Halpalentoyhtiö Ryanair kasvaa vauhdilla ja odottaa kuljettavansa pian vuosittain jo yli 200 miljoonaa matkustajaa. Kasvusuunnitelmaa tukee lentokonelaivaston kasvattaminen noin 600 koneeseen , jonka osalta ensimmäinen gamechanger-nimityksen saanut Boeing 737-8200 (737 MAX 200) toimitettiin Ryanairille jo kesäkuussa 2021. Nyt halpalentoyhtiö ilmoitti tarvitsevansa yli 2000 uutta lentäjää. Joulukuussa 2020 Ryanair ja Boeing julkistivat lisätilauksen 75 uudesta 197-paikkaisesta Boeing 737-koneesta. Kyseinen tilaus nosti Ryanairin tilauskirjan jo 210 Boeing 737 MAX 8 -koneeseen. Ryanair oli vuonna 2014 kyseisen MAX-version avausasiakas tilaamalla 100 konetta. Jatkotilaukset kymmenestä lisäkoneesta yhtiö teki vuonna 2017 ja 25 lisäkoneesta vuonna 2018. Osapuolet sopivat tuolloin myös uudesta toimitusaikataulusta sekä kompensaatiosta 18 kuukauden toimitusviiveistä. Osa niistä siirtyi hinnanalennuksiin uusimmassa 75 koneen tilauksessa. Ryanairin mukaan koneinvestoinnin arvo on yli 22 miljardia euroa. Ensimmäisen uuden Boeing 737-8200 -koneen (EI-HEN) Ryanair vastaanotti 16. kesäkuuta 2021 Boeingin tehtailla Seattlesta, josta se lennettin Irlannin Dubliniin. Nyt niitä on vastaanotettu jo kaksi kappaletta, kun kesäkuussa laivastoon liittyi toinekin koneyksilö (EI-HEZ). Ryanairin laivastossa uusi konetyyppi tunnetaan merkinnällä Boeing 737-8200, jonka lisäksi 11 lisämatkustajapaikkaa (verrattuna aiempaan MAX 8 -versioon) ja 16 prosenttia alhaisemmat polttoainekustannukset sekä päästövähennykset ovat saaneet Ryanairin kutsumaan konetyyppiä nimellä Gamechanger. Ryanairin nykyisissä 737 NG -koneissa matkustajapaikkoja on 189 eli paikkoja tulee lisää noin neljä prosenttia. Ohuiden matkustajaistuinten yhtiö kertoo tarjoavan lisää jalkatilaa. Halpalentojätin suunnitelmissa on kasvattaa nykyinen Boeing 737 -koneiden laivasto noin 600 lentokoneeseen tilikauden 2026 loppuun mennessä. Tuolloin 737-8200 -koneita olisi jo noin 36 prosenttia yhtiön laivastosta. Joustava kasvu toteutetaan nykyisten 737 NG -koneiden myynti- ja takaisinvuokraussopimuksin. Ryanairin tavoitteena on pitää laivaston keski-ikä alle kahdeksassa vuodessa. Uusien koneiden on määrä auttaa Ryanairia pitämään kustannustaso alhaalla sekä palata kasvun tielle. Ennen koronaviruspandemiaa Ryanairin vuosittaiset matkustajamäärät kolkuttelivat jo huimaa 150 miljoonaan matkustajan rajaa. Nykyisen ennustemallin mukaan raja ylitetään kesällä 2022 ja 200 miljoonan vuosittaisen matkustajan raja ylittyisi jo vuonna 2023. Vielä joulukuussa 2020 Ryanair arvioi 200 miljoonan rajan ylittyvän vasta kesällä 2025. Vuonna 2014, kun Ryanair tilasi ensimmäiset 737-8200 -koneet silloinen toimitusjohtaja ja nykyinen konsernijohtaja Michael O'Leary kertoi matkustajamäärien kasvavan 82 miljoonasta yli 150 miljoonaan vuoteen 2024 mennessä. Kasvusuunnitelmien toteuttamiseen tarvitaan myös henkilöstöä. Lentäjien osalta Ryanair ilmoitti rekrytoivansa yli 2000 uutta lentäjää. Halpalentoyhtiö ei kerro palkataanko lentäjät Ryanairille, mutta kertoo palkan olevan erinomainen ja työvuorolistan tarjoavan aina viiden työpäivän jälkeen neljä vapaapäivää sekä erinomaisen urakehityksen ja maailmanluokan koulutuksen. Konetoimitukset tuovat Ryanair-konsernin lennoilla toimiville nykyisille perämiehille uusia kapteenin vakansseja sekä uusia perämiehen paikkoja, joista valtaosa täytettäneen lentokouluista valmistuneilla oppilailla. Heistä odotetaan kasvavan Ryanairin uusi lentäjäsukupolvi. Lentäjien koulutuksia järjestetään jo vuoden 2021 aikana ja työpaikkoja on tarjolla ympäri Eurooppaa jo kesällä 2022. Töitä on tarjolla myös aiemmin koulutetuille lentäjille. Euroopassa on tuhansia työttömiä lentäjiä, joista merkittävä osa hakenee töitä Ryanairilta. Ryanairilla on 37 eri maassa kaikkiaan 84 lentoliikenteen solmukohtaa. Niistä Suomea lähin sijaitsee Tukholman Arlandassa talviaikataulukaudesta 2021/2022 lähtien. Halpalentoyhtiö julkisti kesäkuun 2021 lopulla avaavansa Suomesta yhdeksän uutta reittiä nostaen kokonaismäärän jo neljääntoista. Nykyisin Ryanairin, Buzzin, Malta Airin sekä Laudan laivastossa on noin 470 lentokonetta ja ne ovat pääosin Boeing 737 -koneita. Luvussa on mukana myös Lauda Airin operoimat A320-koneet. Ryanair-konsernin laivastolla lennettiin ennen pandemiaa päivittäin noin 2500 lentoa yli 1800 reitillä. Lue myös:
|
|||