Tupolev Tu-154:n valmistus päättyi neljän vuosikymmenen jälkeen

Tu154_AeroflotViimeinen Tupolev Tu-154 -matkustajakone on valmistunut Aviakorin kokoonpanolinjalta Samarassa Venäjällä. Neuvostoliiton matkustajaliikenteen kantavana voimana toimineen Tu-154:n valmistus päättyi neljän vuosikymmenen ja yli tuhannen koneen valmistumisen jälkeen.

Tu-154 oli suunnittelupöydällä jo 1960-luvun puolivälissä ja konetyypin ensilento tapahtui vuonna 1968. Ensimmäinen rahtiversio toimitettiin Aeroflotille vuonna 1970 ja matkustajaliikenne konetyypillä aloitettiin helmikuussa 1972.

Tu154_ULLI.Tupolev Tu-154 toimi venäläisten lentoyhtiöiden työjuhtana vuosikymmenien ajan aina 2000-luvun puoliväliin saakka. Konetyypillä kuljetettiin puolet Aeroflotin matkustajista vielä 1990-luvulla. Aeroflot siirsi konetyypin eläkkeelle vuonna 2010.

Tu-154 on 975 km/h:n matkalentonopeudella yksi nopeimmista käytössä olevista matkustajakoneista. Operointi onnistui myös arktisissa oloissa sekä päällystämättömiltä kiitoteiltä. Tuoreimman M-version kantama maksimihyötykuormalla oli jopa 5280 kilometriä.

Tu154_Rossia_1Kaikkiaan Tu-154:ää valmistettiin 1025 koneyksilön verran ja sitä toimitettiin 17:sta Venäjän ulkopuoliselle lentoyhtiölle sekä usealle valtiolle ilmavoimien ja hallitusten käyttöön. Vuosikymmenten aikana konetyypille on tapahtunut yli 100 vakavaa vaaratilannetta ja koneita on menetetty 69.


Tu154_Rossia_2Konetyyppi valmistettiin kestämään 40 000 lentotuntia mutta elinkaarta jatkettiin erilaisilla päivityksillä aina 80 000 lentotuntiin saakka. Konetyypin suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat lopulta melumääräykset, joiden myötä operointi Länsi-Eurooppaan tuli tiensä päähän.

Tu154_KyrgystanKaikkiaan 104 Tu-154-konetta oli lentoyhtiöiden käytössä vielä maaliskuussa 2012. Operaattoreina mm. Pohjois-Korean Air Koryo ja Kirgisian tasavalta uudehkolla Tu-154M -koneellaan.

Viimeinen tehtaalta valmistunut Tupolev oli malliltaan Tu-154M ja se toimitettiin Venäjän puolustusministeriölle VIP-sisustettuna 19. helmikuuta 2013. Tuoreimman M-version valmistus aloitettiin vuonna 1984. Nyt valmistunut koneyksilö korvaa vanhemman Puolustusministeriön käytössä olevan Tu-154:n.

Kokoonpanolinjastolla on vielä kuitenkin neljä Tu-154:n runkoa, jotka voidaan vielä toimittaa mikäli yhtiö saa uusia tilauksia. Varaosien toimitus ja huoltotoiminta jatkuu edelleen mutta kenties Tu-154:lle löytyy vielä uusia asiakkaitakin.

Lue myös:
Idän tuulahdus (osa 4)