NASA valitsi GE Aviationin ja MagniX:n kehittämään uudenlaista sähkölentokoneiden voimalinjaa

NASA_turboprop_conceptNASA on valinnut GE Aviationin ja MagniX:n tukemaan tavoitteita uudenlaisen voimalinjan kehittämiseksi sähköisen ilmailun EPFD-hankkeessa (Electric Powertrain Flight Demonstration). Tavoitteena on kehittää teknologiaa, joka nopeuttaa sähköisen lentokonemoottorin kehittämistä Yhdysvaltain kaupallisen ilmakuljetuksen tarpeisiin.

NASA tavoittelee EPFD-ohjelmassa uudenlaisen sähkölentokoneen moottorin kehittämistä,  Yhdysvaltain alueellisen ja lähiliikenteen kaupallisiin tarpeisiin kapearunkokoneen kokoluokassa vuoteen 2035 mennessä.

Hankkeen rahoitus seuraavan viiden vuoden ajaksi on noin 253 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, josta GE Aviationin osuus on 179 miljoonaa dollaria ja MagniX:n noin 74 miljoonaa dollaria.

Seuraavan viiden vuoden aikana GE Aviation ja MagniX toteuttavat maakokeita sekä koelentoja moottoriteknologialla, jonka on määrä soveltua kaupallisen ilmakuljetuksen tarpeisiin. Yhtiöt tekevät yhteistyötä myös muiden NASA:n projektien kanssa, jotka liittyvät sähköisen lentokonemoottorin kehittämiseen sekä edistävät megawattiluokan voimalinjajärjestelmien kehityskaarta.

EPFD-hanke on osa NASA:n IASP-ohjelmaa (Integrated Aviation Systems Program), joka koostuu kehittyneen ilmailuteknologian ja sen järjestelmien kehityshankkeista tulevaisuuden ilmaliikenteen tarpeisiin. IASP keskittyy monimutkaisten koelentojen toteuttamiseen sekä kokeisiin, jotka tukevat NASA:n ilmailualan tutkimustyötä.

Lue myös: