Air Francen toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Alexandre de Juniac esitteli yhtiön tuleva strategian. Muutos 2015 -suunnitelman on määrä säilyttää yhtiön kilpailukyky, parantaa tuotteita ja nostaa asiakaspalvelu uudella johtavalle tasolle. Yhtiön on määrä nostaa tuotantoaan ja parantaa taloudellista kannattavuuttaan 20 prosentilla.
Lähiliikennelaivasto uudelleen organisoidaan
Air Francen tulevaan strategiaan kuuluu isona osana lähiliikenteen uudelleen organisointi. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi Air France jakaa lähiliikenteensä kolmeen osaan. Uudistuksen jälkee yhtiön lähiliikenteestä huolehtivat Air France, alueelliset yhtiöt ja Transavia France. Uudelleen järjestelyn avulla Air France voi vähentää lähiliikennelaivastostaan jopa 34 konetta säilyttäen palvelutason ja tarjottavat matkustajakilometrit.
Air France oma lähiliikenne keskittyy hoitamaan kaukoliikenteen syöttöreitit, jotka tuovat paljon liikematkustajia Pariisin Charles De Gaullen-kentälle Ranskasta ja Euroopasta. Lisäksi omilla lennoilla lennetään myös Marseillen, Toulousen ja Nizzan kentiltä.
Alueelliset lentoyhtiöt Regional, Britair ja Airlinair operoivat ohuempia reittejä De Gaullesta sekä point-to-point -liikennettä Orlystä ja kotimaan reittiverkostosta.
Kolmas osa on vapaa-ajanmatkustukseen keskittyvä Transavia France, joka operoi lentoja kohteisiin Euroopasssa ja Välimeren alueella. Vuoteen 2015-2016 mennessä yhtiön on määrä operoida 20-22 lentokoneella.
Kaukoliikenne myös muutosten kourissa
Air France aikoo parantaa kaukoliikenteensä kannattavuutta, etsiä aktiivisesti uutta kasvua ja tarjota asiakkaalle laatua. Yhtiö aikoo avata uusia suuren potentiaalin omaavia reittejä, jonka tekevät mahdolliseksi lentomiehistöjen alemmat kustannukset ja parantunut tuottavuus. Yhtiö on valmis nopeisiin muutoksiin, joilla tarvittaessa uudistetaan 777-koneiden matkustamoa reittien tarpeisiin. Reitit, jotka eivät saavuta kannattavuutta lopetetaan.
Lentoasemapalveluita nopeutetaan automaatiolla
Parantaakseen matkustajakokemuksia Air France uudistaa myös lentoasemien palveluita. Luvassa on uuden teknologian mahdollistamia automaattisia check-in -järjestelmiä ja matkatavaroiden jättöpisteitä. Myös liikematkustajille suunnattuja lounge-palveluita uudistetaan.
Rahtiliikenteen tuottavuutta parannetaan
Air France aikoo parantaa rahtiliikenteen tuottavuutta kustannusten pienentämisellä ja vähentämällä konemäärän viidestä neljään. Air France Cargo, KLM Cargo ja Martinair yhdistetään yhdeksi toimijaksi.
Tekniikasta kehitetään isoa pelaajaa
Air France tekniikasta kehitetään suurta pelaajaa moottori- ja laitehuoltomarkkinoille. Markkinoilla on kasvupotentiaalia ja se hyödynnetään parantamalla tuottavuutta ja lisäämällä kolmansille yhtiöille tarjottavia huoltopalveluita.
Menestys vaatii onnistumisia
Menestyäkseen uuden suunnitelmansa kanssa Air France on alkanut uudistaa organisaatiotaan yksinkertaisempaan suuntaan, joka on enemmän keskittynyt asiakkaaseen ja on nopea toimimaan. Yhtiö aikoo lisätä mobiilipalveluita sekä internet-myyntiä, joiden avulla on tarkoitus nostaa online-myyntiä 1,5 miljardilla eurolla vuoteen 2015 mennessä.
Kahdenkymmenen prosentin tuotannonlisäyksestä on käyty neuvotteluja henkilöstöryhmien kanssa jo maaliskuusta 2012 alkaen. Lentävän henkilökunnan ja maahenkilökunan kanssa haetaan pysyviä rakenteellisia muutoksia. Yhtiön mukaan sillä on liikaa henkilökuntaa ja vähennettävien määrä selviää kesäkuun jälkimmäisen puoliskon aikana.
- Air France on räätälöinyt uuden kaupallisen stategiansa ja tavoitteet ovat kovat mutta saavutettavissa. Ehdot ovat selkeät. Air Francen pitää uudistaa organisaatiotaan ja parantaa tuottavuutta 20 prosentilla. Saavuttaakseeen suunnitelmansa tavoitteet on tärkeää käydä rakentavia keskusteluja henkilökunnan kanssa. Olen varma, että työntekijät ovat sitoutuneita suunnitelmaan, jolla Air France nostetaan takaisin kasvun tielle, vastamaan asiakkaiden tarpeisiin ja kilpailemaan tulevaisuuden markkinoilla päättää Air France toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Alexandre de Juniac.