Matkamessut - viralliselta nimeltään Matka Nordic Travel Fair 2019 - on alan päätapahtuma Suomessa. Viime vuonna siihen tutustui yli 63 000 kävijää. Määrä on ollut lievässä laskussa. Nyt mukana on 940 näytteilleasettajaa sekä 86 kohdetta. Uusina ovat mukana Angola, Iran, Arabiemiraattien Sharjah sekä Turks- ja Caicos-saaret. Vaikka lentomatkailun päästöistä puhutaan paljon, suomalaiset haluavat silti matkustaa. Matka 2019 -messujen toteuttaman Matkailututkimuksen mukaan vastaajista 57 prosenttia kertoi tehneensä 2018 yhden tai kaksi matkaa.
2010-luvun alussa Finnair oli muutamana vuonna pois messuilta ja se puhutti edelleen ammattilaiskävijöitä. Kansallisen lentoyhtiön kun yksinkertaisesti on oltava mukana tällaisessa tapahtumassa. Vuodesta 2015 Finnair onkin jälleen ollut mukana näyttävällä osastolla ja niin tälläkin kertaa. Messualueen keskikäytävän varrella oli tuttu suuri Airbus A350 XWB -koneen malli. Finnairin osastolla oli perinteisesti mahdollisuus keskustella oikeiden lentäjien ja matkustamohenkilökunnan kanssa. Myös yhteiskuvaan lentokoneen ja miehistön kanssa oli mahdollisuus päästä.
Luonnollisesti hän oli mukana myös Matkamessuilla ja nyt ensimmäistä kertaa Finnairin johtajana. Keskustelukumppaneita vaikutti riittävän. Manner oli muiden finnairilaisten tavoin pukeutunut valkoiseen huppariin (kuvassa yllä). Manner kertoi Lentoposti.fi:lle opintomatkansa lentoyhtiömaailmaan alkaneen hyvin. Finnairin eri osastoihin tutustumisen hän aloitti jo syksyn aikana ja nyt hän on ehtinyt kiertää jo monessa paikassa. Tavallista toimistopäivää ei ollut vielä osunut kalenteriin mutta Manner totesi, että ei hän tiedä mikä se normaali toimistopäivä mahtaa olla.
Muista yhtiöistä olivat mukana mm. Icelandair, Japan Airlines, TAP Portugal, TUI. Useita lentoyhtiöitä paikalla edusti myös Airtouch Oy. Erikoisuutena voi mainita Suomessa vielä kovin tuntemattomat kiinalaiset Juneyao Air ja Tibet Airlines. Molemmat ovat aloittamassa liikennettä Helsinki-Vantaalle. Lentoposti.fi kertoo yhtiöistä tarkemmin erillisissä jutuissa (linkit alla). Myös Qatar Airways oli mukana ainoastaan tällä suljetulla puolella. Lufthansan delegaatio puolestaan oli pelkästään jalkautunut liikkumaan messukävijöiden joukossa. Mukana Saimaan alueen näytteilleasettajissa oli myös yksityinen Lappeenrannan lentoasema. Se on onnistunut saamaan Ryanairin avaamaan jo useamman reitin kentältä Euroopaan. Yhtenä valttikorttina on Pietarin alueen läheisyys. Vantaan kaupunki puolestaan mainosti osastollaan olevansa kansainvälinen lentokenttäkaupunki.
Sitä varten on hyvä muistaa ministeriön mainostamat neljä M-kirjainta, joista yksi on juuri matkustusilmoituksen tekeminen. Muut ovat matkustustiedote, matkavakuutus ja matkustuasiakirja. Matkustusilmoitusten TOP10-listalla olivat Espanja, Thaimaa, Kreikka, Yhdysvallat, Turkki, Italia, Iso-Britannia, Saksa, Ranska ja Kroatia. Kaikkiaan matkailijat tekivät vuoden 2018 aikana 241 466 kappaletta. Ulkoministeriön osastolla on tarjolla myös tekomaanjäristys ja siihen liittyvä video, joka kertoi matkustusilmoituksen tärkeydestä. Kotimaan kohteiden alueelta Matkamessuilta löytyy Helsingissä kauppakeskus Redissä sijaitsevan Fööni-vapaapudotustunnelin osasto. Kävijöitä houkutellaan kokeilemaan lentämisen tunnetta 49 euron messutarjouksella.
Suomen Messut Osuuskunta perustettiin 19.10.1919 edistämään suomalaista elinkeinoelämää. Vuosien varrella myös Suomen Ilmailuliitto on ollut mukana. Ensimmäiset suomalaiset messut järjestettiin Helsingin Johanneksen kirkon kentällä 1920. Kyseessä oli valtava menestys: 120 000 kävijää eli melkein saman verran kuin Helsingissä oli tuolloin asukkaita. Messuilla tuolloin oli puinen liukumäki ja nyt sellainen on haluttu tuoda uudelleen mukaan toimintaan, nyt tosin muovisena versiona. Se on käytössä lähes kaikissa juhlavuoden tapahtumissa. T.T. M.H.
|
|||