Käyttöönotto on sujunut ilman suuria ongelmia; onhan kyseessä vain pitkään käytössä olleen konetyypin kehitysversio. Matkatavaroiden kuormaaminen tosin vaati jonkin verran opettelua, sillä Finnairin uuden koneen ruumassa on kaksi lisätankkia pidemmän toimintamatkan saavuttamiseksi.
Koska LZG onkin sisustukseltaan lähellä A320-perheen reittikoneita, sitä voidaan lomalentojen ohella hyödyntää reiteillä ilman että matkustajat huomaavat eroa. Jo nyt Sharkletilla on lennetty Prahan reitti kahden lomakohteen välissä. Istuimiin integroidun viihdejärjestelmän näyttöjen sijasta lomalennoilla on vastaisuudessa tarjolla vuokrattavaksi Samsung Galaxy Tab 3 -tabletit. Hinta on 10 euroa lennolta. Niitä ei ole vielä otettu käyttöön, koska ilmeisesti ohjelmasisällön tallentamisessa laitteisiin on ollut ongelmia.
Kreikan pienempien saarikenttien suhteen Sharkletilla on ongelmia sen suuremman kiitotiehen kohdistaman pistekuorman suhteen. 757:n laskutelineessä on neljän pyörän telit kun taas A321:ssä on paripyörät. Näille kentille voidaan kuitenkin operoida lomalentoja yhtiön kevyemmillä A319 ja A320 -koneilla, joten liikenneohjelmaan tällä ei ole vaikutusta.
A350 XWB tulossa
Ensilennon tehneellä koneella tehdäänkin parhaillaan jopa useita lentoja päivässä. Toinen lentävä A350 XWB (MSN3) nousee ilmaan vielä lokakuun kuluessa. Kaikkiaan koelento-ohjelmaan osallistuu viisi konetta. Kolmantena ilmaan nousevassa MSN002:ssa on jo matkustamosisustus, sama pätee MSN005-koneeseen. Ensimmäisellä koneella lennetään koelento-ohjelmasta 800 tuntia, MSN003:lla 600 sekä MNS002 ja MSN004 -koneilla 400 tuntia. Viidennessä MSN005-koneessa on valmiina ensimmäisen asiakkaan Qatarin matkustamosisustus, joten sillä voidaan testata reittilentämistä todellisissa oloissa. Se osallistuu koelento-ohjelmaan 300 lentotunnin verran. Airbus pyrkii siihen, että A350 ja A330 -koneita voisi lentää samalla CTR-tyyppikelpuutuksella Finnairilla on tilattuna 11 Airbus A350 XWB -konetta. Ensimmäiset neljä ovat varmasti A350-900-mallia. Yhtiöllä on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa myöhempiä toimituksia toisiin versioihin. Seuraavana Airbusilta on tulossa tuotantoon suurempi A350-1000.
Jari Paajasen mukaan asema ensikäyttäjien joukossa ei huolestuta, vaikka ensimmäinen kone saapuukin juuri Suomen talven alkaessa. Airbusin suuntaan on kuitenkin oltu aiheen tiimoilta oltu yhteydessä. Finnairilla muistetaan uusien Embraer 170 -koneiden käyttöönoton ongelmat Suomen talvessa. Esimerkiksi matkatavaratilan luukuissa ilmeni kiinni jäätymisiä. Vastaavia murheita ei nyt haluta. Samaten yhtiössä on seurattu uusien Boeing 787 -koneiden ongelmia. Varhainen käyttöönotto tarkoittaa väistämättä sitä, että jotain modifikaatioita joudutaan varsin todennäköisesti tekemään jo liikenteessä oleviin koneisiin. Toisaalta tyyppi on ollut Finnairille tullessaan käytössä jo yli vuoden, joten pahimmat lastentaudit lienee jo korjattu.
Uusien koneiden määrän kasvaessa vanhempaa Airbus-kalustoa poistetaan. Ensimmäisenä lähtevät yhtiön oma, käytettynä Virgin Atlanticilta saatu OH-LQA sekä Air Francen perintöä edustavat A340-alkupään tuotannon liisatut OH-LQF ja OH-LQG. Etenkin viimeksi mainitut eivät ole matkustamonsa puolesta keränneet parasta mahdollista asiakaspalautetta, joten kehitys on Finnairin kannalta pelkästään positiivista. Finnair uudistaa jäljelle jäävien laajarunko-airbusien business-luokan istuimet Full Flat -standardiin. ++ Lue myös:
|
|||