IATA:n mukaan laukkujen optimaalinen koko olisi 55 x 35 x 20 cm ( 21.5 x 13.5 x 7.5 tuumaa). Se mahdollistaisi teoriassa kaikkien matkustajien käsimatkatavaroiden mahtumisen matkustamoon yli 120-paikkaisissa lentokoneissa. "Optimaalisten käsimatkatavaralaukkujen koon kehittäminen tuo järkeä ja järjestystä matkustamoihin ratkaisten eri kokoisten laukkujen ogelmaa. Tiedämmä, että nykytilanne turhauttaa matkustajia ja uusi ohjeistus tulee parantamaan matkustuskokemusta", kommentoi IATA:n lentoasemista, matkustajista, rahdista ja turvallisuudesta vastaava apulaisjohtaja Tom Windmuller. Matkustamohenkilökunnan työtä helpottamaan laukuissa tulisi olla IATA Cabin OK -logo. IATA:n mukaan useat kansainväliset lentoyhtiöt ovat osoittaneet kiinnostuksensa sen aloitetta kohtaan. Niiden kerrotaan julkistavan omat ohjeensa lähitulevaisuudessa. Ilmakuljetusliitto julkisti aloitteensa IATA 71. AGM -kokouksessa, joka pidettiin 7.-9. kesäkuuta Miamissa.
Nykyisin lentoyhtiöiden käytäntö käsimatkatavaroiden osalta vaihtelee huomattavasti. Käsimatkatavaran määrässä ja sallitussa maksimipainossa voi olla eroavaisuuksia myös eri matkustusluokkien kesken.
Monet laukkujen valmistajat ovat jo kehittäneet tuotteita vastaamaan IATA:n julkistamaa optimoitua kokoa. Laukkuvalikoiman kerrotaan tulevan myyntiin vielä kuluvan vuoden aikana. IATA Cabin OK -laukkujen markkinoiden uskotaan kasvavan huomattavasti, kun yhä useammat lentoyhtiöt julkistavat omat suosituksensa.
Airbusin lisätilaa tuova pivoting bins - ratkaisu on tarjolla uusiin koneisiin vuoden 2016 ensimmäiseltä neljännekseltä lähtien. A350 XWB -koneista tuttu ratkaisu on tarjolla myös jälkiasennuksiin. Niiden avulla A320-koneiden matkatavarahyllyjen kapasiteetti kasvaa 60 prosenttia. Boeingin 737-koneidein Space Bin -ratkaisu saa matkatavarahyllylle mahtumaan jo kuusi laukkua, joka on kaksi nykyistä enemmän. Mittaukset perustuvat standardikokoiseen (23 cm x 36 cm x 56 cm) käsimatkatavaraan. Myös Boeingin Space Bin on jälkiasennettavissa 737NG-koneisiin. Lue myös:
|
|||