"Meillä on kunnia olla ensimmäinen ilmavoimien yksikkö, joka saa isännöidä häivehävittäjiä kokonaisen viikon mittaisen harjoituksen ajan. Koulutuslennot F-117:sta vastaan haastaa ja terävöittää lentäjiä sekä kasvattaa luottamusta puolustamiseen tarvittaviin taktiikoihin ja järjestelmiin", sanoi 144th Fighter Wingin komentaja eversti Troy Havener.
Ensimmäisen F-117A -koneen lento tapahtui 18. kesäkuuta 1981 eli yli 40 vuotta sitten. Operatiivisen kyvyn nämä uusia teknologisia ratkaisuja sisältäneet häivehävittäjät saavuttivat lokakuussa 1983. Ensimmäisen kerran F-117A -koneet olivat taistelutehtävissä operaatio Just Causessa, jonka aikana kaksi häivehävittäjää hyökkäsi sotilaskohteisiin Panamassa.
Ensimmäiset kuusi F-117A -häivehävittäjää siirrettiin eläkkeelle vuonna 2007. Ne olivat kaikki olleet osallisina kolmessa suuressa konfliktissa (Desert Storm, Allied Force ja Iraqi Freedom), jotka osuivat koneiden elinkaaren ajanjaksolle. Häivehävittäjät lensivät kaikkiaan yli 14 000 tehtävää marraskuusta 1982 tapahtuneesta ensimmäisestä operaatiosta lähtien. Laserosoitusjärjestelmällä varustetun F-117 -häivehävittäjän ja GBU-27 -täsmäpommin on viitattu olevan tappava yhdistelmä. Ennen täsmäpommien aikaa myös Nighthawkilla oli tosin haasteita osua kohteisiinsa. Nighthawk kykeni kuljettamaan noin 2300 kg:n sisäistä asekuormaa. Yksi F-117 on ammuttu alas taistelussa. Jugoslaviassa Kosovon sodassa 27. maaliskuuta 1999 operaatio Allied Forcen aikana pommituslennolla ollut häivehävittäjä pudotettiin S-125 Petshora -ilmatorjuntaohjuksella, joita laukaistiin neuvostoliittolaiseen tapaan kaksi peräkkäin. Ohjustyyppi on ollut käytössä myös Suomessa (ItO 79). Alasammutun koneen ohjaaja Darrell "Dale" Zelko pelastatui heittoistuimella. Hän piileskeli maastossa kunnes Combat Search and Rescue -operaatiossa Zelko noudettiin omien puolelle Sikorsky MH-53 -helikopterilla. Suhteellisen ehjänä maahan pudonneen F-117-koneen jäänteitä on esillä Belgradin ilmailumuseossa.
Häivehävittäjän lentäjät saivat ensimmäisen yksinlennon jälkeen kutsumanimen Bandit. Viimeiset neljä F-117A Nighthawkia lensivät Hollomanin lentotukohdan yli 21. huhtikuuta 2008. Eversti Jack Forsythe muisteli tuolloin kuinka jännittävää oli lentää Nighthawkilla ensimmäisen kerran Hollomanin lentotukikohdassa vuonna 1995.
Ensimmäisen sukupolven häivehävittäjän lennot jatkuvat siis edelleen, mutta enää F-117A Nighthawk ei lennä samalla tavalla salaisuuksien verhon takana kuten aiempina vuosikymmeninä. Lockheed F-117A Nighthawk -häivehävittäjää ovat seuranneet Lockheed Martin F-22 Raptor sekä viimeisimmän sukupolven edustaja F-35 Lightning II, joka on ehdolla myös Suomen ilmavoimille HX-hävittäjähankkeessa. MH Tutustu F-117A Nighthawkin ohjaamoon Yhdysvaltain ilmavoimien kansallismuseon näyttelyssä. Päivitys 20.9: Lisätty alasampuminen Jugoslaviassa. TT Lue myös:
|
|||