Tempus Applied Solutions suunnittelee RAF:n vanhojen Tristar L-1011 -ilmatankkauskoneiden ostoa

RAF_tristar_sideYhdysvaltalainen sopimustoimija Tempus Applied Solutions (TAS) on solminut ostosopimuksen Englannin kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n kanssa kuuden Lockheed  TriStar L-1011 -ilmatankkauskoneen hankinnasta. TAS myy palvelujaan mm. US Navylle ja Natolle.

Lockheed L-1011 TriStarit palvelivat 30 vuotta RAF:n 216 laivueessa Brize Nortonissa vuodesta 1984 lähtien. Aiemmin koneet toimivat matkustajakäytössä Pan Amilla ja British Airwaysillä. Kaikkiaan RAF:lla on ollut käytössä yhdeksän TriStar-konetta. RAF luopui koneista keväällä 2014 ja ne ovat olleet siitä lähtien varastoituina mutta lentokuntoisina.

RAF korvasi suorituskyvyn Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) Voyager -ilmatankkauskoneilla. Niitä operoi kaupallinen AirTanker -yhtiö. Voyagerit hankittiin osana Englannin Future Strategic Tanker Aircraft (FSTA) -ohjelmaa, jolla Kuninkaallisten ilmavoimien ilmatankkauskyky modernisoitiin. Voygerien suunniteltu käyttöikä RAF:lla on noin 30 vuotta.

RAF_tristar_noseVaikka TAS:n oston kohteena olevat Tristar-koneet ovat palvelleet jo pitkään niin niillä on edelleen käyttöikää jäljellä. Sopimuksen toteutuminen on kiinni koneiden ja niihin liittyvien dokumenttien ja muiden välineiden lopullisesta kunnosta, jotka selviävät tehtävien tarkastusten aikana.

TriStareista neljä on KC1/K1-versioita eli ilmatankkausvarustuksessa ja loput kaksi C2/C2A-konetta on varustettu rahti- ja matkustajaoperaatioihin. Ne voivat kuljettaa jopa 266 matkustajaa.

Koneissa on voimanlähteinä kolme Rolls Royce RB211-524B -moottoria. Ne mahdollistavat 520 solmun nopeuden ja 43 000 jalan lakikorkeuden. RAF on operoinut koneita 4-9 hengen miehistöllä. Ilmatankkeriversioissa on 139 700 kg vetoiset tankit, joita voi käyttää koneen omaan toimintaan tai ilmatankkaukseen. Tankkeriversiot KC1 ja K1 -koneet on varustettu letkutankkauspodeilla (Hose and Drogue).

TAS aikoo käyttää kolmea TriStaria ilmatankkausoperaatioissa ja toiset kolme konetta ovat jäämässä varaosiksi. Koneita tullaan markkinoimaan sopimustoimintana ilmatankkausoperaatioihin keskittyen US Navyn, Naton ja muiden liittoutuneiden joukkojen tarpeisiin.

TriStarit on rekisteröity Yhdysvaltoihin ja ne lennetää Englannista TAS:n tukikohtaan Yhdysvalloissa, kun hyväksyntä ja vaadittavat huollot on suoritettu.

Tempus Applied Solutions tarjoaa laaja-alaisesti järjestelmä ja lento-operaatiopalveluja ja yhtiön asiakkaita ovat mm. USA:n puolustusministeriö, muut hallinnon toimijat sekä ulkomaalaiset hallitukset. TAS:n päätoimipaikka on Virginian Williamsburgissa.

 Lue myös: