• strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 159.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /var/www/customers/lentopostifi/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 744.

Sikorsky esitteli monitoimisen ja nopean kaksiroottorisen S-97 Raider -sotilashelikopterin

s97_raider_3_sikorskySikorsky järjesti torstaina 2. lokakuuta West Palm Beachissa Floridassa uuden S-97 Raider -taisteluhelikopterin Roll out -tilaisuuden. Kopterin erikoisuus on takarungon työntöpotkuri, joka nostaa nopeuden jopa 220 solmuun.

Uusi tyyppi soveltuu niin erikoisjoukkojen kuljetuksiin kuin taistelutehtäviin. S-97 Raider perustuu X-2-koekopteriin, jossa sen teknologioita testattiin. X-2 saavutti epävirallisen 250 solmun nopeusennätyksen vuonna 2010.

S97_raider_sikorskyS-97-kopterissa on kaksi eri suuntiin pyörivää päällekkäistä koaksiaalista pääroottoria. Koska ne kumoavat helikoptereille tyypillisen kiertopyrkimyksen, sitä kumoavaa erillistä pyrstöroottoria ei tarvita. Venäläinen Kamov on pitkään luottanut samaan järjestelyyn.

Raiderin erikoisuus on takarungossa kahden sivuperäsimen välissä sijaitseva työntöpotkuri. Se ja hyvä rungon aerodynamiikka mahdollistavat valmistajan mukaan 220 solmun huippunopeuden eli vähintään kolmanneksen suuremman tavalliseen helikopteriin verrattuna.

Toisin kuin koekopteri X-2, tänään esitelty S-97 on varustettu kannuspyörälaskutelineellä. Päätelineet ovat suuren nopeuden mahdollistamiseksi luonnollisesti sisäänvedettävät.

Raider on tarkoitettu Yhdysvaltain armeijan ja etenkin sen erikoisjoukkojen käyttöön. Ohjaamon takana olevassa tilassa on taistelukopterikäytössä asejärjestelmän laitteita sekä lisäpolttoainetta. Erikoisjoukkoversiona Raider voi kuljettaa kuusi taistelijaa.

S97_raider_sikorsky_2Kopteri on myös hiljainen ja sen lämpöjälki on mahdollisimman pieni. Lisäksi Raiderin muotoilu viittaa tutkaheijastuksia minimoivaan stealth-muotoiluun.

Sikorsky rakentaa suurimmaksi osaksi omarahoitteisesti kaksi prototyppiä, joilla Raideria esitellään 2015 Yhdysvaltain puolustusvoimien edustajille. Ensilentoa kaavaillaan kuluvan vuoden loppupuolelle.

S-97 Raideria tarjotaan US Armylle sen Armed Aerial Scout -kilpailutusohjelmassa, jolla on tarkoitus korvata vanhat OH-58 Kiowa Warrior -helikopterit (Bell 206 Jet Rangerin sotilasversio).