Lentomatkustajalle entistä parempi turva konkurssitapauksissa

IATA_logoKansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n jäsenyhtiöt ovat solmineet vapaaehtoisen sopimuksen parantaakseen lentomatkustajan tilannetta lentoyhtiön ajautuessa konkurssiin.  Uusi sopimus kattaa matkustajan kotiuttamisen Euroopassa mikäli käytettävä lentoyhtiö keskeyttää toimintansa taloudellisista syistä.

"Olen iloinen voidessani ilmoittaa, että lentoyhtiön konkurssin takia matkalle jääneille matkustajille tarjotaan erikoishintaisia kotiuttamislippuja varmistaakseen matkustajien kotiinpaluu", iloitsi IATA:n johtaja Tony Tyler.

Sopimus vahvistaa pitkäaikaisen käytännön, jota monet lentoyhtiöt ovat noudattaneet näissä harvinaisissa tapauksissa.

Sopimuksen mukaan IATA:n jäsenyhtiöt, jotka lentävät EU-alueella tekevät parhaansa tarjotakseen matkustajille vaihtoehdon päästä takaisin kotimaahan. Matkustajille tarjotaan kuljetuskapasiteetin mahdollistaessa alennettuja hintoja.

Nämä erityiset kotiuttamisliput ovat ostettavissa enintään kahden viikon kuluessa tapahtumasta Euroopan sisäisillä lennoilla. Maksukyvyttömän lentoyhtiön kotimaan viranomaisten tulisi myös hoitaa osansa kommunikaatiosta kotiutettavien matkustajien kanssa.

IATA_Tony_Tyler_2"Tämä sopimus osoittaa, että ilmailuala varmistaa entistä päättäväisemmin luotettavan ja johdonmukaisen asiakaspalvelun. Lentoyhtiöt ovat vahvistaneet ainutlaatuisen yhteistyösopimuksen, joka nostaa matkustajan tarpeet etusijalle", jatkaa Tyler.

Euroopan komission arvion mukaan vuosien 2011-2020 välillä vain 0,07 prosenttia lentomatkustajista kokee lentoyhtiön konkurssin. Näistä matkustajista vain 12 prosentin arvioidaan tarvitsevan apua.

Ratkaisuksi on esitetty myös pysyvää lakisääteistä rahastoa. Ilmailuala on kuitenkin ollut sitä vastaan, sillä se tukisi suoraan riskialttiita lentoyhtiöitä. Myös byrokratian tuomien kulujen on arvelty syövän jopa 85 prosenttia säätiön varoista.

"Lentoyhtiöille asetettava pakollinen maksu ei palvelisi kenenkään etua. Olemme tyytyväisiä, että Euroopan komissiokin vastustaa maksua ja kannustaa lentoyhtiöitä tähän käyttöönotettuun asiakaslähtöiseen lähestymistapaan", päättää Tyler.