Työntekijät eivät IAU:n mukaan kuitenkaan ole vaatimassa tehtyjä säästöjä takaisin. Sen sijaan tavoitteeksi kerrotaan sopimus työnantajan kanssa, jolla varmistetaan, että sopimusala voi saavuttaa uudelleen ns. yleisen linjan. Tämän osalta IAU puhuu vain vuosista 2021 ja 2022. IAU on antanut työehtokiistan ratkaisemiseksi jo neljä erillistä esitystä. IAU kertoo, että sen antamissa esityksissä on ehdotettu esimerkiksi, että ns. yleisen linjan saavuttamisesta neuvoteltaisiin yrityskohtaisesti. Neuvotteluiden käymiseksi IAU olisi ollut valmis siirtämään jo ilmoitettuja työtaisteluita. Työnantajaliitto Palta tyrmäsi ehdotuksen tuoreeltaan ja IAU:n mukaan myöhemmin kävi ilmi, ettei Palta ollut kertonut saamastaan esityksestä edes ilmailualan työnantajille. Työnantajaa edustava Palta ei ole myöskään antanut yhtään ratkaisuehdotusta kiistaan vaan on syyttänyt IAU:ta kiistan pitkittämisestä. IAU:n mukaan Finnairilta olisi annettu ymmärtää, että heillä olisi valmiuksia ratkaista asia yrityskohtaisilla ratkaisuilla, mutta Palta ei hyväksy niiden tekemistä. Sovittelussa työnantajaliitto Palta puolestaan vierittää IAU:n muakaan vastuuta työnantajille. Heidän mukaansa työnantajat voivat sopia asioista suoraan, eikä asia ole niiltä osin heidän käsissään. Samaan aikaan Elinkeinoelämän keskusliitto EK kiristää taka-alalla ohjaksia. Työntekijäliiton mukaan ratkaisu työriitaan löytyy neuvottelemalla. IAU ATA ry 002: Työehtosopimusneuvottelut junnaavat paikallaan kuin ulkomaanpaketit terminaalissa
|
|||