Lufthansa Technik on aloittanut Airbus A350-900 -koneen muokkaamisen ilmastotutkimuksen käyttöön. Lufthansan A350 tulee keräämään tietoa ilmakehästä pilvien yläpuolelta tutkijoiden käyttöön. Uusi hanke vie lentoyhtiön entistä läheisempään yhteistyöhön tutkimuslaitosten kanssa. Lufthansan ja eri tutkimuslaitosten välisellä yhteistyöllä on globaali päämäärä. Sääennusteita pyritään kehittämään entistä tarkemmiksi, ilmastonmuutosta halutaan analysoida tarkemmin ja samalla selvittää koko maapallon tilanteen kehitystä. Lentokoneen valjastaminen ilmastotutkimuksen käyttöön tuo erilaisia haasteita. Lufthansan laivaston modernein ja taloudellisin konetyyppi muokataan kolmessa vaiheessa lentäväksi ilmastotutkimuslaboratorioksi. Tutkimuskäyttöön muokattava A350-900 -koneyksilö (D-AIXJ, Erfurt) valmistui vuonna 2018 Lufthansan käyttöön. Ensimmäinen ja hankkeen laajin lentokoneen muutostyö toteutettiin Lufthansa Technikin toimipisteessä Maltalla. Siellä valmisteltiin monimutkainen ilmankeräysjärjestelmä, joka asennettiin koneen alarunkoon. Järjestelmään liittyy myös rahtiruumaan asennettava mittalaitteita sisältävä kontti. Sitä seurasi sarja kokeita, joiden jälkeen noin 1,6 tonnia painava CARIBIC -ilmastotutkimuslaite (Civil Aircraft for the Regular Investigation of the atmosphere Based on an Instrument Container) sai tyyppihyväksynnän. Projekti on osa kattavaa eurooppalaista IAGOS CARIBIC -tutkimuskonsortiota. Muutostöiden taustalla on pidempi noin nelivuotinen kehityshanke, jossa oli mukana Lufhansan ja Lufthansa Technikin ohella myös mm. Airbus, Safran, enviscope, Dynatec sekä Karsruhen teknologinen tutkimuslaitos, joka edusti suurempaa tutkimuskonsortiota. Kyseisen Lufthansan A350-koneen odotetaan nousevan ilmaan Münchenistä vuoden 2021 lopulla ensimmäiselle tutkimuslennolle. Sen aikana koneella mitataan noin 100 erilaista kaasua, aerosolia ja muuta tietoa tropopaussin alueelta eli noin 9-12 kilometrin korkeudesta. Lufthansa antaa hankkeessa merkittävän panoksen ilmastotutkimuksen käyttöön. Lentokoneella saadaan kerättyä ainutlaatuista tietoa analysoitavaksi ilmakehän tilasta ja ilmastomalleista, jonka lisäksi tietoja voidaan hyödyntää myös sääennustemalleissa. Lentokoneen avulla ilmaston kannalta merkitykselliset parametrit voidaan tallentaa paljon tarkemmin kuin satelliitti- tai maajärjestelmillä. Lufthansa-konsernin lentokoneissa on ollut ilmastotutkimuslaitteistoa vuodesta 1994 lähtien. Aiemmin vastaava laitteisto on ollut asennettuna myös Lufthansan A340-600 -koneeseen, jolla suoritettiin yli 550 koelentoa.
|
|||