Utissa kolaroituja Caravaneja korjataan - varakoneeksi vuokrattiin Virosta Pilatus Porter

Pilatus_PC-6_B2-H4_Turbo_Porter_YL-CCQ_wikimedia_JulianHerzogKaksi Cessna Caravan -potkuriturbiinikonetta vaurioitui 2. huhtikuuta Utissa, kun rullaavan OH-SIS:n siipi osui pysäköityyn OH-DZF -koneeseen. Skydive Finland menetti näin molemmat koneensa hyppykauden avajaisissa. Sunnuntaina varakoneeksi korjauksen ajaksi saapui Virosta vuokrattu Pilatus PC-6 Porter.

Runsas viikko sitten lauantaina sattuneessa kolarissa Utin Lennon Cessna 208 Caravan I -potkuriturbiinikone OH-SIS rullasi hiljaisella vauhdilla lastauspaikalta kiitotielle. Siipi osui Skydive Finlandin Cessna 208B Grand Caravan -koneeseen (OH-DZF).

Kukaan ei loukaantunut törmäyksessä. DZF:n vasemman siiven siiveke vaurioitui. SIS:n oikean siiven johtoreuna kolhiintui myös kolarissa.

Molempien koneiden varaosien saantia ja vauriokorjausta on kartoitettu, kertoo Skydive Finland Facebookissa. Osien pitäisi tulla Suomeen ensi viikolla.

Ainakin toisen koneista uskotaan olevan takaisin hyppykäyttössä jopa kahden - kolmen viikon päästä. Molempien pitäisi olla kunnossa kesän alkuun mennessä. Myös Utin jääkärirykmentti on satunnaisesti käyttänyt Utin Lennon Caravan-konetta laskuvarjohyppytoiminnassaan.

Korjausten ajaksi Skydive Finland on vuokrannut Virosta Eesti langevarjuklubilla (ELAK) Pilatus PC-6 B2-H4 Porter -potkuriturbiinikoneen (YL-CCQ). Sen piti saapua Uttiin jo lauantaiksi, mutta sumuinen sää esti siirtolennon. Sunnuntaina Porter saatiin Suomeen ja hyppytoiminta pääsi käyntiin.

Porter on maailmalla erittäin suosittu hyppyalusta, koska sillä voi rutiininomaisesti nousta nopeasti 4000 metrin korkeuteen. Hyppääjien poistuttua kyydistä kone myös laskeutuu nopeasti maahan hakemaan uutta pokaa.

Aiemmin Suomessa on ollut hyppykäytössä niin mäntä- kuin potkuriturbiiniversio Porterista (OH-POA ja -POB). Ensimmäistä operoi alunperin FinnMap ja toista Tilauslento.

Kumpikin Pilatus päätyi Suomen Laskuvarjokerhon käyttöön, mäntäkone 1973 ja turbiiniversio 1980. OH-POB vaihdettiin 80-luvun lopulla kaksimoottoriseen De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter -potkuriturbiinikoneeseen (OH-SLK).

Kumpikin aiemmin OH-rekisterissä ollut Porter lentää edelleen maailmalla. Viime vuosina myös Aviastar Helsinki Oy on operoinut Portereita Suomessa erityisesti tandemhyppykäytössä.

Pilatus PC-6 Porter on sveitsiläinen potkuriturbiinikone. Se on ylätaso, jonka siivet ovat tuettu streevoilla. Koneen mäntämoottoriversio teki ensilentonsa 1959 ja potkuriturbiinilla varustettu Turbo-Porter vuonna 1961. T.T.

Twitter-kuva YL-CCQ:sta Utissa sunnuntaina: