HX-hävittäjät kerääntyvät jo Tikkakoskelle - kesän suurin ilmailutapahtuma viikonloppuna

ilmavoimat100_to_6.jpgIlmavoimat 100 -juhlavuoden lentonäytös järjestetään lauantaina ja sunnuntaina 16.-17. kesäkuuta Tikkakoskella. Näytöstä leimaa vahvasti Ilmavoimien käynnissä oleva uuden hävittäjän etsintä Hornetin seuraajaksi 2020-luvulla. HX-hankkeeseen osallistuvat konevalmistajat ovatkin kaikki paikalla.

Vaikka kyseessä on Ilmavoimat 100 vuotta -lentonäytös ja se järjestetään puolustushaaran yhdessä päätukikohdassa, tapahtuman järjestää Suomen Ilmailuliitto ja sen jäsenkerho Keski-Suomen Ilmailijat. Kyseessä on katsojien kannalta vuoden 2018 päälentonäytös, vaikka Ilmailuliitto ei tätä virallista titteliä ole tapahtumalle antanut.

ilmavoimat100_to_1.jpgIlmailuliitto järjesti oman 75-vuotisnäytöksensä Tikkakoskella vuonna 1994. Tuolloin sää ei suosinut tapahtumaa: oli kylmää ja satoi räntää.

Tänä vuonna sääennusteet näyttävät hyvältä ja aurinkorasva saattaakin olla hyödyllinen varuste tapahtumaan suuntaaville.

Näytösalue rakentuu lentoasemarakennuksen luoteispuolelle rullaustien varteen. Ilmavoimien koneet sekä HX-hävittäjäehdokkaat on sijoitettu asematasolle.

tikkakoski_kartta_0618Järjestäjät suosittelevat omilla autoillaan saapuville etäpysäköintialueiden käyttöä. Lentoasemalla tilaa on vain erittäin rajoitetusti. Etäparkeista on järjestetty sukkulabussikuljetukset kentälle. Bussit ajavat myös Jyväskylän keskustasta ja Tikkakoskelta.

Pysäköinti ja kuljetukset ovat ilmaisia ennakkoon lippunsa ostaneille. Tarkemmat tiedot löytyvät netistä finaf100.fi -sivustolta.

Lentoposti.fi suosittelee kaikille korvatulppien tai kuulosuojainten ottamista mukaan. Erityisesti lasten kuulo on suojattava ensilinjan taistelukoneiden melulta. Alueelle kannattaa ottaa mukaan myös avaamattomia vesipulloja.

Näytös rakentuu parhaillaan

Tyypillisesti lentonäytöksen koneita saapuu jo edeltävän viikon aikana. Niin nytkin, esimerkiksi US Navyn EA-18G Growlerit ovat jo Tikkakoskella (otsikkokuvassa ja alla). Useimmat tulevat kuitenkin viikonloppua edeltävänä perjantaina. Viikonloppuna ilmassa nähtävät koneet myös harjoittelevat esityksiään torstaina ja perjantaina.

ilmavoimat100_to_3.jpgTämä kaikki toiminta houkuttelee paikalle ilmailukuvaajia, jotka ovat ostaneet erityisen spotteripassin tapahtumaan. Viikonlopun ohella se takaa pääsyn alueelle myös torstaina, perjantaina sekä vielä maanantaina kun koneet lähtevät. Tikkakosken spotteripassit myytiin loppuun.

Näytösalueelle rakennetaan perjantaina kiivaasti myös palveluita yleisölle: ruokamaailma, anniskelualue sekä pitkät rivit bajamajoja. Myös näytteilleasettajat rakentavat telttojaan. Luvassa on perjantaina ja vielä lauantainakin myös useita tiedotustilaisuuksia HX-hankintaa seuraaville median edustajille.

Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18C/D Hornet-hävittäjät 2025 alkaen korvaava HX-hanke on taannut sen, että näytösjärjestäjien ei varmaankaan ole tarvinnut kovin pitkään houkutella moderneja hävittäjäkoneita Tikkakoskelle.

Kaikki valmistajat ovatkin mukana: BAE Systemsin edustama Eurofighter, Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Rafale, Lockheed Martin F-35 Lightning II sekä Saab JAS 39 E Gripen.

Eurofightereita nähdään peräti neljästä käyttäjämaasta: Englannista, Saksasta, Italiasta ja Espanjasta. Boeing tuo paikalle Suomessa ensimmäistä kertaa nähtävän Super Hornetin EA-18 Growler -version, joka on tarkoitettu elektroniseen sodankäyntiin. Se on yksi näyttelyn mielenkiintoisimmista vieraista.

IMG-20180614-WA0024Saab lennättää nykyistä JAS 39 C -konetta, mutta Suomelle tarjottava E-versio on maanäyttelyssä täysikokoisena mallina (oikealla).

Lockheed Martin ei tuo paikalle oikeaa F-35-konetta, mutta sitä edustaa samaten erittäin luonnollisen oloinen 1:1 replika eli malli. Yhtiöllä on esillä jo aiemin Suomessa nähty ohjaamosimulaattori.

Se mikä Ilmavoimat 100 -näytöksen monipuolisesta kattauksesta jää puuttumaan, on vieraileva ulkomainen osastotaitolentoryhmä.

Maanäyttely ja lentonäytös

ilmavoimat100_to_2.jpgMaanäyttelyssä on esillä Ilmavoimien historiaa vuosikymmenten varrelta. Tikkakosken kentän toisella puolella sijaitseva Suomen Ilmavoimamuseo on jo tuonut näyttelyalueelle kokelmansa helmiä.

Esimerkiksi Messerschmitt Bf 109 G-6 -hävittäjä (MT-507) on ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin ulkona museorakennuksesta (vasemmalla). Harvinaisuus on myös ainoa säästynyt sotiemme aikainen pommikone, Bristol Blenheim IV.

Lentonäytösosuuden käynnistävät aamupäivällä yleis- ja harrastusilmailun lentolaitteet suihkulennokeista moottoroituihin varjoliitimiin ja taitolentokoneisiin. Tapahtuma avataan kello 12 lauantaina lippuhypyllä.

ilmavoimat100_to_5.jpgIltapäivän varsinainen lentonäytös on jaettu kolmeen osuuteen teemoilla Tunne historia, Koe nykyisyys ja Näe tulevaisuus. Ensimmäisessä on historiallista kalustoa kuten Valmet Viima ja Gloster Gauntlet. Harvinaista nähtävää tarjoaa ensimmäisen maailmansodan Fokker D.VII -hävittäjän replika.

Toisessa teemanäytöksessä on lähihistoriaa edustavaa kalustoa kuten Fouga Magister -suihkuharjoituskone ja MiG-15-harjoitushävittäjä. Hornetin edeltäjistä nähdään ilmassa Saab J 35 Draken -hävittäjä (kuvassa yllä).

KAS_NH90_soihduttaaRajavartiolaitoksen ja Utin jääkärirykmentin helikopterit puolestaan tutustuttavat yleisön modernien pyöriväsiipisten suorituskykyyn (oikealla NH90).

 Osuuden päättää Ilmavoimien Midnight Hawks -osastolentoryhmä näyttävällä savuilla tehostetulla esityksellään. Ryhmä on tunnettu tiukasta vinoneliömuodostelmastaan.

Kolmanteen lentonäytösosuuteen on säästetty raskas rauta eli ensilinjan taistelukoneet. Tämä on se vaihe, jolloin kuulosuojaimet on viimeistään kaivettava esiin.

Osuuden aloittaa BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneen ja Hornet-hävittäjän yhteisesitys, jossa demonstroidaan konetyyppien erilaista suorituskykyä. Harvinaista nähtävää maailmanlaajuisestikin.

KAS_HN_soihduttaaHX-kandidaateista ilmassa käyvät Super Hornetia edustava EA-18G Growler, Rafale Dynamic Duo -pari, Eurofighter Typhoon sekä Gripenin nykyversio JAS 39 C. Osuuden päättää Ilmavoimien nykyhävittäjän F/A-18C Hornetin soolo (vasemmalla). Tämä kattaus mahdollistaa hyvin eri tyyppien suorituskyvyn vertailun.

 Luvassa on vielä jotakin, jonka järjestäjät ovat nimenneet yksinkertaisesti päätösesitykseksi. Tarkkaa sisältöä ei kerrota, mutta aiempien vuosien kokemuksien perusteella kyseessä lienee ylilento useilla eri tyyppisillä ilma-aluksilla. T.T.

Lentonäytöksen tarkka ohjelma, pääsymaksut ja muut tiedot löytyvät netistä: Finaf100.fi

Lue myös aiemmat Ilmavoimat 100 -lentonäytösjuttumme: