Kova merenkäynti vaikeuttaa AirAsian lennon QZ8501 pelastustoimia - etsintäaluetta laajennettiin

Basarnas_meri_D5_1Etsintä- ja pelastustoimet Jaavanmerellä voivat kestää vielä pitkään. Sukeltajat eivät ole päässeet vielä tutkimaan merenpohjaa. Ennusteiden mukaan merenkäynti jatkuu kovana vielä viiden päivän ajan. Etsintäaluetta on myös jälleen laajennettu viidennelle päivälle.

Indonesian etsintä- ja pelastuspalvelusta vastaavan Basarnasin operaatiopäällikkö Tatang Zaenudin mukaan etsintäaluetta on laajennettu. Syynä ovat tuuleen ja merivirtauksiin perustuvat mallit joiden avulla arvioidaan pinnalle olevan materiaalin liikkeitä.

Basarnas_SAR_day5_1Etsintäaluetta laajennettiin viidennelle päivällä kattamaan noin 43000 neliökilometriä edellispäiväiseen noin 20 000 neliökilometrin alueeseen verrattuna. Kymmenet laivat on jälleen allokoitu omille alueilleen.

Mukaan on saatu myös alus, joka kykenee havaitsemaan lennontallentimien lähettämän signaalin sekä kartoittamaan merenpohjan muotoja.

Ilmasta etsintää tehdään usean lentokoneen avulla. Paikalla ovat mm. C-130 Hercules, CN-295 ja Orion P3 -lentokoneet.

Basarnas_meri_D5_2Merenkäynnin laannuttua Basarnasin ja merivoimien 71 sukeltajaa pääsevät tositoimiin. Aallonkorkeus on ollut aamulla 2-2,5 metriä ja ennustemallien mukaan niiden odotetaan kasvavan jopa nelimetrisiksi. Tuulennopeus etsintäalueella on noin 40 solmua. Näkyvyys on ollut viiden merimailin luokkaa.

Ainakin yksi ruumis on onnistuttu nostamaan aamulla Pahang-alukselle ja toinen viidennen etsintäpäivän iltana Lekir-alukselle. Neljännen etsintäpäivän saldo oli seitsemän merestä nostettua ruumista. Osa ruumiista on jo tunnistettu ja osa on lähetetty erikoisyksikön tunnistettavaksi.


Mustat laatikot avainasemassa

Indonesia AirAsian Airbus A320 -matkustajakone (PK-AXC) katosi lennonjohdon tutkista sunnuntaina 28. joulukuuta matkallaan Indonesian Surabayasta (WARR) Singaporeen (WSSS). Lennolla QZ8501 oli kaikkiaan 155 matkustajaa ja seitsemän hengen miehistö.

IndonesiaAirAsia_A320_PKAXC_wikimedia_AeroIcarusVarsinaista onnettomuustutkintaa johtaa Indonesian onnettomuustutkintavirasto NTSC, jonka toimintaa tukevat mm. pudonneen lentokoneen valmistaja Airbus sekä Ranskan onnettomuustutkintavirasto BEA.

Onnettomuuden syy selviää hyvin todennäköisesti lennontallentimien tiedoista. Airbus A320-koneessa on kaksi lennontallenninta.

Digital Flight Data Recorder (DFDR) tallentaa lennonparametrit ja Digital Cockpit Voice Recorder (DCVR) äänittää keskustelut ja merkkiäänet ohjaamosta. Laitteet on tehty kestämään kovia iskuja sekä kuumuutta. Niissä on veden alla toimiva lähetin, joka auttaa paikallistamisessa.

Lue myös: