Yhdysvaltain ilmavoimat aikoo varustaa erikoisjoukkojen käytössä olevia C-130J eli MC-130J Commando II -kuljetuskoneitaan entistä paremmin merellisiin toimintaympäristöihin sopivaksi. Suunnitelmissa on toteuttaa koneeseen kellukkeet, jotka mahdollistavat entistä laajemmin laskeutumispaikkoja ympäri maailmaa. Hercules-kuljetuskoneelle kehitetään jatkuvasti uusia merkittäviä suorituskykyjä. Lockheed Martinin valmistama nelimoottorinen C-130J -kuljetuskone on venynyt erittäin laajasti erilaisiin toimintaympäristöihin kehityskaarensa aikana. Konetyypillä on laskeuduttu hyvinkin epätasaisille kiitoteille, arktisille alueille sekä lentotukialuksille. Vielä toistaiseksi se ei ole kyennyt laskeutumaan veteen, joka kattaa noin 71 prosenttia maapallon pinta-alasta. Kansallisten strategisten tavoitteiden siirtyessä kohti rannikkoalueita aikoo Yhdysvaltain ilmavoimien erikoisjoukot (AFSOC) saada käyttöönsä uudenlaisen kiitotieriippumattoman monitoimisen suorituskyvyn mahdollistavan lentokoneen. AFSOC aikoo yhteistyössä ilmavoimien strategisen tutkimus- ja suunnitteluosasto AFRL-SDPE:n (Air Force Research Lab's Strategic Development Planning and Experimentation) kanssa kehittää MC-130J Commando II -koneelle entistä paremman suorituskyvyn merellisiin erikoisoperaatioihin (MAC, MC-130J Commando II Amphibious Capability). Uudenlaisen merellisen suorituskyvyn avulla Yhdysvaltain ilmavoimat saa joukoilleen entistä laajemmat mahdollisuudet toiminta-alueelle pääsyyn ja sieltä poistumiseen sekä erilaisia logistisia vaihtoehtoja. MAC-kyvykkyys tarjoaa rajoittamattoman operatiivisen pääsyn vesialueille, jos maayhteydet vaarantuvat. Uusi suorituskyky mahdollistaa joukkojen hajauttamista toiminta-alueella sekä vaikeuttaa vastapuolen toimien kohdistamista lentokoneeseen ja vähentää lentokoneen haavoittuvuutta kiinteillä laskeutumispaikoilla. Ilmailuteollisuus on mukana toteuttamassa AFSOC:in ja AFRL-SDPE:n visiota sotilaskuljetuskoneen vesitasoversiosta, johon asennettaisiin irrotettavat RAFM-kellukkeet (Removable Amphibious Float Modification). Tavoitteena on toteuttaa viisivaiheinen prototyyppiohjelma, jonka on määrä johtaa MAC-kyvyn demonstraatioon 17 kuukauden jälkeen MC-130J -koneille sekä mahdollisesti myös vastaavan veteenlaskukyvyn myös muille C-130 -koneille vain pienin eroavaisuuksin. AFSOC ja yksityisen sektorin toimijat ovat tehneet jo virtuaalisia prototyyppejä MAC-kykyisestä kuljetuskoneesta. Niiden avulla siirrytään digitaalisiin simulaatioihin ja kehittyneiden valmistusmenetelmien käyttöön fyysisellä prototyypillä suoritettavia kokeita varten. Tavoitteena on saada nykyisen teknologian avulla arviot uuden järjestelmän toimivuudesta ennen ensimmäisenkään metallipalan taivutusta. Tämä vähentää teknisiä riskejä ja mahdollistaa tekokkaamman työskentelyn kehityshankkeessa. Vastaavia suorituskykyjä on kehitteillä esimerkiksi Kiinassa, jossa AVIC AG600 Kunlong teki ensilentonsa vuonna 2017. Japanilla on puolestaan käytössä ShinMaywa US-2 -koneita ja Venäjällä on Beriev Be-200 -koneita. Ne eivät kuitenkaan käytä kellukkeita vaan kelluvat runkonsa varassa vedessä. Myös Lockheed on aikanaan julkaissut konseptikuvia tällaisesta vesitasosta. Nyt USAF:illa on suunnitteilla kuitenkin kellukeversio. MAC on yksi useista erilaisista kehityshankkeista, joilla USAF laajentaisi kuljetuskoneiden käyttöä. Suunnitelmissa on myös mm. erillisessä säiliössä kuljetettava ilmavalvontatutka. Erään kehitysohjelman koelennoilla on lisäksi laukaistu risteilyohjuksia pudottamalla niitä ensin rahtipalletilla kuljetuskoneen takarampilta. Liikkuva laukaisualusta mahdollistaa entistä laajemman vaikutuskykyn esimerkiksi 1000 kilometrin kantaman tarjoavilla JASSM-ER -risteilyohjuksilla. MH
Lue myös:
|
|||