Indonesian etsintä- ja pelastuspalvelusta vastaavan Basarnasin operaatiopäällikkö Tatang Zaenudin mukaan etsintäaluetta on laajennettu. Syynä ovat tuuleen ja merivirtauksiin perustuvat mallit joiden avulla arvioidaan pinnalle olevan materiaalin liikkeitä.
Mukaan on saatu myös alus, joka kykenee havaitsemaan lennontallentimien lähettämän signaalin sekä kartoittamaan merenpohjan muotoja. Ilmasta etsintää tehdään usean lentokoneen avulla. Paikalla ovat mm. C-130 Hercules, CN-295 ja Orion P3 -lentokoneet.
Ainakin yksi ruumis on onnistuttu nostamaan aamulla Pahang-alukselle ja toinen viidennen etsintäpäivän iltana Lekir-alukselle. Neljännen etsintäpäivän saldo oli seitsemän merestä nostettua ruumista. Osa ruumiista on jo tunnistettu ja osa on lähetetty erikoisyksikön tunnistettavaksi.
Indonesia AirAsian Airbus A320 -matkustajakone (PK-AXC) katosi lennonjohdon tutkista sunnuntaina 28. joulukuuta matkallaan Indonesian Surabayasta (WARR) Singaporeen (WSSS). Lennolla QZ8501 oli kaikkiaan 155 matkustajaa ja seitsemän hengen miehistö.
Onnettomuuden syy selviää hyvin todennäköisesti lennontallentimien tiedoista. Airbus A320-koneessa on kaksi lennontallenninta. Digital Flight Data Recorder (DFDR) tallentaa lennonparametrit ja Digital Cockpit Voice Recorder (DCVR) äänittää keskustelut ja merkkiäänet ohjaamosta. Laitteet on tehty kestämään kovia iskuja sekä kuumuutta. Niissä on veden alla toimiva lähetin, joka auttaa paikallistamisessa. Lue myös:
|
|||