Maahansyöksyneen Antonov An-148 -koneen nopeusantureiden lämmitys ei ollut päällä

Saratov_ra-61704_photo2_mak_netSunnuntaina onnettomuuteen joutuneen Saratov Airlinesin Antonov An-148 -matkustajakoneen lennontallentimet löydettiin maanantaina. Tänään 13.helmikuuta tutkijat ovat kertoneet alustavista löydöksistään. Vaikuttaa siltä, että koneen kolmen pitot-staattisen järjestelmän lämmitys ei ollut päällä lentoonlähdössä.

Venäläisen Saratov Airlinesin Antonov An-148-100 -matkustajakone (RA-61704, SN 40-06) syöksyi maahan sunnuntaina 11. helmikuuta pian Moskovasta tapahtuneen lentoonlähdön jälkeen. Lennolla 6W703 oli 65 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

RA-61706_an148_saaratov_harrikoskinenAntonov An-148-100 oli lennolla 6W713 Moskovan Domodedovon (UUDD) kiitotieltä 14R Orskiin (UWOR). Kaikki koneessa olleet menehtyivät.

Koneessa on kapteenilla ja perämiehellä kummallakin oma nopeusmittarinäyttönsä. Lisäksi on varajärjestelmä. Nopeus saadaan kahden paineanturin arvoja vertaamalla.

Lennontallentimen (otsikkokuvassa) tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että lentäjät saivat ristiriitaista tietoa koneen lentonopeudesta. Mahdollinen syy tähän on nopeutta mittaavien antureiden (pitot-putki ja staattisen paineen aukko) jäätyminen.

Tämä on tunnettu vaara ja sen estämiseksi matkustajakoneiden antureissa on sähköllä toimivat lämmityselementit. Jostain syystä lämmitys ei nyt kytkeytynyt päälle ennen lentoonlähtöä.

Muilla lennontallentimen muistista löytyneillä aiemmilla 15:sta lennolla lämmitys on ollut päällä. Länsimaisissa liikenneluokan koneissa pitot-staattisen järjestelmän lämmitys on lennoilla tyypillisesti oletusarvoisesti käytössä.

Saratov_SOV703_110218_flightradar24Antonovin noustua ilmaan ja ehdittyä noin 150 metrin korkeuteen autopilotti kytkettiin päälle. Nopeusarvot alkoivat heittelehtiä 2,5 minuuttia lentoonlähdön jälkeen noin 1300 metrin korkeudessa.

Ohjaamomiehistö sai koneen järjestelmältä varoituksen verrata mittarinäyttöjä. Se toistui 2000 metrissä, jolloin automaattiohjaus kytkettiin tai kytkeytyi pois päältä.

Nopeuden heitteleminen vaikuttaisi näkyvän myös yllä olevassa FlightRadar24-grafiikassa, joka perustuu koneen lennonjohdoille lähettämään ADS-B-dataan (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Sen perusteella FlightRadar24 seuraa lentoliikennettä ja esittää sen nettipalvelussaan.

Miehistö menetti koneen hallinnan ja lentorata kääntyi alaspäin 30-35 asteen nokka alas -kulmaan. Antonov osui maahan 25 astetta oikealle kallistuneena. Toinen tallentunut nopeusindikaatio oli 0 kmh, toinen 800 kmh. Kone hajosi pieniksi osiksi laajalle alueelle, mutta tulipaloa ei syttynyt.

Onnettomuuden selvittämistä on vaikeuttanut koneen leviäminen lumen peittämään maastoon. Lennontallentimet olivat maahansyöksyssä vaurioituneet niin pahoin, että niitä ei voitu suoraan lukea. Siksi muistiyksiköt irrotettiin ja asennettiin toimiviin laitteisiin.

Onnettomuustutkijat selvittävät jatkossa miksi pitot-putkien lämmitys ei ollut käytössä. Samaten perehdytään nopeusmittausjärjestelmän rakenteisiin ja mahdollisiin vikoihin. T.T.

Lue myös: