Qantasin lento QF7879 oli toinen kolmesta Project Sunrisen koelennoista, joilla selvitetään erittäin pitkien ULR-lentojen vaikutuksia lentomiehistöiden ja matkustajien hyvinvointiin. Australialaisyhtiö harkitsee ULR-lentojen käynnistämistä useilla reittipareille jos tulokset ovat sopivia ja lentokonevalmistajat tuovat tarjolle lentokoneita, jotka mahdollistavat kaupallisen toiminnan.
Koelennoillaan Qantas hyödyntää uusien koneiden toimitusaikatauluja. Suoran kotiututuksen sijaan kolme uutta konetta siirtolennetään ensin koelennon lähtöpisteeseen, josta lennetään suoralla lennolla määränpäähän Australiaan.
QF7879 nousi ilmaan Lontoosta 15. marraskuuta ja suuntasi itään yhdentoista maan poikki kohti Australian Sydneytä. Reitti kulki Alankomaiden, Saksan, Puolan, Valko-Venäjän, Venäjän, Kazakstanin, Kiinan, Filippiinien ja Indonesian yli Australian kaakkoiskulmaan Sydneyhin.
Heathrow'lta lähtenyt koelento laskeutui kapteeni Helen Trenerryn komennossa Sydneyhin 19 tuntia ja 16 minuuttia myöhemmin. Koneen ohjaamomiehistöön kuuluivat myös vanhemmat perämiehet Chris Agnew ja Tegan Gray sekä perämies Ryan Gill. Kaikkiaan koneessa oli 53 henkeä. Tutkimuslennon aikana matkustamon valaistuksella ja lämpötilasäädöillä sekä venyttelyliikunnalla pyritään parantamaan matkustuskokemusta. Myös ruokailuajat sekä niillä tarjottavat vaihtoehdot on suunniteltu pitkiä lentoja ajatellen.
Edellisten lisäksi matkustajat pitävät päiväkirjaa tuntemuksistaan. Sen ylläpito alkaa jo viikko ennen lentoa ja jatkuu lennon aikana sekä kaksi viikkoa lennon jälkeen. Lennon aikana reaktiokykyä ja kognitiivisia kykyjä mitataan erillisellä kokeella. Toisella tutkimuslennolla hyödynnetään jo ensimmäisen eli lokuussa New York - Sydney lennolta saatuja kokemuksia. Viimeinen ja järjestyksessään kolmas Project Sunrise -lento lennetään ensimmäisen tavoin New Yorkista Sydneyhin. 17 800 kilometrin mittaiselle lennolle koneeseen oli tankattu 100 500 kg kerosiinia, josta oli laskun jälkeen Sydneyssä tankeissa edelleen 6300 kg polttoainetta. Määrä olisi mahdollistanut vielä 1 tunnin 45 minuutin lentoajan. Se sisältää myös tarvittavat polttoainereservit.
Edellisenkin lennon operoi Qantas, joka lensi reitin lähes tyhjällä Boeing 747-400 (VH-OJA) -koneella vuonna 1989. Tuolloin koneeseen oli tankattu polttoainetta merkittävästi enemmän eli 183 500 kg ja matkustajia oli vain 23. Jumbojetillä suora lento kesti 20 tuntia ja yhdeksän minuuttia. Koelentojen Project Sunrise nimi juontaa historiaan ja aina vuoteen 1943 saakka, jolloin lentoja Englannista Australiaan lennettiin Catalina-lentoveneillä ja lentoajan puitteissa ehti nähdä kaksi auringonnousua kummallakin reittivälillä. Qantas operoi reittiä Perthistä Karachiin saakka ja BOAC (nykyinen British Airways) Karachista Lontooseen. Kaikkien aikojen ensimmäinen lento Englannista Australiaan lennettiin jo 12. marraskuuta 1919 eli siitä on kulunut jo reilut 100 vuotta. Tuolloin matkaan kului aikaa 28 päivää.
Ensimmäinen kengurureitti Sydneystä Lontooseen avattiin vuonna 1947. Nimi on seurausta tuolloisesta kuudesta välillaskusta, jotka tehtiin neljä päivää kestävän lennon aikana. Ilma-aikaa kertyi noin 55 tuntia. Reittiä lennettiin Lockheed Constellationilla, johon mahtui 29 matkustajaa.
Kengurureittiä Sydneystä Lontooseen puolestaan lennetään Airbus A380-koneella , joka tekee välilaskun Singaporessa. Matka-aikaa yhdellä välilaskulla tulee 22 tuntia 20 minuuttia.
Uusi vuosisatajuhlaväreissä lentävä Boeing 787 nähdään Qantasin kainsainvälisillä reiteillä Los Angelesiin, New Yorkiin, San Franciscoon ja Lontooseen. Koneen Longreach-nimi on peräisin yhtiön historiasta. Ensimmäinen lentokonehalli rakennettiin Queenslandin Longreachiin. Kone liittyy muiden ikonisesti nimettyjen koneiden joukkoon. Niitä ovat mm. Skippy, Great Southern Land, Waltzing Matilda ja Jillaroo.
Rahoja on tarjolla 11 erilaista, jotka esittelevät Qantasin historian virstanpylväitä vuosikymmenten varsilta. Mukana rahoissa ovat mm. Avro 504, Catalina-lentovene, Boeing 707, 747 ja Airbus A380. Mukana on myös kenguru-logolla varustettu kuparinen Australian penni. Lue myös:
|
|||