Tiettyjen Rolls-Royce Trent 1000 -ohivirtausmoottoreiden ahtimen siipiin kohdistuva ongelma on mahdollisesti johtamassa Boeing 787 Dreamliner -koneiden lentojen rajoittamisiin. Turvallisuuden varmistamiseksi moottoreille on jo määrätty lisätarkistuksia. Ongelmat koskettavat 380 moottoria, jotka on asennettu eri lentoyhtiöiden Dreamliner-koneisiin ympäri maailmaa. Useat operaattorit olivat havainneet RR Trent 1000 -moottoreiden ahtimen siipien normaalista poikkeavaa kulumista sekä murtumia. Rolls-Royce on tutkinut ongelmaa jo aiemmin ja sen myötä käyttöön on otettu aiemmin suunniteltujen tarkastusten lisäksi myös lisätarkastuksia. Rolls-Roycen mukaan ongelma koskee yhtiön Trent 1000 -ohivirtausmoottoreita, jotka ovat. ns. Package C -statuksessa. Kyseinen moottorinparannuspaketti on saanut viranomaishyväksynnän vuonna 2013. Se paransi valmistajan mukaan polttoainetehokkuutta yhdellä prosentilla. Moottorin ahtimen siivissä on havaittu murtumia, jonka seurauksena ilmailuviranomaiset vaativat lisätarkistuksia tiettyjen tuntirajojen mukaisesti. Kyseessä ovat ongelmat kahdeksanvaiheisen välipaineturbiinin siipien kestävyydessä. Trent 1000 Package C -moottoreita on asennettuna 168 Dreamlineriin. Määrä on noin neljännes kaikista maailmalla jo lentävistä 787 -koneista. Näitä Package C -moottoreita ovat Trent 1000-A2, Trent 1000-AE2, Trent 1000-C2, Trent 1000-CE2, Trent 1000-D2, Trent 1000-E2, Trent 1000-G2, Trent 1000-H2, Trent 1000-J2, Trent 1000-K2, ja Trent 1000-L2 -moottorit. Havaittu ongelma ei koske Trent 1000 Package B - eikä Trent 1000-TEN -moottoreita. Ensimmäisen kerran ongelmia ilmeni syksyllä 2016, kun japanilaisen All Nippon Airwaysin Dreamlinereiden Trent 1000 -moottoreiden ahtimen siipiä murtui huomattavissa määrin. Moottorivalmistaja kehitti tuolloin uuden tyyppistä siipeä, jonka oli määrä ratkaista ongelma (lue uutisemme aiheesta tämän jutun lopusta). Rolls-Royce kertoi jo aiemmin keväällä varanneensa yli 300 miljoonaa dollaria kyseisten moottoreiden korjaustoimien ja päivitysten varalle. Kyseessä on useamman vuoden mittainen urakka, jonka odotetaan päättyvän ehkä vasta vuonna 2022. Kyseisiä moottoreita on ainakin Boeing 787-8 ja 787-9 Dreamlinereissa ja niillä operoivat mm. British Airways, All Nippon Airways, Norwegian ja Air New Zealand. Kyseisillä koneilla operoidaan pääsääntöisesti kaukolentoja valtamerten yllä laskupaikkojen ollessa hyvin kaukana. Sen mahdollistaa Dreamlinerin 330-minuutin ns. ETOPS-hyväksyntä. Moottoriongelmien seurauksena konetyypille tulee merkittäviä lentoreittirajoituksia Extended Twin Operations (ETOPS) -hyväksynnän mukaan kaksimoottorisella lentokoneella voidaan lentää entistä pidempiä reittejä alueilla, jotka ovat kaukana varakentistä. Normaalioperaatioissa kaksimoottorisella matkustajalentokoneella on oltava varalaskupaikka enimmillään 60 minuutin lentomatkan päässä. ETOPS-hyväksytyllä konetyypillä voi toisen voimanlähteen vikaantuessa jatkaa turvallisesti yhdellä moottorilla viranomaisen katsomaan rajaan saakka ns. MCT (Maximum Continuous Thrust) -teholla. Moottoriongelmien seurauksena FAA pudottaa Boeingin Dreamlinerin 330-minuutin ETOPS-hyväksyntää 140-minuuttiin. Käytännössä rajoitus voi johtaa joidenkin lentojen uuteen reititykseen lähempänä varakenttiä. Se voi kasvattaa lentoaikaa. Kyseinen FAA:n lentokelpoisuusmääräys tuli voimaan tiistaina 17. huhtikuuta. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkaisi oman lisätarkastuksia koskevan lentokelpoisuusmääräyksen jo aiemmin. Lentokonevalmistaja Boeing painottaa turvallisuuden olevan sen prioriteettilistan kärjessä. Yhtiön 787 -koneilla on lennetty yli 3,2 miljardia mailia vuonna 2011 tapahtuneen käyttöönoton jälkeen. Lue myös:
|
|||