PALTA pyrkii vauhdittamaan lennonjohtokiistan ratkaisua - uusi työsulku alkaa 23.2.

ANSF_ATCC_HEL(päivittynyt 10.2 klo 11.00) Palvelualojen työnantajat Palta ry ilmoitti 9. helmikuuta valtakunnansovittelijalle uuden lennonjohdossa toteutettavasta uudesta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Uudella työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja.

Paltan ilmoittama uusi työsulku toteutetaan Suomen kahdeksalla suurimmalla lentoasemalla noin puolentoista vuorokauden mittaisena. Toimet koskevat Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskusta eli lähi- lähestymis- ja aluelennonjohtoja sekä Turun, Vaasan, Tampere-Pirkkalan, Jyväskylän, Kuopion, Rovaniemen ja Oulun lentoasemia.

Työsulun aikana lennonvarmistuspalvelut on tarkoitus hoitaa esimiesvoimin, eikä työsulusta aiheudu PALTAn mukaan haittaa lentoliikenteelle.

"Meillä on Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskuksessa käytettävissä 10-20 lennonjohdokelpuutuksellista esimiestä lähi-, lähestymis- ja aluelennonjohdon liikenteen hoitamiseksi. Odotamme lentoliikenteen sujuvan viiveettä", kertoo ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus Lentoposti.fi:lle

Lauantai-iltana alkava työsulku tapahtuu pääosin hiljaisen liikenteen aikana. Helsinki-Vantaalla on vuodessa kaikkiaan noin 200 000 operaatiota mutta sunnuntaillekin niistä riittää noin 500 operaatiota, joka on siis lentoon lähtöjen ja laskeutumisten yhteismäärä. Aluelennonjohdon ilmatilassa operaatiota on sunnuntain aikana arviolta 600-700 kappaletta.

PALTA ja ANS Finland kertovat pyrkivänsä näin lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta. Työnantajan mukaan SLJY:n vaatimukset ylittävät reilusti ns. yleisen tason korotukset.

"SLJY on julkisuudessa väittänyt, että sille riittäisi nk. yleisen linjan mukaiset korotukset. Se kuitenkin unohtaa kertoa, että varsinaisten palkankorotusten lisäksi lennonjohtajien yhdistys vaatii lukuisia muita lisäkustannuksia aiheuttavia muutoksia työehtosopimukseen. Kokonaisuutena SLJY:n vaatimukset ylittävät edelleen reilusti yleisen tason", toteaa Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto.

ANSF_logoLennonjohtotyötä koskevan työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 30.11.2017 ja neuvottelut uudesta sopimuksesta alkoivat jo syksyllä 2017. Ratkaisua on yritetty löytää valtakunnansovittelijan avustuksella joulukuun 2018 lopusta lukien, mutta osapuolten viimeisimmässä tapaamisessa torstaina 7.2.2019  ei löydetty ratkaisua. PALTA:n mukaan SLJY:n vaatimukset olivat edelleen useita prosentteja yli yleisen linjan.

SLJY:n julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto on ollut voimassa helmikuusta 2018 alkaen ja lennonjohtajat ovat järjestäneet työtaistelutoimena pistelakkoja 4.1.2019 lähtien.

Lennonjohtajat ovat ilmoituksensa mukaan lakossa  koko maassa koulutus mukaanlukien kuutena päivänä viikossa. Tilanne on ilmoitettu olevaksi voimassa toistaiseksi. Kiistan työtaistelutoimet ulottuvat jo Etelä-Suomen hiihtolomaviikolle.

"Olemme pettyneitä siihen, että lennonjohtajat haluavat edelleen muita aloja suuremmat korotukset. Tähän mennessä he ovat hylänneet jo useita yleisen linjan mukaisia esityksiä ja lisäksi yhden valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Lähes puolentoista vuoden neuvottelujen jälkeen olisimme toivoneet, että ratkaisu olisi jo löytynyt", jatkaa Aarto.

Palta julisti ensimmäisen oman työsulkunsa 18.1.2019 ja sen on määrä päättyä 15.2.2019.

Päivitys 10.2 kello 11.00: Lisätty ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojuksen antamat lausunnot.

Lue myös: