Frecce Tricolorin italialainen selostaja hurmasi yleisöä puhumalla pitkät pätkät suomeksi - toki vahvalla aksentilla höystettynä. Ryhmä lentää MB339 PAN -suihkuharjoituskoneilla, jotka on varustettu värillistä savua tuottavilla laitteilla. Siinä missä italialainen osasto säväytti näyttävillä liikkeillään ja Italian lipun mukaisilla puna-viher-valkoisilla savuillaan, melko varovasti lentänyt Hurricane veti huomion Rolls-Royce Merlin -moottorinsa murinalla sekä toki myös pelkällä mukana olollaan (klikkaa kuvat suuremmaksi).
Kyseinen hävittäjä on myynnissä 1,4 miljoonan punnan hinnalla (+ mahdollinen ALV). Suomessa asuvalla omistajalla on myös toinen Hurricane, jota parhaillaan uudelleenrakennetaan. Yksi viikonlopun näytöksen kohokohdista oli Hawker Hurricanen ja Ilmavoimien F/A-18C Hornetin puljalento. Kuvan siitä voi nähdä Heikki Tynin nettigalleriassa.
Näin oli mahdollista vertailla vierailevien hävittäjien ohjelmia Suomen Ilmavoimien omaan F/A-18 Hornet -demoon. Ilmailutapahtumien vakiovieras, Airveteranin DC-3 kiinnosti myös monia. Artic Eagles Display Team toi taivaalle Pitts S1 Special, Ultimate 10-300 ja Christen Eagle -koneet esitellen suomalaista taitolento-osaamista. Ohjaajina toimivat Raimo Nikkanen, Tapio Pitkänen ja Miikka Rautakoura.
Lisäksi mobiilidatayhteydet alueella tökkivät, sillä nykyisin kovin monet haluavat lähettää sosiaaliseen mediaan kuvia paikanpäältä. Ikävä puoli tässä oli se, että myyntipisteiden korttipäätteetkään eivät toimineet nettidatan tukkeuduttua. Hyvä muistisääntö onkin, että suuriin yleisötapahtumiin kannattaa varata mukaan käteistä. Tapahtuman sateenvarjojen ja omien eväiden kielto tuottivat negatiivista palautetta sosiaalisessa mediassa. Samaten lentonäytösohjelman aikataulua moni kaipaili nähtäväksi alueelle. Mobiilisti tarjolla oleva ohjelma toki oli linkitetty tapahtuman Facebook-sivuille, mutta datayhteyksien tökkiminen teki sen lataamisesta hidasta.
Lauantaina Ouluun tulleet vuorokoneet odottivat Kalevan mukaan hetken vuoroaan, jotta lentonäytöksen ohjelma saatiin vietyä läpi. Oulun Tour de Sky ei konemääränsä puolesta yltänyt lähellekään vuoden 1997 suurta lentonäytöstä, joka jää historiaan Suomen suurimpana ilmailutapahtumana. Silti nykyisessä maailmantilassa viikonlopun lentonäytös oli Suomessa mitä mainioin saavutus. Silti tapahtuma ei yltänyt yleisötaivoitteisiinsa, kertoo YLE Oulu. Lauantaina ja sunnuntaina paikalla kävi yhteensä 15 000 katsojaa. Tavoite oli 10 000 enemmän. Edellisessä näytöksessä 1997 kävi YLE:n mukaan lähes 40 000 ihmistä. Vaikka Helsinki-Malmilla järjestettävä Finland International Airshow on vasta ensi viikonloppuna, Tour de Sky on vahva ehdokas ilmailuvuoden 2014 ykköstapahtumaksi.
Frecce Tricolorin esityksen huipentuma sunnuntaina: YouTube Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja tapahtumasta:
|
|||