kouluttajat ovat edelleen tukemassa käyttöä”, kertoo Lehto.

Uusien turvatarkastuslinjastojen käyttöönoton tavoitteena on tuoda lentoasemalle 60 prosentin kapasiteetin kasvu turvan läpimenoon. Yksi linja vetäisi läpi noin 200 matkustajaa tunnissa eli kymmenen linjan kapasiteetti ilman 0-linjaa olisi noin 2000 matkustajaa tunnissa.

”Käytännössä linjastojen nopeudet vaihtelevat matkustajaaineksen mukaan. Delhin lennon matkustajilla on paljon käsimatkatavaraa, joten määrä jää alle kahdensadan. Japanin ja Korean lennoilla taas 200 tarkastuksen tuntimäärä ylitetään”, täsmentää Lehto.

”Koekäytimme testilinjaa toisessa turvatarkastuspisteessämme ilman automaattista laatikkojen kuljetinta ja sen läpi kulki tunnissa 220 matkustajaa. Käytännössä tarkastusten määrä siis vaihtelee noin 160-220 matkustajan välillä. Yhden 330-paikkaisen matkustajakoneen kaikki matkustajat voidaan turvatarkastaaa noin 10 minuutissa”, jatkaa Lehto.

TurvajonoHelsinki-Vantaan ulkorajalla on tämän jälkeen käytössä 20 turvatarkastuslinjaa, joten kapasiteettia on tarjolla merkittävästi. Nykyinen turva 5 suljetaan jossain vaiheessa mutta vielä senkin jälkeen kapasiteetti olisi 1,6 kertainen verrattuna aikaan ennen Turva 9:n avaamista. Turva 5 on käytössä kuitenkin vielä pitkään, sillä sen edessä on useita konepaikkoja.

Tätä Aukiolla sijaitsevaa uutta turvatarkastuslinjastoa on mahdollista laajentaa edelleen, sillä tilasta on käytetty vasta kaksi kolmasosaa. Sinne voidaan rakentaa vielä neljä automaattilinjastoa, mutta todennäköisesti sinne tuodaan linjastoja purettavalta turva 5 -turvatarkastuspisteeltä.

Henkilöskannereita on tulossa vuoden 2019 aikana  vielä viisi kappaletta ison T2 lähtöaulan turvapisteisiin.

Enempää henkilöskannereita ei tässä vaiheessa olla lisäämässä muihin Helsinki-Vantaan turvatarkastuspisteisiin. Investointipäätökset ja laitevalinnat tehdään vasta lentoseman uuden sisääntulon valmistumista ajatellen. Tuolloin sinne on luvassa todennäköisesti myös linjasto henkilökunnalle. Myös laitteet kehittyvät tällä aikaa todennäköisesti merkittävästi.

IMG_20190206_092833”Kehitystarpeita arvioidaan myös muiden lentoasemien osalta. Oulu on potentiaalinen henkilöskanneripaikka mutta päätöksiä sen osalta ei ole tehty. Myös Lapin sesonkikenttien palvelutasoa olisi syytä parantaa. Turva 9:n kokemusten myötä olemme pian viisaampia. Myös toimintavarmuus ja huoltoetäisyydet on huomioitava. Lisäksi seuraamme teknologian ja kustannustason kehittymistä” arvioi Lehto.

Finavian mukaan palvelukonseptia on hiottu ja matkustajille kerrotaan mitä kuvassa näkyy. Mitään ei tallenneta palvelimille jatkokäyttöä varten, vaan kuvan hävitessä ruudulta katoaa tiedosto myös koko järjestelmästä. Skannaustulos näkyy asiakkaalle, joka luo lisää luottamusta prosessiin. Luvassa on myös uudet opastusvideot turvatarkastuspisteille, jotka kertovat mitä matkustajilta odotetaan henkilöskannerille mentäessä.

Päivitys 7.2: Lisätty tieto turva 2:n tulevista henkilöskannereista.

Lue myös: