Beechcraft Bonanza A36 -koneet ovat olleet ilmailuopiston käytössä yli 20 vuotta ja niillä on koulutettu satoja liikennelentäjiä. OH-BBK, OH-BBL ja OH-BBN keräsivät noin 7000-8100 lentotuntia ja laskuja koneilla on tehty 12100-14200. Kolmesta ilmailuopiston Bonanzasta yksi on myyty. Hintaa väistyvillä koulukoneilla on ollut noin 150 000 euroa koneyksilöstä riippuen. Kahdella jäljellä olevalla koneella saatetaan kuitenkin vielä lentää joitakin lentoja. Neljäs koneyksilö OH-BBM vaurioitui laskussa syksyllä 2011. Kalusto modernisoituu
DA42-koneiden polttoainekulutus on yli 30 % alhaisempi ja koneiden aiheuttama melu on selkeästi pienempi verrattuna nykyiseen. Hankittujen koneiden moottoreiksi valittiin Austro Engine AE300. Ne käyttävät yleisesti saatavilla olevaa suihkumoottorien JET A1 -lentopetrolia sekä dieseliä. Bonanza-kalusto käytti Avgas 100LL -lentobensiiniä, jonka saatavuus on viime aikoina heikentynyt. Myös vanhat koulutuslaitteet on jo purettu pois uusien FRASCA:n valmistamien FTD II -lennonharjoittelulaitteiden tieltä. Suomen Ilmailuopisto on ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Kolmen Diamond DA42- koneen lisäksi ilmailuopiston laivastosta löytyy viisi Cessna 152 -konetta, kaksi Embraer EMB-500 Phenom 100 -liikesuihkukonetta sekä virheliikekoulutukseen soveltuva Extra 300L -taitolentokone.
Lue myös: Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset SIO:n konehankinnasta:
|
|||