Ruotsissa uutisoitiin viikko sitten miten maan hankkimien NH90-kuljetushelikopterien lentäminen tulee niin kalliksi, että niille harkitaan vaihtoehtoisia ratkaisuja. SVT:n mukaan tuntihinta on noin 20 000 euroa. Ruotsin puolustusvoimilla on 18 NH90-kopteria (sikäläisittäin Hkp 14). Ne on koottu Patrialla Hallissa. Ruotsin televisio SVT:n mukaan maan puolustusvoimissa jopa harkittaisiin NH Industries NH90 -kopterien sijasta otettavan samaan käyttöön pienempiä Sikorsky UH-60M Black Hawk -koptereita (Hkp 16, kuvassa alla). Alunperin ne hankittiin väliaikaisratkaisuksi uuden NH-kaluston toimitusten viivästyessä. Suomen maavoimien käytössä on 20 NH90-kopteria. Myös ne koottiin Patrian Jämsän Hallin tehtailla. NH:t edustavat tyypin TTH-perusversiota (Tactical Transport Helicopter). Ruotsi puolestaan halusi korottaa koptereidensa matkustamoa 24.5 sentillä tarjotakseen enemmän työskentelytilaa miehistölle. Näin syntyi koko muusta NH90-laivastosta eroava 18 kopterin ainutlaatuinen joukko (otsikkokuvassa, alla). Suomessakin on vuosien varrella uutisoitu NH90-kaluston käyttökustannuksista ja alkuvaiheen viivästyksistä. Tammikuussa 2017 tuntihinta oli Helsingin Sanomien mukaan noin 15 900 euroa. Maavoimien komentaja, kenraalimajuri Petri Hulkko kertoi torstaina 15. helmikuuta järjestetyn mediapäivän yhteydessä Lentoposti.fi:lle, että Utin jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan NH90-koptereiden tuntihintaa on onnistuttu pudottamaan. Nyt se on noin 10 000 euroa, mikä ei ainakaan kovin paljon poikkea muun tämän kokoluokan pyöriväsiipiskaluston käyttökustannuksista. Mitä enemmän koptereilla lennetään, sitä alemmaksi tuntihinta laskee, koska kiinteitä kustannuksia voidaan jyvittää useammalle tunnille. Ruotsissa vain osa hankituista koptereista on käytössä. Utin jääkärirykmentin komentajana vuosina 2004-2008 toiminut Hulkko kertoi myös maavoimien RUAG Ranger -lennokkikaluston (kuvassa vasemmalla) uusimistarpeen lähestyvän joskus 2020-luvulla. Ensimmäiset tällaiset lentotiedustelukäyttöön soveltuvat UAV:t (Unmanned Aerial Vehicle) saatiin Suomeen vuonna 2001. Ne on valmistettu Sveitsissä israelilaisella lisenssillä. Sen sijaan maavoimien niin ikään israelilaiset Aeronautics Defence Systemsin Orbiter 2B -minilennokit edustavat alan uusinta tekniikkaa. Pari vuotta sitten käyttöön saatu järjestelmä on osoittautunut toimivaksi. Sillä osiltaan korvataan jalkaväkimiinojen luopumisessa menettyä suorituskykyä. T.T. Lue lisää aiheista Lentoposti.fi -uutisista:
|
|||