Syyskuussa 2017 ryhmä laajeni ja harjoitukset aloitettiin kolmen koneen osastolla. Kesän 2018 aikana harjoituksia on jatkettu kolmella koneella mutta Tikkakosken Ilmavoimat 100 -lentonäytökseen on luvassa neljän koneen ohjelma.
Woikosken Safirit -ryhmässä lentävät johtokoneessa Clas Palmberg ja Risto Leka, oikealla siivellä nähdään Tapio Pitkänen, vasemmalla lentävät Jyri Mattila ja Miikka Rautakoura. Vinoneliön perässä lentää Ari Saarinen. Ryhmän koneet omistaa vuonna 1882 perustetun Oy Woikoski Ab:n omistaja Clas Palmberg. Woikosken omistajat ovat aina olleet kiinnostuneita ilmailusta ja vuonna 1918 yhtiö lahjoitti NAB 9 Albatros -koneen Suomen Ilmavoimille. Se oli kone numero kuusi. Clas Palmbergin kiinnostus Saab Safir -koneisiin juontaa juurensa hänen lapsuuteensa. Tuolloin Bertil Palmberg ja Sven Palmberg olivat Väinö Bremerin ystäviä, joka puolestaan oli kiinnostunut Saabin autoista ja lentokoneista. Sven Palmberg ja Väinö Bremer lensivät vuoden 1936 olympialaisiin Garmisch Partenkircheniin Junkers Junior (OH-ABB) -koneella, joka on nykyisin Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalissa. Junkersin jälkeen Bremer osti kolmipaikkaisen Saab Safirin. Tuolloin Clas päätti, että ostaa samanlaisen koneen, kun hän kasvaa isoksi. Nyt Woikoski Safirs -ryhmän konekanta on kasvanut jo kuuteen, sillä kuluvan vuoden aikana Ruotsista on hankittu kaksi Safiria, jotka ovat myös entisiä Suomen Ilmavoimien koneita. Kyseiset koneyksilöt eivät ole vielä lentokunnossa. Koneet on valmistettu 1950- ja 1960-luvun taitteessa.
“Meillä on ilo ilmoittaa, että Tikkakoskella lentää peräti kolme eri mallia Saabin koneista. Koneet kuvastavat meidän pitkäaikaista historiaamme ja yhteistyötämme Ilmavoimien kanssa ja niissä voidaan nähdä jatkumo historiasta nykypäivään ja tulevaisuuteen”, sanoo Saabin Suomen maajohtaja Anders Gardberg.
Saab 35 Draken -hävittäjä saapuu Tikkakoskelle Ruotsin Ilmavoimien ilmailuhistoriaa vaalivasta Swedish Air Force Historic Flight -yhdistyksestä. Drakenin kotitukikohtana toimii Såtenäsin F7-lennosto. Drakenit tulivat käyttöön Suomen Ilmavoimissa 1972 ja niiden korvaaminen alkoi 90-luvulla nykyisin käytössä olevilla Boeing F/A-18 Horneteilla.
Tikkakoskella ovat paikalla omilla osastoillaan myös muut HX-hankkeet ehdokkaat eli Lockheed Martin (F-35), Dassault (Rafale), BAE Systems (Eurofighter) ja Boeing (F/A-18 Super Hornet). Lentonäytösosuudessa ovat mukana Saabin lisäksi Eurofighter ja Rafale.
Lentonäytösohjelma etenee historiasta nykypäivään. Lento-ohjelman lisäksi tapahtumaan on luvassa laaja maanäyttely. Lentonäytös järjestetään yhteistyössä Keski-Suomen Ilmailijoiden kanssa. Juttu päivittynyt 31.5: korjattu Albatros-koneen tyyppimerkintä ja numero. Lue myös:
|
|||