Merijalkaväen MV-22 Osprey teki kovan laskun Havaijilla - yksi menehtyi, 21 sairaalaan

bellboeingV22_usmarinesUS Marines -merijalkaväen Bell Boeing MV-22 Osprey joutui sunnuntaina onnettomuuteen tehtyään kovan laskun maastoon Havaijilla. Kone syttyi tuleen. Mukana oli 22 sotilasta. Heistä yksi sai surmansa ja 21 vietiin sairaalaan tutkittavaksi ja hoidettavaksi.

Waimanalossa Oahun saarella oli kello 11.40 paikallista aikaa käynnissä merijalkaväen 15th Marine Expeditionary Unit -yksikön normaali maahanlaskuharjoitus. Mukana toiminnassa oli myös kaksi muuta MV-22-konetta, joista ainakin toinen laskeutui kuvien perusteella lähelle onnettomuuspaikkaa.

Uutisvideoiden perusteella Osprey oli laskeutumassa avoimeen mutta pensakkoiseen maastoon. Myös sää vaikutti sopivalta lentotoimintaan.

Merijalkaväen 15th MEU lähti 15. toukokuuta San Diegon Marine Corps Base Camp Pendletonista seitsemän kuukautta kestävällä komennukselle Pacific Command and Central Command areas of operation -alueelle.

CV-22_refuel_usafBell Boeing MV-22 Osprey (yllä arkistokuvassa leijunnassa) on kääntyväroottorinen lentokone, jossa yhdistyy kiinteäsiipisen matkanopeus sekä helikopterin kyky nousta ja laskeutua pystysuoraan (VTOL, Vertical Landing and Take Off).

Ilma-alustyyppi tunnetaan englanniksi nimikkeellä Tiltrotor, mikä viittaa suoraan sen kääntyviin roottoreihin. Lennon alussa ja lopussa ne tuottavat nostovoiman, matkalennolla roottorit toimivat nopeuden tuottavina potkureina. Tällaiselle lentolaitteelle ei vielä ole vakiintunutta suomenkielistä  nimeä

Bell Boeing V-22 Ospreyn kehitystyö käynnistyi 1983 ja ensilento tehtiin 1989. Uusi tekniikka toi monia haasteita. Koulutus tyypille alkoi merijalkaväessä vuonna 2000. Kesti vuoteen 2007, ennen kuin MV-22 otettiin laivuepalveluun. Yhdysvaltain ilmavoimat USAF alkoi käyttää CV-22-tyyppiä vuonna 2009.

Ospreyn moottorit kääntyvät roottorien mukana pystyasentoon nousuja ja laskuja varten. Matkalennossa ne ovat normaalisti vaakatasossa. Moottorivaurion varalta voimanlähteet on akseloitu yhteen, joten toisen menettäminen ei välttämättä johda onnettomuuteen.

Koneita on menettetty onnettomuuksissa ainakin seitsemän kappaletta. Lisäksi on sattunut lukuisia vaurioitumisia. +TT+