Kuluttajavirasto maksaa korvauksia Air Finland Holidaysin asiakkaille

AFI_engine_closeupKuluttajavirasto maksaa Air Finlandin asiakkaille korvauksia hakemusten perusteella  matkanjärjestäjän konkurssiin menon takia. Air Finland Oy Ltd:llä on Kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta maksetaan korvausta matkatoimisto Air Finland Holidaysin valmismatkoista ja tilauslentolipuista. Sen sijaan vakuudesta ei korvata Air Finlandin reittilentoja.


Air Finland Oy Ltd on aputoiminimellään Air Finland Holidays järjestänyt valmismatkoja muun muassa Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Valmismatkana pidetään kahden tai useamman matkailupalvelun yhdistelmää, joka myydään yhdistettyyn hintaan.

Mikäli asiakas on ostanut matkan joltain muulta matkatoimistolta, on otettava yhteys ko. matkatoimistoon. Matkan myynyt matkatoimisto huolehtii rahojen takaisin maksusta ellei välittäjä ei ole vielä siirtänyt maksuja Air Finlandille.

Jos asiakas on maksanut matkansa osittain tai kokonaan luottokortilla, on otettava yhteyttä luottokortin myöntäjään takaisin maksua varten.

Jos matka on ostettu suoraan Air Finlandilta tai matkan välittävä matkatoimisto on siirtänyt rahat sille, asiakkaan pitää täyttää Kuluttajaviraston sähköinen korvaushakemus. Korvaushakemukset tulee toimittaa Kuluttajavirastoon 1.10. 2012 kello 16.15 mennessä.

Reittilennon ostaja on heikommassa asemassa korvausten saannin osalta.
Jos asiakas on  ostanut Air Finlandilta pelkän reittilennon tai muun yksittäisen matkailupalvelun, korvauksen hakeminen riippuu matkan maksutavasta. Luottokortilla maksaneella asiakkaalla on oikeus pidättäytyä laskun maksamisesta. Jos asiakas puolestaan on maksanut matkan esimerkiksi käteisellä on otettava yhteyttä käräjäoikeuden määräämään pesänjakajaan.

Kuluttajaviraston tiedote