Lentoasemien lakonaikaiset rajoitukset: osa kiinni ja suurelle osalle vain kaksi lento-operaatiota tunnissa

T2_katto_2017Usean ammattiliiton poliittiset työtaistelut vaikuttavat merkittävästi Suomen lentoliikenteeseen Finavian lentoasemilla. Osa lentoasemista suljetaan kokonaan ja muutkin rajoittavat operaatiota merkittävästi koko aukiolon aikana ja osa erityisesti yöaikaan. Tähän viimeiseen joukkoon kuuluu Suomen portti maailmalle eli Helsinki-Vantaan lentoasema sekä Rovaniemi. Käytännössä osa lentoasemista on siis kokonaan suljettuja ja maapalveluitakin on tarjolla rajoitetusti.

Lentoposti.fi uutisoi 26. tammikuuta Fintrafficin arvioimista Finavian lentoasemien aukioloaikojen kohdistuvista rajoituksista ja sulkemisista poliittisten lakkojen ajalle (Lue uutisemme aiheesta: Fintraffic arvioi: Lentoasemien on rajoitettava liikennettä ja toiminta-aikoja poliittisten lakkojen takia).

Nyt rajoitukset ovat tarkentuneet. Osa Finavian lentoasemista on siis kokonaan suljettu ja käytännössä kaikki muut rajoittavat kaupallisia lentoja merkittävästi.

Usean ammattiliiton ilmoittamat poliittiset lakot alkavat 1. helmikuuta kello 00.01 ja päättyvät 2. helmikuuta kello 23.59 tai edellä mainitun ajan sisällä alkaneiden työvuorojen päätymiseen asti liitoista riippuen. Vaikutukset yltävät kuitenkin myös tämän aikaikkunan ympärille, sillä jotkut rajoitukset voivat ulottua myös lakon ajan ulkopuolelle.

Helsinki-Vantaan lentoaseman arvioitu kapasiteetti on lakon aikana päivisin kello 05.00-22.00 UTC-aikaa vain 10 lentoa tunnissa. Yöaikaan eli kello 22.00-05.00 UTC-aikaa Helsinki-Vantaata ei voi käyttää määrälentopaikkana eikä varalentopaikkana. Yöaikaan on sallittua ainoastaan lennonjohdon rajoituksista vapauttama lento, sotilaslentoliikenne, valtion ilmailu kuten valtion johdon lento, etsintä- ja pelastuspalveluun sekä palonsammutukseen liittyvät lennot.

Helsinki-Vantaan lentoaseman osalta myös pelastuspalveluluokka on laskettu lakon ajalle normaalista CAT 9:stä luokkaan CAT 5. Tätä kuitenkin nostettiin luokkaan CAT 7 jo aamusta 29. tammikuuta. Normalia alhaisempi pelastuspalveluluokka on voimassa 1. helmikuuta kello 7.00 UTC-aikaa - 3. helmikuuta 7.00 UTC-aikaa saakka. Pelastuspalveluluokka kertoo lentoasemalla käytössä olevien pelastusajoneuvojen määrän, pelastushenkilöstön minimivahvuudeni ja lähdön minimivahvuuden.

Helsinki-Vantaan pääoperaattori Finnair ei ole vielä perunut yhtään lentoa, mutta on sallinut matkustajilleen lentojen vaihdot lakkoajankohdan ulkopuolelle.

Jyväskylän ja Kuopion lentoasemilla on sallittu lakon aikaan eli 31. tammikuuta kello 22.00 UTC-aikaa – 2. helmikuuta kello 22.00 UTC-aikaa ainoastaan lennonjohdon rajoituksista vapauttama lento, sotilaslentoliikenne, valtion ilmailu kuten valtion johdon lento, etsintä- ja pelastuspalveluun sekä palonsammutukseen liittyvät lennot.

Rovaniemen lentoasemalla kaupalliset lennot on rajoitettu päiväaikaan kello 06.00-19.00 UTC-arvioituun lentoaseman kapasiteettiin eli kahteen operaatioon tunnissa. Yöaikaan eli kello 19.00-06.00 UTC-aikaa lentoasema arvioi kapasiteetin olevan nolla operaatiota tunnissa.

Kaupallisten lentojen osalta Tampere-Pirkkalan, Turun, Oulun, Vaasan, Kittilän, Ivalon ja Kuusamon rajoitetaan lennonjohdon aukioloaikoina kahteen per tunti.

Kokonaan suljettuja Finavian lentoasemia lakon ajankohtana ovat Kajaani, Kokkola-Pietarsaari, Joensuu, Pori ja Savonlinna. Kemi-Tornion lentoasema on suljettu 1. helmikuuta, mutta avoinna vuorokauden viimeiset 19 minuuttia 2. helmikuuta, kun aukiolo jatkuu katkeamatta myös seuraavan vuorokauden puolelle.

Maarianhaminan lentoasema ei ole lakon piirissä.

Operaattoreiden tulee edellämainitut seikat huomioiden varmistaa hyvissä ajoin, että lentoasemalla on saatavilla maapalveluita mikäli se aikoo toteuttaa lennon lakon aiheuttamien rajoitusten aikana.

Lakkotoimet on rajattu Hallin ja Utin lentokentiltä ja niiden lisäksi vain Puolustusvoimien toimintaa tukevat työt yhteistoimintakentillä turvataan. Tällaisia lentokenttiä ovat Rovaniemi, Kuopio, Jyväskylä ja Pirkkala. Lakkotoimista ei aiheudu myöskään vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaan tällaisissa tapauksissa palvelua annetaan.

Poliittiseen lakkoon ovat menossa lentoasemien osalta ammattiliittojen JHL:n, AKT:n, SLL:n, PAM:n ja IAU:n jäsenistö.

Lentoasemien kapasiteettirajoitukset eivät johdu lennonvarmistuspalveluista. Fintraffic Lennonvarmistus Oy:n työntekijät eivät ole lakon piirissä. 

Päivitys 29.1. kello 12.29: Lisätty tieto Helsinki-Vantaan lentoaseman pelastuspalveluluokkamuutoksesta CAT 5:een lakon ajalle.
Päivitys 29.1. kello 14.45: Lisätty tieto pelastuspalveluluokan nostosta luokkaan CAT 7

Päivitys 29.1. kello 20.02: Täsmennetty, että lennonjohtajat eivät ole mukana lakkotoimissa. 

Lue myös: