Viimeiset Bonanza-koululennot lennetty Suomen Ilmailuopistolla - Diamondit käyttöön

SIO_bonanzat_1Suomen Ilmailuopisto siirtää hyvin palvelleen Beechcraft Bonanza A36 -kaluston sivuun toiminnastaan. Jatkossa lentokoulutusta annetaan moderneilla kaksimoottorisilla Diamond Twin Star DA42 VI -koneilla. Lentokoulun päälennonopettaja Hannu Savinainen lensi viimeisin Bonanza-tarkastuslennon oppilaan kanssa 12. joulukuuta.

Beechcraft Bonanza A36 -koneet ovat olleet ilmailuopiston käytössä yli 20 vuotta ja niillä on koulutettu satoja liikennelentäjiä. OH-BBK, OH-BBL ja OH-BBN keräsivät noin 7000-8100 lentotuntia ja laskuja koneilla on tehty 12100-14200.

Kolmesta ilmailuopiston Bonanzasta yksi on myyty. Hintaa väistyvillä koulukoneilla on ollut noin 150 000 euroa koneyksilöstä riippuen. Kahdella jäljellä olevalla koneella saatetaan kuitenkin vielä lentää joitakin lentoja. Neljäs koneyksilö OH-BBM vaurioitui laskussa syksyllä 2011.

Kalusto modernisoituu

SIO_DA42_DACSuomen Ilmailuopisto vastaanotti huhtikuussa 2014 kolme uutta Diamond DA42 Twin Star -koulukonetta. HIljaiset ja taloudelliset OH-DAB, OH-DAC sekä OH-DAD korvaavat Bonanzat mittarilento- ja ansiolentokoulutuksessa.

DA42-koneiden polttoainekulutus on yli 30 % alhaisempi ja koneiden aiheuttama melu on selkeästi pienempi verrattuna nykyiseen. Hankittujen koneiden moottoreiksi valittiin Austro Engine AE300.

Ne käyttävät yleisesti saatavilla olevaa suihkumoottorien JET A1 -lentopetrolia sekä dieseliä. Bonanza-kalusto käytti Avgas 100LL -lentobensiiniä, jonka saatavuus on viime aikoina heikentynyt.

Myös vanhat koulutuslaitteet on jo purettu pois uusien FRASCA:n valmistamien FTD II -lennonharjoittelulaitteiden tieltä.

Suomen Ilmailuopisto on ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Kolmen Diamond DA42- koneen lisäksi ilmailuopiston laivastosta löytyy viisi Cessna 152 -konetta, kaksi Embraer EMB-500 Phenom 100 -liikesuihkukonetta sekä virheliikekoulutukseen soveltuva Extra 300L -taitolentokone.

SIO_kalustoOsakeyhtiömuodossa toimivan oppilaitoksen omistavat Suomen valtio ja Finnair Oyj kumpikin 49,5 prosentin osuudella sekä Porin kaupunki yhden prosentin osuudella.

Lue myös:
Artikkeli: Suihkukoneen ohjaimiin Suomen Ilmailuopistolla
Artikkeli: Kohti lentokoulutusyhteistyötä

Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset SIO:n konehankinnasta: