A321 Sharklet ongelmitta Finnairin käyttöön - nyt jännitetään A350 XWB:n tuloa

A321ER_2Ensimmäisen Airbus A321 Sharklet -koneen käyttöönotto on sujunut ongelmitta. "Takana on 70 lentoa ja 200 tuntia", kertoi Airbus-ryhmäpäällikkö Jari Paajanen Finnairilla perjantaina vierailleille ilmailutoimittajille. Yhtiön seuraavan uutuuden, A350 XWB:n koelennot ovat edenneet hyvin. Finnairin ensimmäisen koneen runkonumero on MSN18.

FInnair_Jari_Paajanen_1Finnairin - ja samalla myös maailman - ensimmäinen A321 Sharklet OH-LZG aloitti liikennöinnin 14. syyskuuta. Se lensi aluksi kotimaassa ja Euroopan kohteisiin. Ensimmäinen konetyypin tulevaa työkenttää edustava lomalento operoitiin 4. lokakuuta Helsingistä Dubaihin. Koneen toimintamatka mahdollistaa sinne lentämisen toisin kuin A321-perusversiolla.

Käyttöönotto on sujunut ilman suuria ongelmia; onhan kyseessä vain pitkään käytössä olleen konetyypin kehitysversio. Matkatavaroiden kuormaaminen tosin vaati jonkin verran opettelua, sillä Finnairin uuden koneen ruumassa on kaksi lisätankkia pidemmän toimintamatkan saavuttamiseksi.

A321ER_5Koneella lentäneet matkustajat ovat ottaneet sen hyvin vastaan ja palaute on ollut positiivista. Sharklet-koneissa on entistä ohuemmat Recaro Slimline -penkit, jotka takaavat lomalennoilta poistuvia Boeing 757 -koneita paremmat jalkatilat.

Koska LZG onkin sisustukseltaan lähellä A320-perheen reittikoneita, sitä voidaan lomalentojen ohella hyödyntää reiteillä ilman että matkustajat huomaavat eroa. Jo nyt Sharkletilla on lennetty Prahan reitti kahden lomakohteen välissä.

Istuimiin integroidun viihdejärjestelmän näyttöjen sijasta  lomalennoilla on vastaisuudessa tarjolla vuokrattavaksi Samsung Galaxy Tab 3 -tabletit. Hinta on 10 euroa lennolta. Niitä ei ole vielä otettu käyttöön, koska ilmeisesti ohjelmasisällön tallentamisessa laitteisiin on ollut ongelmia.

A321ER_tab_4Finnairin Airbus-ryhmä ottaa nyt haltuun myös aiemmin pelkästään Boeing 757 -koneilla lennetyn Madeiran Funchalin. Kenttä on monessakin mielessä haastava kohde.

Kreikan pienempien saarikenttien suhteen Sharkletilla on ongelmia sen suuremman kiitotiehen kohdistaman pistekuorman suhteen. 757:n laskutelineessä on neljän pyörän telit kun taas A321:ssä on paripyörät. Näille kentille voidaan kuitenkin operoida lomalentoja yhtiön kevyemmillä A319 ja A320 -koneilla, joten liikenneohjelmaan tällä ei ole vaikutusta.

 

A350 XWB tulossa

a350_firstfly_cockpit_airbusFinnairin seuraavan laajarunkokoneen eli kesäkuussa ensilentonsa tehneen Airbus A350-900 XWB:n kaikkiaan 2500 tunnin koelento-ohjelma etenee vauhdilla. Niin sen pitääkin, sillä tavoitteena on saada tyyppihyväksyntä elokuussa 2014 ennen ensimmäistä luovutusta Qatar Airwaysille syyskuussa.

Ensilennon tehneellä koneella tehdäänkin parhaillaan jopa useita lentoja päivässä. Toinen lentävä A350 XWB (MSN3) nousee ilmaan vielä lokakuun kuluessa.

Kaikkiaan koelento-ohjelmaan osallistuu viisi konetta. Kolmantena ilmaan nousevassa MSN002:ssa on jo matkustamosisustus, sama pätee MSN005-koneeseen. Ensimmäisellä koneella lennetään koelento-ohjelmasta 800 tuntia, MSN003:lla 600 sekä MNS002 ja MSN004 -koneilla 400 tuntia.

Viidennessä MSN005-koneessa on valmiina ensimmäisen asiakkaan Qatarin matkustamosisustus, joten sillä voidaan testata reittilentämistä todellisissa oloissa. Se osallistuu koelento-ohjelmaan 300 lentotunnin verran.

Airbus pyrkii siihen, että A350 ja A330 -koneita voisi lentää samalla CTR-tyyppikelpuutuksella A350_lebourgetnet_eads(Common Type Rating). Koska jo aiemmin A320-perheen koneilla ja A330-koneita on voinut lentää ns. CCQ-kelpuutuksella (Cross Crew Qualification), miehistöjen käyttö olisi erittäin joustavaa.

Finnairilla on tilattuna 11 Airbus A350 XWB -konetta. Ensimmäiset neljä ovat varmasti A350-900-mallia. Yhtiöllä on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa myöhempiä toimituksia toisiin versioihin. Seuraavana Airbusilta on tulossa tuotantoon suurempi A350-1000.

A350_XWB_Trent_engine_mounting1net_airbusEnsimmäinen Finnairille tuleva Rolls-Royce Trent XWB -moottoreilla varustettu A350 on sarjanumero 18. Se toimitetaan nykytiedon mukaan vuoden 2015 viimeisen neljänneksen aikana. Tarkkaa päivämäärää ei ole tiedossa. Finnair on kolmas asiakas, joka ottaa A350 XWB:n käyttöön ja samalla ensimmäinen lentoyhtiö Euroopassa.

Jari Paajasen mukaan asema ensikäyttäjien joukossa ei huolestuta, vaikka ensimmäinen kone saapuukin juuri Suomen talven alkaessa. Airbusin suuntaan on kuitenkin oltu aiheen tiimoilta oltu yhteydessä.

Finnairilla muistetaan uusien Embraer 170 -koneiden käyttöönoton ongelmat Suomen talvessa. Esimerkiksi matkatavaratilan luukuissa ilmeni kiinni jäätymisiä. Vastaavia murheita ei nyt haluta.

Samaten yhtiössä on seurattu uusien Boeing 787 -koneiden ongelmia. Varhainen käyttöönotto tarkoittaa väistämättä sitä, että jotain modifikaatioita joudutaan varsin todennäköisesti tekemään jo liikenteessä oleviin koneisiin. Toisaalta tyyppi on ollut Finnairille tullessaan käytössä jo yli vuoden, joten pahimmat lastentaudit lienee jo korjattu.

A350-900_airbusFinnair aikoo lentää A350 XWB -koneella heti alusta alkaen normaalia reittiliikennettä. Tätä mahdollistamaan Airbusilta tulee Helsinki-Vantaalle tukijoukko lentoyhtiön oman tekniikan tueksi.

Uusien koneiden määrän kasvaessa vanhempaa Airbus-kalustoa poistetaan. Ensimmäisenä lähtevät yhtiön oma, käytettynä Virgin Atlanticilta saatu OH-LQA sekä Air Francen perintöä edustavat A340-alkupään tuotannon liisatut OH-LQF ja OH-LQG.

Etenkin viimeksi mainitut eivät ole matkustamonsa puolesta keränneet parasta mahdollista asiakaspalautetta, joten kehitys on Finnairin kannalta pelkästään positiivista. Finnair uudistaa jäljelle jäävien laajarunko-airbusien business-luokan istuimet Full Flat -standardiin. ++

Lue myös: