Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matka 2015 järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 15.-18. tammikuuta 2015. Nordic Bloggers' Experience on Matkamessujen kansainvälisille matkabloggaajille järjestämä ohjelma. NBE-ohjelmaan valittiin lähes 300 hakijan joukosta 40 eri blogia, jotka edustavat yhteensä 13 eri kielialuetta. Nyt toista kertaa järjestettävä NBE on suurin koskaan Suomessa järjestetty matkabloggaajatapahtuma. Tällä kertaa bloggaajille näytetään kotimaamme kiinnostavimpia kohteita.
Aasialaisten bloggaajien osalta NBE:n yhteistyökumppanina toimii Finnair, joka on ollut mukana bloggaajien valinnassa ja lennättää heidät Suomeen. Saapuessaan Helsinki-Vantaalle he todennäköisesti kohtaavat ensimmäisenä Stefan Lindforsin suunnitteleman matkatavara-aulan Exit 2B. Suomen luonto esittäytyy uudistetuissa tiloissa edukseen. Linkki Exit 2B-uutiseen jutun lopussa.
"Bloggaajat toimivat maailmalla sanansaattajina ja edelläkävijöinä, ja siksi bloggaajayhteistyö on meille tärkeää ja arvokasta. Nordic Blogger's Experiencen kaltaiset suuret yhteiset ponnistukset kantavat hedelmää jatkossa niin Suomen kansainvälisen näkyvyyden kuin kotimaisten matkailutoimijoidenkin keskuudessa", kommentoi Eva Kiviranta, Visit Finlandin PR:n ja sosiaalisen median koordinaattori.
Bloggaajista noin puolet tulee Suomeen ensimmäistä kertaa ja monelle myös talvinen vuodenaika on kokonaan uusi kokemus. Matkamessujen ja Helsingin lisäksi bloggaajille näytetään parhaita paloja maastamme erilaisilla reissuilla. Lisäksi yksi ryhmä matkaa Tukholmaan. Matkat on teemoitettu luonnon, kulttuurin ja hiljaisuuden ympärille.
Kulttuuri-teeman matkat vievät bloggaajat Hämeenlinnaan, Porvooseen, Turkuun ja Tukholmaan. Esiin nousevat niin Sibelius, museot, taidepajat kuin ruokakulttuurikin. Hiljaisuuden ja rauhoittumisen keskiöön bloggaajat pääsevät Enontekiöllä ja Ahvenanmaalla. Tutuiksi tulevat saariston ja Lapin kauniit maisemat sekä vieraanvaraisuus. NBE-ohjelmaan valittujen bloggaajien lisäksi Matka 2015 -messuille on tulossa lähes 100 ulkomaista ja suomalaista matkabloggaajaa, jotka haluavat osallistua seminaareihin ja tavata Matkamessuille osallistuvia yrityksiä. Bloggaajaseminaareissa pohditaan, miten blogilla voi tienata ja millaisia asioita täytyy ottaa huomioon, kun bloggaaja tekee yhteistyötä yritysten kanssa. Lisäksi workshopeissa paneudutaan videobloggaamisen sisällöntuotantoon sekä keinoihin, joilla blogien lukijamääriä voi kasvattaa. Myös matkailualan ammattilaisille avoin Key note -seminaari käsittelee sosiaalisen median roolia matkailubisneksessä. Matkamessuille bloggaajia houkuttelee myös mahdollisuus luoda suhteita matkailualan yrityksiin. Keskiviikkona 14.1. järjestettävän Matkamessujen Workshop Dayn aikana he tapaavat yritysten edustaja niin Suomesta kuin muualta maailmasta. Keskusteluja voi jatkaa torstaina 15.1. satojen Matkamessuilla mukana olevien näytteilleasettajien kanssa. Bloggaajat pitävät uusien kontaktien solmimista tärkeänä antina NBE-ohjelmassa. "Haluan luoda hyviä kontakteja Suomeen, jotta voin palata tutustumaan Suomen ainutlaatuiseen luontoon myös tulevaisuudessa", mainitsee Víctor Gómez. "Odotan innolla tutustumista Suomen talveen, koska olen jo käynyt Suomessa kesällä. Blogini käsittelee luontoa ja erilaisia elämyksiä, joten toivon luovani suhteita näiden alojen toimijoihin. Tiedän, että Pohjoismaissa luontoa ja eräelämää arvostetaan paljon", kertoo Nick Margherita. Lue myös:
|
|||