SAS lensi Kööpenhaminasta Washingtoniin A321LR-koneella - uusia kaukoreittejä avataan keväällä 2022

SAS_A321LR_3SAS lensi ensimmäisen kaukolennon uudella Airbus A321LR -kapearunkokoneella (Long Range) reitillä Kööpenhaminasta Washingtoniin. Reittiavaukset ja uuden konetyypin toimitukset ovat viivästyneet koronapandemian seurauksena. Varsinainen reittiavaus A321LR -koneilla tapahtuu 27. maaliskuuta 2022. Kaukolentokonsepti kapearunkokoneilla ei ole uusi asia SAS:lle, mutta nyt A321LR:n myötä paikkamäärä on kasvanut merkittävästi. SAS on lentänyt aiemmin kaukoreittejä Boeingin kapearunkokoneilla eri kohteisiin useiden vuosien ajan.

SAS vastaanotti jo lokakuussa 2020 ensimmäisen uuden lisätankillisen Airbus A321neo -kapearunkokoneen eli ns. A321LR-version. Konetyyppi on osa SAS:n käynnissä olevaa laivastouudistusta ja vähentävät osaltaan ilmastovaikutuksia.

SAS_A321LR_4Uusi konetyyppi eroaa normaalista A321neo -koneesta ja mahdollistaa jopa kaukolennot Skandinaviasta Yhdysvaltain koillisosiin sekä Kanadaan ja Lähi-itään sekä Intiaan.

Toimintamatka on jopa 4000 merimailia eli noin 7400 kilometriä ja sen mahdollistavat A321LR-koneen kolme ruumaan asennettua ACT (Additional Centre Tank) -lisäpolttoainesäiliötä. LR-versiolla on myös hyväksyntä 180-minuutin ETOPS-toimintaan (Extended Range Operations). Tämä mahdollistaa konetyypille laajemman ja suoremman reittiverkoston, kun lähin varalentopaikka voi olla jopa kolmen tunnin matkan päässä.

Pienempi konetyyppi mahdollistaa SAS:lle täydet koneet uusilla reiteillä, jonka lisäksi ne täydentävät aiempaa tarjontaa. A321LR mahdollistaa nopeat ja joustavat muutokset kysynnän mukaan uusissa kohteissa.

SAS:n uuden kapearunkokoneen matkustamon 157 paikkaa on jaettu kolmeen luokkaan, kun SAS:n kaikilla kaukolennoilla. Matkustajaistuimista 22 on business-luokassa, 12 SAS Plus -luokassa ja 123 SAS Go -luokassa. Tarjolla on nopea wifi-yhteys, IFE-matkustamoviihdejärjestelmä, normaalit virtapistokkeet sekä USB-latausmahdollisuus.

SAS_A321LR_6"Kyseessä on kokonaan uusi konetyyppi SAS:lle, joka soveltuu hyvin Skandinavian markkinoille ja kasvavaan matkustajakysyntään. Se mahdollistaa SAS:n matkustajille enemmän mannertenvälisiä reittejä, vähemmän välilaskuja ja lyhyemmät matka-ajat Skandinaviasta. Konetyypin matkustuskonsepti on samalla viivalla SAS:n kaukoliikennelaivaston kanssa ja tarjoaa matkustajille samat edut ja mukavuudet eri matkustusluokissa", sanoi SAS:n kaupallinen johtaja Karl Sandlund.

SAS ja leasingyhtiö ALC (Air Lease Corporation) kertoivat tammikuussa 2019 sopimuksesta kolmen A321LR -koneen vuokraamisesta. Ensimmäinen koneyksilö (SE-DMO) toimitettiin SAS:lle siis jo lokakuussa 2020. Tuolloin siirtolennolla käytettiin suomalaisen Nesteen valmistamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta.

SAS_A321LR_5Alunperin SAS:n oli määrä aloittaa lennot A321LR -koneilla jo syyskuussa 2020. Konetoimituksia on kuitenkin viivästetty koronaviruspandemian takia. Ensimmäisen lentonsa SAS:lle kyseinen A321LR-kone teki vasta 20. joulukuuta 2021 Kööpenhaminan ja Oslon välillä.  Varsinaiset kaukolennot koneella aloitetaan 27. maaliskuuta 2022 alkaen Kööpenhaminasta Washingtoniin, Bostoniin ja New Yorkiin.

SAS on tarjonnut kaukolentoja kaperunkokoneilla yhteistyökumppaneidensa kanssa aiemminkin.  Vuonna 2014 lanseerattiin Privat Airin operoima reitti Boeing 737-700 -koneilla Norjan Stanvangerista Houstoniin. Vuonna 2015 puolestaan lanseerattiin reitti 86-paikkaisella Boeing 737-700 BBJ (Boeing Business Jet) -koneella Kööpenhaminasta Bostoniin ja New Yorkiin.

SAS lentää kaukolentoja pääasiallisesti kuudella Airbus A350 XWB- ja kahdeksalla A330-300 -laajarunkokoneilla. SAS:n käynnissä olevassa laivastouudistuksessa Boeing 737 -koneet korvataan Airbus A320neo-koneperheen eri konetyypeillä. Airbus-kapearunkokoneista osa on SAS:n omassa laivastossa ja osa SAS Irelandin laivastossa. MH

Lue myös: